Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Nisan '08

 
Kategori
Hayvanlar Alemi
 

Sevdiğime "Sümsük" desem...

Sevdiğime "Sümsük" desem...
 

Aman aman çok sümsük birşey...
Uyuşuk davranan, miskin, aptal, mıymıntı, sünepe, pısırık...

Bazen o kadar hayretler içinde kalıyorum ki, gerçeği ile hiç bağdaşmayan sıfatlar üretmekte nasıl bu kadar üretici olabiliyoruz.

Daha önce bir arkadaşımızın yazısından Angut kuşu ile çok güzel bilgiler edinmiş ve aslında keşke biz de Angut olabilsek diye düşünmüştüm.

Şimdi de nerden aklıma geldi bilemem şu meşhur sümsük ne demek bir araştırayım dedim ve iyi ki de merak etmişim.

Dünyadaki çok sayıdaki kuş çeşidinden biri Sümsük kuşları.

Deniz kuşlarından olan sümsük kuşları öncelikle çok iyi birer dalıcı. Kanatlarını çırparak ya da süzülerek uçtukları 30 metre kadar yükseklikten gözlerine kestirdikleri balıkları avlamak için kanatlarını kapatır, ok gibi dimdik suya dalıyorlarmış.Tam 10 çeşidi var, cinsleri arasında en dikkati çekenler ise, mavi ve kırmızı ayaklı olanlarmış. Dikkat çeken derken biz insanları kasdetmiyorum. Dişiler arasında en çok bu türlere rağbet varmış.

Ilıman ve sıcak bölgelerde yaşayan bu kuşlar zamanlarını büyük ölçüde denizlerde geçirip, kıyılarda ya da adalarda koloniler halinde ürüyorlarmış.

Kuzey yarı kürede yaşayan Sümsük kuşları bir, Güney yarı kürede yaşayanlarsa iki tane yumurta bırakıyorlar. İki aylık olduklarında erişkinler tarafından yalnız bırakılan yavrular, açlık hissiyle av bulmaya yönelip çoğu kez yuvalarından çıktıklarında da hemen uçmaya başlıyorlarmış.

Ve edindiğim bilgilerden,ülkemizde yaşamadıklarını öğrendim.Ama nedense bizim kinayeli benzetmelerimiz arasına girivermişler.

İnsanların aşk, seks ya da karşı cinsi etkilemek adına yapmadığı ne var diye düşünebilirsiniz. Bunun için birçok yol var ama hayvanlar alemi her zaman daha şaşırtıcı alternatiflerle dolu.

Sözgelimi mavi ayaklı sümsük kuşu (Sula nebouxii) karşısındakini etkilemek için mavi ayaklarını gösteriyormuş. Erkeklerin ayakları ne kadar mavi olursa, çiftleşecek dişileri etkileme şansı da o denli yüksek oluyormuş.


Mavi ayaklı sümsük kuşları çok sevimli ve hafif şapşal bakışlarıyla görenlerin yüzüne bir gülümseme yerleştiriyor diye okudum.Ama bu kadar kötü bir sıfatla anılmayı hak etmiyorlar sanırım.

Bence çok önemli bir meziyetleri daha var bu sevimli kuşların. 200,000 çiftten oluşan bir kolonide Sümsük kuşu (Sula bassana) ömür boyu bağlandığı eşini sesi sayesinde tanıyormuş, üstelik bu sırada tüm sümsükler korkunç bir gürültüyle bağırmaktayken...

Bundan sonra ben de sevdiğime mavi ayaklı sümsüğüm dersem kızar mı acaba? Tabii ilk önce bu yazıyı okutmak şartıyla.

Sevgiler.



Ana kaynak;Temel Britannica Ansiklopedisi, Cilt 6, s. 204

 
Toplam blog
: 351
: 3216
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

Emekli olmaya çalışan bir sanatçı,yazmaktan büyük keyif alıyorum. Kocaeli Gölcük' de oturuyorum e..