Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Haziran '11

 
Kategori
Deneme
Okunma Sayısı
3011
 

Salt doğru var mı yoksa herkesin doğrusu kendine mi?

Salt doğru var mı yoksa herkesin doğrusu kendine mi?
 

Doğru dediğimiz şey nedir? Hep beraber peşindeymişiz gibi sanki. Bu yalanlar çarpacak bizi bir gün. Doğru göreceli bir şey değil mi? İnsanlar kendilerinin doğru avcısı olduğunu ispatlamaya çalışıyorlar. Sanki kutsal bir şeymiş gibi doğru… Garip olan karşınızdaki insanlarında da doğru avcısı olduğu sanılıp, baştan kabul ediliyor olması... Doğru olana davet ediliyor... Havanda su dövmek bu işte… 

Doğru evrensel olmalı ki bu yapılanların işlevi olsun... Doğrular şu anda ruhsal bir şey... Neredeyse her gurubun, her partinin, her topluluğun, milletin ve dinin kendi doğruları var... Bunun böyle olduğunu çocuklar bile biliyor... Kimsenin doğrusunu, doğru yanlış diye yargılayacak bir makam yok ki yeryüzünde... Bırakın uluslar arası anlamda, yerel anlamda bile bir makam yok doğrulara, doğru diyecek… Herkesin doğrusu kendine yani... 

Hukuk var, din var, ulusalcı düşünceler var doğru peşinde... Ahlak var, gelenekler var doğru peşindeler... Ancak öyle bir hale geldi ki işlenmiş bir fiili suç yoksa ortada, her doğruyu ekarte edecek karşı doğruda var... Bırakalım olaylara aynı yerden bakmayı, birisi için doğru olan ötekine gülünç saçma ya da anlamsız gelebiliyor... Bütün medya, bütün eğitim kurumları, yürütme, yargı, yasama kendi doğrularını pompalıyor her gün kafamıza... Herkes doğru olduğunu anlatmaya çalışıyor karşısındakine... Oysa kim takar doğruyu... İstemlerle çelişen her doğru yanlış bence... Kırılıyor daha kulağa girdiği anda... Paramparça oluyor insanın çıkarıyla çelişen, istemleriyle çelişen doğru sayılanlar...

Peki bu evrensel komedi niye oynanıyor? Niye bunca zahmet? Bu maskaralık yapılmasa olmaz mı? Ne gerek var asla sonuç alınmayan bu toplu gösteriye? Sahte gösteriye? Galiba başka şey yok elde oyalayacak insanı... Tıkanmak bu insanlık olarak da.. Ve elde başka kullanacak enstruman yok insanları oyalamak için... 

Ancak şöyle bir örnek var artık psikiyatrların elinde; Tecavüz haberleri eğitici olduğundan fazla kadar kışkırtıcı olabiliyormuş... Dee bakalım o zaman doğru olan iyi midir? Hiç değil... İyi olan doğrudur oysa... İyi olan sana uygun olandır... İstemlerini karşılayandır iyi olan... Sana hizmet eden iyidir... Kötü olansa yanlıştır... Aha bundan kuşkunuz olmasın hiç... Sevmenin iyi olanla ilişkisi vardır... Sevdiğin kişi iyi ve doğrudur... Bak ne kadar kolay değil mi doğru olmak? Sevdiğin, sevdiklerin, tanıdık olanlar zaten doğrudur... Kendinden menkul olan doğru olanlar ne olacak başlı başına... Haklısınız salt doğru yoktu...

Fakat abiiiiiii ben bazı adamları/kadınları doğru bulmasam da, kötü oldukları söylense de içten içe seviyorum... Duruşlarını seviyorum... Eeeee buda insan olmanın güzel yanı... Ne yaparsan yap yüreği var, akılla ilişkilendirilemeyen… 

NOT: Lütfen doğru olan her zaman sevilmez ve iyi değildir demeyin bana. Biz çocuk yaşımızı çoktan geçtik... Ben de bebelere masal yazmıyorum. 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Elbette hepimizin suç saydığı evrensel doğrular ve yanlışlar var Ancak benim aklım yaş ve tecrübe aldıkça netleşeceğine daha çok karıiıyor. 20li yaşlarımdaki net doğrular yok artık. Bakabildiğim pencereler çoğaldıkça aklın yolları da çoğalıyor, vardığı doğrular da. Aklın yolunun bir olmadığını keşfedeli çok oldu gerçi. İlkokul 3 de falandım. Bir problemi tamamen başka bir yoldan çözünce gördüm ki başka yollar da var. Sonra çok bilinmeyenli denklemler sonuçların da birden fazla olabileceğini, kümeler ve integral doğrunun her zaman nokta vuruşu olmadığınıl, bazen bir alanı da kapsayabileceğini öğretti. Hayat böyle işte. Öğren öğren bitmiyo..:)) Ne kadar çok öğrenirseniz pencereleriniz o kadar çoğalıyor, doğru konusundaki emin oluşunuz azalıyor. En son öğrendiğim şeyse şu; Pay bırakmak. Elbette kendi doğrularımıza inanmak ama başka doğruların da olabileceğine yada doğrularımız konusundaki hata yapma olasılığımıza PAY BIRAKMAK...:)) Çünkü net dığrular dogmatik düşünceye götürüyor. Selamla

