Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Mayıs '09

 
Kategori
Seçim
Okunma Sayısı
2093
 

Seçsis Seçim Sistemine müdahale mümkün mü?

Türkiye zorlu bir seçim karmaşasını daha geride bıraktı. Bu seçim karmaşası sonucunda seçim sonuçları ile ilgili spekülasyonlar yapıldı. Her zaman olduğu gibi insanların aklına bazı sorular geldi. Sahte oylar kullanıldı mı, hiç yaşamamış kişiler adına oy pusulaları düzenlendi mi, seçmen sayısı ve kullanılan oy miktarı arasında bir farklılık mevcut mu gibi sorular seçim sona ermesine rağmen günlerce medyanın ilgi odağı olmaya devam etti. Bu aşamada seçim gecesi kullanılan oyların sayısal verilerinin Yüksek Seçim Kurulu’na aktarımı sırasında kesilen elektrikler partilerin duruma tepki vermelerine yol açtı. Bazı partiler Yüksek Seçim Kurulu’na (YSK) başvurarak, seçim sonuçlarına ilişkin SEÇSİS programının dışarıdan müdahalelere açık olduğu yönündeki bilgiler edindiklerini belirterek, veri girişlerinin siyasi partiler tarafından takibine imkân sağlanmasını istedi. Peki gerçekten böyle bir şey mümkün müydü? İşte bu yazımızda SEÇSİS hakkında siz okuyucularımızı bilgilendirmek ve konu hakkında bir fikir sahibi olmanızı istedik.

SEÇSİS projesinin asıl adı, “Bilgisayar Destekli Merkezi Seçmen Kütüğü Sistemi” olup kısa adı “SEÇSİS”dir. Projenin yasal dayanağı 298 Sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’dur. Yüksek Seçim Kurulu SEÇSİS Projesinin amacını “Türkiye’nin en büyük e-devlet projelerinden biri olan SEÇSİS Projesinin temel amacı; yasalara uygun olarak seçmen vatandaşın eksiksiz belirlenmesi, mükerrer yazımın önlenmesi, listelerin hazırlanması, seçmenin kolay, hızlı oy vermesi, seçimin çabuk sonuçlanması, itirazların en aza indirilmesi, vatandaşlarımızın görev ve sorumluluk bilinci ile siyasal haklarını yüksek oranda kullanmasını sağlayacak düzenlemeler için gerekli bilginin; toplanması, bilgisayar ortamında doğru, güncel ve tutarlı bir bütün olarak saklanması, seçimlerde bu bilgilerin ve teknolojik olanakların kullanılarak seçim sonuçlarının ilçelerden güvenli ve hızlı bir şekilde merkeze aktaracak, internet üzerinden kolayca izlenebilecek yapının gerçekleştirilmesidir. Bu uygulama aynı zamanda elektronik seçime geçişin temelini oluşturacaktır.” şeklinde açıklamıştır. Unix/Linux tabanlı SUN marka veri tabanı ve uygulama sunucuları ile anlayışlı harici disk sistemi ve teyp kütüphane sistemini kullanan SEÇSİS tüm sunucuların yeterli sayıda ve yedekli olması dışında yazılımı olarak Oracle 10g AS ve Oracle RAC Agent kullanılmış olup, sistemler Java (J2EE) desteğine sahiptir.

Kurumda Unisys A16 sistemine bağlı olarak kullanılan 1200lpm hızındaki satır yazıcıların yeni konfigürasyonda X86 tabanlı sunuculara bağlanarak çalıştırılması LAN-to-HSS Converter ara birimi ile sağlanmıştır. Sunucuların, aktif ağ cihazlarının ve güvenlik sisteminin merkezden izlenmesi için CA firmasının Unicenter NSM ve NPO yazılımları kullanılmıştır. SEÇSİS omurga ve portal anahtarı, portal güvenlik duvarı, portal saldırı tespit ve korunma sistemi, portal yük dengeleyici olarak Cisco ürünleri kullanılmıştır. Portal için ayrı bir Antivirüs sistemi programa dahil edilmiştir.

Ayrıca ilçe seçim kurullarına gerek uygulama yazılımı gerekse teknik boyuttaki her türlü soruna destek verecek 30 hatlı bir çağrı merkezi kurulmuştur. Çağrıların kaydı ve takibi için bir paket program kullanılmıştır.

