Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Necip Köni - Adana / TR

http://blog.milliyet.com.tr/necipkoni

05 Eylül '07

 
Kategori
Tarih
 

Şark şimendiferleri (Lokomotifleri)

Şark şimendiferleri (Lokomotifleri)
 

Sevgili BLOG Arkadaşlarım....MERHABALAR....!

OSMANLI deyip de hemen geçmiyelim lütfen....OSMANLI'yı şöyle bir oturup tarihsel olarak bir incelediğinizde, karşınıza o kadar değişik enteresan olaylar ve yaşamlar çıkabiliyor ki...

OSMANLI Devletinin en çok boçlandığı dönemler ve en çok bayındılık-imar işlerinin de yapıldığı, gene aynı dönemlere rastlar, (1843 - 1908) Bu tarihler arasında tam 3-Padişah yönetimi olmuştur...(Abdülmecid-Abdülaziz ve Abdülhamit-II)

Bu yatırımların en önemlilerinden DEMİRYOLU ve TELGRAF HATLARI olmuştur...Demiryolunda takriben 45.000-Km hat inşaatı gerçekleşmiş, bu hat güzegahı üzerinde, tüneller, köprüler, viyadükler, tren istasyon ve lojmanları, şimendifer (Lokomotif) Bakım istasyonları ve tamirhaneleri gibi daha çok çeşitli irili ufaklı yatırımlar yapılmıştır...(Balkanlar+Anadolu+Suriye+Irak+Lübnan+İsrail+Ürdün+Suudi Arabistan+Yemen)...Bu yatırımların çok büyük bölümünü ALMANLAR, geriye kalan küçük bölümlerini ise İNGİLİZ ve FRANSIZLAR yapmışlardır.(EGE ve ÇUKUROVA)

Size aşağıda bu Demiryolu ile ilgili bir OSMANLI bilgisini aktarmak istiyorum...


OSMANLI DEVLETİ - ANADOLU ve ŞARK ŞİMENDİFERLERİ (LOKOMOTİFLERİ)

(Resimde: Üst-Soldaki – HAYDARPAŞA GARI Önünde – Üst-Sağdaki – SİRKECİ GARI Yanında – Alt-Soldaki ve Alt Sağdaki – SURİYE Devleti SINIRLARI içinde BULUNAN ESKİ OSMANLI DEVLETİNDEN KALMA ŞİMENDİFERLER - (LOKOMOTİFLER) Resimedilmiştir.)

Osmanlı İmparatorluğu ' ' nun çöküş döneminin yaşandığı son ikiyüz yılı Batılı Bankalar ile Galata Bankerleri kanalı ile Osmanlı devletince , demiryolu yapımı, şimendifer ve vagon alımı için çeşitli kredi (borçlanma) yolları arandı... Önce, 1889'da Alman bankası Deutsche Bank'ın mali egemenliği altında Osmanlı Anadolu Şimendiferleri şirketi kurulmuştur. İlginç olan, uluslararası siyasal çekişmelerin odağı (merkezi) olmuştur , artık Osmanlı devleti.

Osmanlı imparatorluğunun başkenti olan İstanbul'da yoğunlaşan ve çoğu kez (defa) Bu dönemde yapılan Şark Şimendiferleri işçilerinin grevi özel bir önem kazanır. ...

.Osmanlı’nın ilk 1905’ de Anadolu şimendiferleri için, 1908 de ise ikinci Bağdat demiryolu için borçlanmalarıdır . . Osmanlı Bankası. 40.000.000 Franklık Doğu şimendiferleri için Osmanlı Devletine kredi açtı... 1911’de kurulan Şark Şimendiferleri Kumpanyası eski işçilerince yeni iş olanakları yaratabilmek için halkdan yardım istediler.

Rumeli Şimendiferleri ise , Selanik-Manastır Demiryolu ile Trakya bölgesinde yer alırdı. Osmanlı Devleti’nde Rumeli Şimendiferleri , Şark şimendiferleri gibi devlete pek bir problem olmazdı.


Nasıl....beğendiniz mi..? Aslında bu bilgiler geçmişimizi bilmemiz açısından bence çok faydalı bilgiler diye düşünmekteyim....! Bilmem siz benim bu düşünce ve fikirime katılırmısınız...? Pardon az daha unutuyordum, TELGRAF HATTI Toplamı ise 33.000-Km civarında....(MISIR-İskenderiye)->(HİNDİSTAN) Hattı...Şu anda bu yapılan binaların, tren hatlarının, köprülerin, limanların v.s...v.s...çoğu MİSAK-I MİLLİ Sınırlarımızın dışında kalmıştır, ne yazık ki....!

Aslında yapılan çok daha fazla yatırımları var bu padişahların....AAaahh , keşke birazda zevke ve sefaya düşkün olmasalarmış, acaba bu AVRUPA tuzağına ve bataklığına saplanırlarmıydı...??? İsterseniz açıp bir bakınız OSMANLI Tarihini , bu dönemle başlayan ve Cumhuriyet dönemine kadar süre gelen bu ÇÖKÜNTÜ DÖNEMİNİ...!

Daha yazılacak o kadar geniş bilgiler var ki, sizleri şu anda bunlarlada fazla sıkmak istemiyorum doğrusu.......

Sevgi ve Saygılarımla,

NECİP KÖNİ - ADANA/TR

*KAYNAK* NECİP KÖNİ - Arşiv ve Notları....

 
Toplam blog
: 298
: 8548
Kayıt tarihi
: 07.06.07
 
 

Necip KÖNİ - İnşaat Mühendisi olup, güzel sanatlar onun bir hobisidir. Resim yapmak (karakalem çalış..