Yıldız... 
 11.06.2011 13:13
Cevap :
Süper yaklaştınız olaya... Yahu size teyze demek içimden gelmiyor... Dıldız hanım da biraz ...Neyse Yıldız hanım diyeyim; Yıldız hanım zaten sıkıntım herkesin doğrularını mutlak doğru diye gözüme, kulağıma sokmaları. Ve doğrularının ne kadar doğru olduğunu her gün her saat ispat etmeye çalışmaları... Tarihsel, dinsel, hukuksal, ulusal doğruların çokluğundan bıktım ben. Evrensel doğru var mı onu sorguladım... Şimdilik pek bi şey bulamadım. Eksik olan da bu diyorum. Harika yorumunuz ve katkılarınız için teşekkür ederim.  11.06.2011 14:47
 

Doğru yok mu gerçekten? İlginç... Yani? mesela bana göre adam öldürmek doğru olduğu için birini öldürmeye kalkarsam, sizin bana , bunun yanlış olduğunu söylemeye hakkınız yok, öyle mi? Sahi siz niye cinayet işlemiyorsunuz, hırsızlık yapmıyorsunuz? nasıl olsa doğru bir tane değil? Siz de bulun bir yerlerden bir kaç tane kullanışlı doğru, istediğinizi yapın. Neden insanlarla komşuluk edip hayatnız hakkında endişe duymadan yaşayabiliyorsunuz? Ya bir komşunuz kulak kesmenin doğru olduğuna inanıyorsa? Sizinkisi biraz görecelik mübalağasıyla nihilizme varmak olmuş gibi. Nihilizmden ahlak çıkmaz. "Zarar vermemekten" bahsediyorsanız, "Doğru pek çoktur!" diyemezsiniz, kendinizle çelişirsiniz. Doğru pek çok olsaydı dünya cehenneme dönerdi. "Doğru yok zaten!" diyerek alaycılıkla küçümsemek ilericilikse ben almayayım... Canım konusunda en uzak durmam gereken insanlar doğruyu küçümseyen insanlardır. Üzüldüm ama en yapalım? Küçümsediğiniz siyasal islamcılık da zaten bu felsefeyi kullanıyor.

Ögeday 
 05.06.2011 14:03
Cevap :
Merhaba... Evrensel değerler (doğrular) tek olarak suç olan şeylerde oluşmuştur demiştim yazımda. Oysa suç olmayan yaşama bakış açılarında ve düşünme şekillerinde olmalıdır diye yazdım bu yazıyı. Yani tek amacım evrensel doğruları yakalamak... Her guruba/millete/dine ait olup benim doğrularım en doğrudur söyleminden bıktığımı anlatmaya çalıştım. Onbinlerce doğrudan bıktım demiştim... Demek ki anlatamamışım... Saygılar...  07.06.2011 17:41
 

Ve doğru evet evrenseldir.Akış kurallarına uygun olana doğru denir.O yüzden, doğrunun ne olduğunu bilmek için akış kurallarını, yani asıl doğruları bilmek,çözmüş,kavramış olmak gerekir.Akışı ve işleyişi içeren sistemsel döngü bütünün'ü bir puzzle gibi düşünün.Resmin tamamı doğrudur ve o resmi oluşturan her bir parça yine birer doğrudur ve herkes için her zaman her yerde ve her durumda o aynı doğru aynen geçerli ve mutlaktır,değişmez.Bunların bir kısmı da ahlakı ve erdemleri oluştrur.Bir anlamda da çok ve çoklu bileşenli bir denklemdir,her denklemin sonucu da değişmez ve tektir.Sadece bileşene yani koşula göre denklemin sonucu değişir. Bugün yer yüzünde çoğu insan doğrunun doğru tanımını dahi bilmiyor,kavrayamıyor durumdadır.Şimdilik,kısaca burada ancak bu kadar anlatabildim. İyi,doğru,olumlu kavramları ise,biri bir diğerini kapsayan,ancak kapsananın mutlaka kapsayanı kapsamasını gerektirmeyen hiyerarşik kavramlardır.Bir gün belki yazarım bunları daha detaylı.

Filiz Alev 
 02.06.2011 17:02
Cevap :
Evrensel değerler hep insanın zarar görmemesi üzerinedir... Yani bunlarda ortaktır... Ancak insanlığın ortak değerleri olmalıdır... Bu da iyi ve mutlluk üzerine olmalıdır... Dilerim bence önemli konuda düşüncelerinizi kısa zamanda yazarsınız... Saygılar...  03.06.2011 18:22
 

İki noktayı birleştiren çizgi değil midir? Doğru! Noktaları koyacağın ve çizgiyi çizdiğin yerde midir? Herkesin noktayı koyduğu yerle, çizgiyi çizdiği yer ise! Benim doğrum benimdir arkadaşım, inandığım değerlerim ve ilkelerim, başkaları içim de değiştiremem derim. Ege'den Akdeniz'e selam ederim.

Ay Şen 
 02.06.2011 15:48
Cevap :
Zaten hep benim destekleyici meleğim oluyorsunuz... Teşekkür ederim...  03.06.2011 18:18
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 615
Toplam yorum
: 1395
Toplam mesaj
: 33
Ort. okunma sayısı
: 921
Kayıt tarihi
: 25.06.10
 
 

1959 Denizli doğumluyum.. İ.Ü. İktisat Mezunuyum.. Emekliyim ve hala çalışıyorum.. Yaşam bizden önce..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster