Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Kasım '06

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
 

Sigara yasağının öncesi ve sonrası

Sigara yasağının öncesi ve sonrası
 

Yeni kuşakların bunu anlaması çok zordur. Otobüs mola verir 20 dakika dışarıda dolaşmış yolcular otobüse bindikten sonra sigaralarını yakarlardı. Bir otobüsün içinde 20-30 kişinin aynı anda sigara içtiğini düşünebiliyor musunuz? O sırada aynı otobüsün içinde çocuklar ve bebekler olurdu. Sigara dumanı yoğunlaştığında gözlerim ve boğazım yanardı. O zaman ağlayan bebeklerin neden ağladığını çok iyi bilirdim. Sigara içenler arasında kucağında bebeği olan babalar ve anneler de olurdu. Birşey söyleyemezsiniz, çünkü her mekanda sigara içmek yasal haklarıydı. Anlayamadığım birşey vardı: Ne yaptınız 20 dakika dışarıda, neden sigaranızı orada içmediniz? Yaşamı boyunca hiç sigara içmeyen birisi olarak bunu anlamam olanaksızdı. Belki kapalı mekanda sigara içmek daha zevkliydi, belki de sigara içmeyenlere dumanlarını nefes aldırarak kendi akıllarınca bir hizmet verdiklerini sanıyorlardı.

Kapalı mekanlarda sigara içilmesiyle ilgili düzenlemeler getiren yasa meclisten çıktıktan sonraki aylarda bu yasanın uygulamada başarılı olup olamayacağı merak konusuydu. O yıl, otobüste sigara yasağı henüz başladığında ilk sigarasız otobüs yolculuğunda sevinçliydim. Etrafımdan gelen dumanları içime çekmeden güzel bir yolculuk yapacaktım. Ankara’dan İnebolu’ya gidiyordum. Yolcuların çoğu Kastamonu’da inmiş, içeride 15 kişi kadar kalmıştık. O gün arife günüydü ve oruçlu oldukları için dışarıda da sigara içen olmamıştı. Otobüsün radyosu iftar saatini duyurdu ve o sırada başka bir anons daha yapıldı. Otobüsün muavini beklenen izni açıklıyordu: "Kaptanımız izin verdi, sigara içebilirsiniz" Hemen çağırdım ve oldukça nazik bir şeklide yasayı anımsattım pek aldırmadı. Geri adım atmaya hiç niyetim yoktu. Şoförün kendisini yasalardan üstün mü gördüğünü, az sonra jandarma karakoluna gidip tutanak tutturduğumda cezayı ödeyecek olanın herhalde otobüs şirketi olmayacağını, faturanın kendisine kesileceğini anlattığımda birden tavrı değişti. Koşar adım otobüs koridorlarında ilerleyip henüz daha bir iki nefes çekmiş olanların sigaralarını söndürttü. O sırada sigarası söndürülenlerin arasında uzaktan ve yakından tanıdıklarım da vardı. Sitemli sözler duydum ama aldırmadım. Bu direnişim gelecek kuşakları sigaradan uzak tutmak içindi.

Sigara yasağı her yerde çok iyi şekilde uygulanmasa da otobüslerde şoförler dışında içen olmuyor. Aslında onlar için de yasak var ama yazılı olmayan bazı yasaların kendilerine bu hakkı verdiğini düşünüyorlar. Yolculuk sırasında canımızı emanet ettiklerimizin moralini bozacak tartışmalar yapmayı hiç düşünmediğim için müdahale etmedim. Ancak birkaç kez hostes koltuğuna gelip kaçamak yapmak isteyen hostesleri, muavinleri veya yolcuları gördüğümde sigaralarını sonuna kadar içmelerine izin vermedim. Yasanın bana verdiği hakkı kullandım.

Sınırsız sigara özgürlüğü ülkemizin ayıplarından biriydi. Bu konudaki yasal düzenlemeler bu ayıbı ortadan kaldırdı. Ancak birçok kapalı mekanda hala varolan uygulama sorunları çözüldüğünde sigarasız toplum yolunda bir önemli adım daha atacağız.

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..