Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Ağustos '12

 
Kategori
Anılar
 

Sanata doğru bir Köprü kurarken

Sanata doğru bir Köprü kurarken
 

Dicle Köprüsü


1970’lerde bir dağ köyünde öğretmendim. Anadolu’da yayımlanan birçok dergi ve gazetelerde şiir ve edebiyatla ilgili yazılarım yayımlanıyordu. O yıllarda gazeteci ve şair Halil Soyuer’in de Ankara’da Çaba Dergisi çıkıyordu. Caba ‘ya abone olmuş ve şiirlerim yayımlanıyordu. Bu arada bir şiir kitabını yayınlamak istedim. Doğrudan şair, gazeteci Halil Soyerle bir diyalog kurdum. Bir şiir kitabımın yayınlanmasını istedim.

Nihayet 1970 yılı içinde bir şiir kitabım ( Çaba Yayınları arasında, no: 9 olarak çıktı ), 1000 adedi o zaman 2000 TL’ye mal olmuştu. Bir evladım dünyaya gelmiş gibi seviniyordum. Dicle Köprüsü’nün ilk giriş yazısını gazeteci, şair Halil Soyuer yazmıştı.( Halil Soyuer, 04 Ocak 1921'de Balıkesir- Havran'da domuş ve 17 Ocak 2004 yılında Ankara'da sanat dostlarına elveda etmiştir. )

İşte o yıllarda kitabıma bir ÖNSÖZ bağlamında kaleme aldığı yazısını aynen sunuyorum. Ölümüne kadar Halil Soyuer'le dostluğumuz devam etti. Başka kitaplarım için yazdığı yazıları da  vardır. Şair Halil Soyu er’i saygıyla ve rahmetle anıyor ve benim için yazdığı yazıyı o günlerin anısına aynen sunuyorum....

DİCLE KÖPRÜSÜ HAKKINDA BİRKAÇ SÖZ 

İşte Anadolu’dan bir içli ses daha. Her taşının altında değer yatan bağrı yanık Anadolu’dan. DİCLE KÖPRÜSÜ’NÜN şairi,  Mardin’in Kızıltepe ilçesinde bir öğretmen. Türk çocuklarının kafasına ışık tutan yüz binlerden biri. İçi vatan sevgisiyle memleket  aşkıyla dopdolu bir yürek.

Anadolu’nun uzak köşelerinde bulunup ta, büyük şehirlerin sanat çevrelerine sesini yeterince duyurabilmiş kaç sanatçı vardır?  Günlük gazetelerin bile, çıkışından üç dört gün sonra ancak ulaşabildiği uzak Anadolu kentlerinde terk edilmiş şairlerden birisidir Abdülkadir Güler.

Dicle Köprüsü, şairin ilk kitabıdır. Anadolu’nun hıçkıran seslerinden biri daha işte. Abdülkadir Güler, henüz zamanın elindedir. Sanatının örssünde dövüle dövüle mutlaka kıvamına gelecek, o zaman ondan daha güçlü şiirler beklemek hakkımızdır.

Çaba, Abdülkadir Güler’i Türk Edebiyatı’nın vefalı kucağına bırakmıştır. İlerisi için ümitli ve güvenli bir evlat olduğuna inandığı için bu görevi üzerine almıştır. Hepimiz zamanın elinde terleye terleye bu günlere ulaştık. Çileyi bugün elbet Abdülkadir Güler’de çekecektir. Onun bugün elimizde olan şiirleri ümitli mısralar içinde parlıyor. Bu şiirler Abdülkadir Güler  konuşuyor. Zaman nelere gebedir  bilinmez. 

                                         

                                                                                                       Halil SOYUER

                                                                                    Çaba Dergisi Sahibi – Ankara / 1970

Dicle Köprüsü: Diyarbakır Silvan yolu üzerinde olup, Diyarbakır'dan güney kapısından yani Mardin Kapı'dan Mardin'e doğru  giderken bu köprünün sağından yol geçer.on gözlü tanihi bir bir köprüdür.Aldığımız tarihi bilgilere göre Dicle Köprüsü 1065 yılında Mervaniler tarafından yapılmıştır. 178 .00 metre uzunluğunda ve 5.60 metre genişliğindedir. 2008 yılında bir yaz günü Diyarbakır a gittiğimde bir yakınım olan  Bedrettin Dilekçi ile birlikte  bu köprüyü özellikle görmetk istedim. iki yıldır  onarımı yapılıyordu. B.Dilekçi yeğenim ne yazık ki sonkez olarakm bu köprüyü görüyordu. Çünkü o da altıay sonra aramızdan ayrıldı. Rahmetle anıyorum.

Benim ilk olarak  yayınladığım şiir kitabının  adı "DİCLE  KÖPRÜSÜ ( Şiirler, Çaba Yayınları - 1970 Ankara ), bu  köprüden dolayı adını  alımıştır.  Çünkü bu köprü ile  Türk Edebiyatına doğru  yol aldım. On gözlü olan  Dicle Köprüsü'nün en büyük  kemeri  14.70 metredir. Taşları siyah volkanık taşlardan yapılmıştır. Dicle Köprüsü  Marvaniler zamanında Nizamüddin ve Müeyyüddüdevle tarafından yapılmıştır.

Bu köprünün dili olsa da bir konuşabilse....Üstünden kimler geldi ve kimler geçti, binmez... Neler çektiğini  ve neler gördüğünü ,nelerre şahit  olduğunu ah bir anlatabilse...

Not: Fotograf, Diyarbakır Valiliği internet  sitesinden alınmıştır.  A.Güler.

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..