Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ağustos '15

 
Kategori
Edebiyat
 

Sende mi Brutus, Julius Caesar kitap değerlendirme

Sende mi Brutus, Julius Caesar kitap değerlendirme
 

Brütüs


Sanırım 3 yıl önceydi, gece geç saatlerde Kim 500 Milyar İster isimli yarışmanın ilerleyen sorularını izlerken usta Kenan Işık yarışmacıya bir edebiyat sorusu sorusu sordu, Shakespeare'in bir eseriyle ilgili, yarışmacı bilemedi ve hayatında yazarın kitaplarından hiç okumadığını söyledi, aynı anda Kenan Işık'ı tepkisi gecikmemişti; "çok şey kaçırmışsınız, edebiyata az da olsa ilgisi olan, eline kitap alan herkesin okuması şart"deyince kafamda parlayan şimşek geceyi aydınlatmıştı :) ben de hiç okumamıştım. İlk fırsatta İş Bankası yayınlarından ilk kitabı sipariş ettim, meşhur oyun; Romeo ve Juliet.
 
Kitabı inceleyince ilk dikkatimi çeken ön söz, çevirmenin Shakespeare okumakla ilgili verdiği bilgiler ve gerek dönemi, gerek yazarı anlatan uzun uzadıya yazılar oldu. Hepsini sabırla bitirdikten sonra ilk sayfalarla biraz daha şaşırmıştım. Bu bir oyundu, tiyatroda oynanan şekliyle kağıda aktırılmıştı ve kullanılan dil daha önce okuduğum eserlere benzemiyordu. Merakla okumaya devam ettim ve yazarın şiirimsi, akıcı ve nitelikli, her kelimesi özenle seçilmiş oyununu bitirdim. Kenan Işık'ın ne demek istediğini anlamıştım. Eşsizdi ve beni kendine hayran bırakmıştı Shakespeare. Kelime oyunları, bulunduğu dönemle birlikte her döneme, her yaşa hitap eden bir anlatımdı bu. Açıkcası bunda değerli çevirmeninde büyük katkısı vardı, büyük emeklerle yazarın anlattıklarını okuyucuya tam olarak aktarabilmek için ince eleyip sık dokumuştu. Hala bir Shakespeare eseri okumadıysanız ne duruyorsunuz, hemen bir tane edinin...
 
Julius Caesar'a gelince, hepimizin duyduğu "Sendemi Brütüs" sözüyle özdeşleşen trajik bir oyun diyebiliriz ve fakat anlatımın çok daha derin olduğunu farkedebiliyorsunuz. Shakespeare ustaca anlatımın üst noktalarına ulaşıyor. Caesar'ı tasvir ederken bir yandan kibrini diğer yandan halkına olan sevgisini görebiliyorsunuz. Aynı şey Brütüs için de geçerli, ihaneti anlatırken aynı zamanda iyi bir insan portresi çiziyor adeta. Biraz da size bırakıyor sanki, siz kararını verin der gisi anlatmış baş karakterleri. Ders niteliğinde bir çok söz geçiyor oyunun içinde; "Brütüs'ün Sezar için kullandığı, geçmişte ve bugün yaptıkları için değil gelecekte yapacakları için mahkum ediyorum sözünü, Caesar'ın; neden korktuğumu değil neden korkulması gerektiğini anlatıyorum sözünü, Decius'un; gergedanlar ağlarla, ayılar aynayla, filler hedekle, aslanlar ağlarla ve insanlar dalkavuklarla avlanır sözünü" sayabiliriz. Roma imparatorluğunda geçen bu büyük trajediyi zevkle okuyacağınızı düşünüyorum. Hayata dair notlarda alıyorsunuz sonunda, sadece kendinize saklamayın çevrenize de (12 yaşından büyük çocukların rahatlıkla okuyabileceğini düşünüyorum) rahatlıkla okutabilirsiniz.
 
Yeni bir kitap değerlendirmesinde görüşmek üzere,
 
eleştirilerinizi lütfen sakınmayın.
 
Dinçer Özden
 
İstanbul, Ağustos 2015
 
twitter: @dincerozden
 
Toplam blog
: 21
: 2723
Kayıt tarihi
: 13.07.13
 
 

İstanbul doğumluyum ve bu Şehri çok seviyorum. Finans Sektöründe çalışıyorum. Sinema, kitap, spor..