Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Şubat '09

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Sicil affı kanunu ve bankalar

Sicil affı kanunu ve bankalar
 

papatya


İşte beklenen kanun TBMM den çıktı.Herkesin dört gözle yolunu gözlediği meşhur SİCİL AFFI.

Ben bir bankacıyım.Günümün büyük çoğunluğu K.K.B (KREDİ KAYIT BÜROSU ) skoruna bakmakla geçiyor.Nedir bu KKB skoru derseniz.Kredi ve/veya kredi kartı için bankalara müracat ettiğiniz zaman sizin TC kimlik numaranızla Merkez Bankası üzerinden bankalardaki ödemelerinizin kontrol edilmesiyle oluşan kredi notu.

Eğer bankalarla daha önce girmiş olduğunuz kredi ilişkilerinde sorunlar yaşamışsanız bunların tamamı ekranlara yansıyor.Örneğin bir kredi kartı ödemesini birgün dahi geç yapmışsanız notunuz düşüyor.Ve en kötü ödeme performansınız o kredi kartı için GECİKMELİ yazıyor.Diyelim ki birkaç bankadan kredi kartınız, krediniz veya kredili mevduat hesabınız var.O ay maaşınızı alamadınız veya işleriniz kötü gitti ve bütün ödemelerinizi bir ay ertelediniz.Bütün gecikmeler merkez bankasına bildirildi ve kredi değerliliğiniz bir anda düştü.Artık bu notu yükseltmenin birtek yolu var, ödemelerinizi tekrar ve düzenli olarak erken yapmak.Tabi bu çıkışlar inişler kadar hızlı olmuyor.

Hele birde bir bankadan idari veya kanuni takipte izlenen bir kredi ilişkiniz olmuşsa siz artık kırmızı kalem yemişsiniz demektir.Bu borç ödenmiş olsa bile bu iz silinmemiş oluyor.Bu durum sizden kaynaklanmayan veya çok küçük bir tutarda olabilir.Ödenmiştir ödenmesine ama sicilinize birkez yazılmıştır.Alnınıza yazılan kara leke misali.

Siz her nekadar,

-Ben o krediyi arkadaşıma çekmiştim.

veya

-Benim kredi kartım ama kardeşim kullanmıştı, bilsem bukadar küçük bir meblağı ödemezmiydim.

desenizde, iş işten geçmiştir.

Biz bankacıları aslına bakarsanız bu merkez bankası sicili çok fazla ilgilendirmiyor.Eğer kredi veya kredi kartı vereceksek malum borç kapanmış olmak kaydıyla kredi ilişkisine başlıyoruz.Ama karşımızdaki kişi bize güven vermemiş ise bu KKB skoruda bizim için bulunmaz bir fırsat.Yalnız sizlerde kendinizi bizim yerimize koyun.Daha önce borçlarını düzenli olarak ödeyemeyen kişilere, helede bu kriz ortamında ne kadar güvenipte kredi verirsiniz.
Benim için en önemli kriter, bir veya iki kredi yada kredi kartı borcu nedeniyle sicili bozulan kişinin bunları ödemiş olması ve halihazırda kullandığı kredileri düzenli ödemesidir.

Şimdi gelelim bu sicil affı konusuna.Geçenlerde bir vatandaş kamyon alacağını ve 50.000 TL kredi çekmek istediğini söyleyerek yanıma geldi.Nüfus cüzdanını rica ettim ve TC kimlik numarısı ile sorgulama yaptım.Son iki yıl içinde üç veya dört adet ortalama 500 TL tutarındaki kredi kartı borçları nedeniyle kanuni takibe alınmış ama borçlarını ödemiş.Adama bu durumu söylediğimde bana ne dese beğenirsiniz.

Sicil affı çıkmadı mı?

Farzedelim SİCİL AFFI çıktı.Bende merkez bankası kayıtlarından silinen bu kayıtları göremedim.Yanı kayıtlar silindi.(Ha bu arada kanun meclisten çıkar çıkmaz merkez bankası sanki işi gücü bırakıp sizin sicili temizleyecek.Boyacı küpü mü bu?Herkes bu konuyu soruyor.)Silinen kayıtlar beni yanılttı ve bende krediyi verdim.Soruyorum şimdi kim kazandı.?

Biz bankacılar sadece KKB skoruna bakarak kredi vermiyoruz.Aynı zamanda piyasa araştırmasıda yapıyoruz.Ama yinede bence sicil affı konusu bankacılık piyasasına çok büyük hareketlilik getirecektir.En azından şu anda sicili bozuk olduğu için bankalardan hiç kredi alamayan ve hiç borcu olmayan milyonlarca potansiyel müşteri dışarıda bizi bekliyor.

Sicili bozulmamış insanlara seslenmek istiyorum, elinizde imkan varsa bir an önce borçlarınızı yeniden yapılandırın.En azından idari veya kanuni takibe sakın düşmeyin.

Karşılıksız çek keşide edenler biran önce borçlarını ödeyerek, Merkez Bankasına düzeltme hakkını kullandıklarını bankaları vasıtasıyla bildirsinler.Altı ay süreleri var.

Sicili bozuk olanlara önemli berkaç hatırlatmam olacak.Nüfus cüzdanlarını alarak birkaç bankadan kayıtlarını sorgulattırsınlar.Çünkü borcu bitmiş olduğu halde hala merkez bankası nezdinde açık görülen çok sayıda kredi mevcuttur.Ve borçlarının bittiğine dair ilgili bankalardan mektup talep etsinler.

Bu lanet olası sicil bozuldumu bir daha düzelmiyor.

Herkese yüksek kredi notlu temiz günler dilerim.


Not:Bu konuda sorunu olan herkes yazabilir, cevaplamaya çalışırım.
 
Toplam blog
: 18
: 5270
Kayıt tarihi
: 25.05.07
 
 

Bir bankada servis yetkilisi olarak çalışmaktayım. Kazanmayı, rekabeti ve insanlara yardımcı olmayı ..