Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mayıs '08

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Sanki MSN'in sansürlü harfi: 'y'

Sanki MSN'in sansürlü harfi: 'y'
 

Messenger, Türkiye'de en çok bilinen 'sohbet' yazılımı...


Milyonlarca insanın kullandığı 'Anında Mesajlaşma' yazılımı MSN, dillere zarar veriyor. Kendi yaşadığım sorunu, sizlere aktarmak istedim. Sadece Türkçeyi değil, İngilizceyi de büyük oranda zedeliyor. Öyle ki; elimde bulunan bir İngilizce sözlüğün arkasında 'kısaltmalar' bulunuyor. Ve bunların mesajlaşmada kolaylık sağladığı belirtilmiş. Örneğin; İngilizce'de kısaltma olarak 'you' yerine sadece 'u' harfi kullanılıyor. Peki 'y' harfine ne oldu. İngilizce farklı bir dil, burası kesin. Zaten 'u' nun okunuşu da 'yu' şeklinde.

Ancak Türkçe'de durum daha kötü...

Sadece MSN'de değil, Yahoo Messenger, AOL ve Facebook Messenger(online sitede)'da da aynı problem var. Ancak Türkiye'de en çok kullanılan ve bilinen anında mesajlaşma yazılımı MSN olduğu için, onu örnek olarak kullanmak istedim. Ve birşey daha eklemek isterim; bu yanlışları ben de yapıyorum, zaman zaman...

Standart bir görüşmeyi örnek olarak vereyim.

-slm, nbr?

-iidir, sn?

Bu konuşmada dikkatinizi çeken birşey yok mu? 'slm' ve 'nbr' yi geçiyorum zaten. Ancak 'iidir' ne demek? Yani aslında 'selam' ve 'naber' kelimelerinin de düzgün yazılması gerekir. Ancak buna takılmayacağım. En çok yutulan harf olarak 'y' yi seçtim, ben.

Bir örnek daha...

-GS, çok ii iş çıkardı dimi?

-öle

Peki bunda dikkatinizi çeken şey nedir? 'Çok ii iş' derken bir sorun var zaten. Yine 'y' yutuldu. 'dimi' de denilmemesi gerekiyor, 'değil mi?' varken...

Gelelim cevaba. İşte asıl sorun burada. 'Öle.' Pardon. Yani Türkçe'nin bittiği andır. Yani 'öyle' yerine, neden 'öle' denilir. Aslında Messenger görüşmeleri, hayatımıza girmiş durumda. Öyle ki; ben normal hayatında 'öyle' yerine 'öle' kelimesini kullananlara sık sık rastlar oldum.

Başka bir sorun da, noktalama işaretlerinde. Ben noktalama işareti kullanan kullanıcılara pek rastlamadım. En azından 'soru işareti' kullanılmalı. Ancak bu makalemde yazdıklarım sadece 'temenni'. Olmayacak ve imkansızlaşmış bir temenni...

Ben noktalama işaretlerine dikkat etmeye çalışırım. Ancak ne yazık ki, hiçbir dostumu bu konuda uyaramıyorum. Çünkü büyük tepki alacağımın farkındayım. Özellikle Türk insanı, artık bunun bir sorun olmadığını savunma durumuna geçmiş. Yazık, ne diyeyim yazık...

Başka bir makalemde görüşmek dileğiyle...

Saygılar, Sevgiler...



 
Toplam blog
: 89
: 3439
Kayıt tarihi
: 10.11.07
 
 

Tesekkurler ..