Ancak güvenlik açısından konu ele alındığında sistem oluşturulurken ne kadar donanımlı güvenlik sistemleri kullanılırsa kullanılsın, en büyük güvenlik açığının insanoğlunun kendisi olduğu düşünüldüğünde bu durum sistemin güvenilirliği sorunsalını da tartışmaya açık bir hale getirmektedir. Seçme ve seçilme hakkının Anayasal bir hak olduğu düşünüldüğünde bu hakkın kullanılmasına aracılık edecek sistemin güvenliğinin de zaman zaman tartışmalara konu olması kadar doğal bir şey düşünülemez. Kaldı ki Türkiye’nin kullandığı sistemin komşu ülke Yunanistan’da muhalefetin itirazları sonucu kullanımı engellenen bir elektronik seçim değerlendirme sistemi oluşu bu tartışma ortamına uygun bir zemin hazırlamıştır. Ayrıca durumu Anayasamızın seçim işlerini, siyaset dışı yargı yönetimi ve denetimine bırakmış olma ilkesi açısından da değerlendirmek gerekir. Bu bağlamda söz konusu sistemin alt yapı olarak bir siyasi otoriteye bağlı olan Adalet Bakanlığı’nın yönetimi ve denetiminde olan UYAP (Ulusal Yargı Ağı Projesi) sistemi altyapısını kullanıyor olması sistemin hayata geçirilmesi aşamasını hızlandırmakla birlikte vatandaşlarımızın konuya eleştirel bir yaklaşım getirmelerine neden olmuştur. Bu açıdan değerlendirildiğinde Türk seçim sisteminin yine milli kaynaklar ve altyapı kullanılarak tamamen Türk yazılım mühendislerince geliştirilmiş olması bu kadar zor mu sorusunu vatandaşlarımızın aklına getirmektedir. Söz konusu projelendirmenin bu şekilde yapılmış olması ve seçimler sonucunda çeşitli partilerden seçim sonuçlarına gelen itirazlar belki de kendi insanımıza, kendi mühendislerimize daha çok güvenmemiz gerektiği hususunda bir örnek teşkil edecektir.

SEÇSİS eleştirel yönlerinin yanında bir çok kolaylık ve faydayı da beraberinde getirmiştir. Seçim sonuçları 733 ilçe seçim kurulundaki istemci bilgisayarlardan girilerek bilgiler anında merkezde toplandığı için seçim sonuçları çok hızlı bir şekilde alınabilmiş, hazırlanan görsel bir ekranda il seçim kurullarında, adetsel ve oransal olarak TV ve basın kuruluşları ile kamuoyuna duyurulmuştur. Matbaa ve nakliye masrafları azaltılmış, seçmenler T.C Kimlik Numarası ile kayıt altında tutularak mükerrer oy kullanımı önlenmiş, parmak boyama işlemine son verilmiş, vatandaşlarımız nerede ve hangi sandıkta oy kullanabileceklerini internet üzerinden kolayca takip edebilmişlerdir. Daha pek çok faydaları olan yeni seçim sistemi insanımızın teknolojinin nimetlerinden faydalanmasına vesile olmuştur. Bu aşamada teknolojinin insanların hayatını kolaylaştıran ve çabuklaştıran bir olgu olarak kabul edilmesi gerekir. Elbette her sistemin insan yapısı olduğu düşünüldüğünde doğası gereği açıkları, yanlışları, hataları olabilir. Bu durumu en aza indirgemek, zayıf yanları ve güvenlik açıkları konusunda yetkilileri bilgilendirmek, birer vatandaş olarak eleştirilmesi gereken konuları eleştirmek ve sorunsuz bir seçim sisteminin işlerliğini sağlamak hepimizin görevidir.

Güvenilir bir seçim ortamının sağlanması demokrasinin bir ülkede sağlaması gereken en önemli hususlardandır. Şeffaflığa ve güven unsuruna dayalı, kendi insanının seçme ve seçilme hakkına saygı gösteren bir yönetim anlayışının hakim olması her vatandaşın beklentisidir. Bu ortamı yaratmak, insanlarında bu düşüncenin oluşmasını sağlamak Devlet yönetiminde bulunan her siyasi otoritenin öncelikli anlayışı olmalıdır. Saygılarımla..

Avukat

Emre HEPER

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 12
Toplam yorum
: 4
Toplam mesaj
: 5
Ort. okunma sayısı
: 959
Kayıt tarihi
: 24.10.08
 
 

Bilişim Hukuku Derneği Başkanı, Ankara barosu Bilişim Kurulu Üyesi, Bilişim Suçları Mücadele Dern..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster