Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Temmuz '10

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
 

Sigarasız yaşam hakkı!

Sigarasız yaşam hakkı!
 

SlingoMOM'ın aklından geçenler...  

Sigara yasağına en çok sevinenlerden biriyimdir heralde. Şimdi düşünüyorum da üniversitedeyken gece dışarı çıktığımızda saatlerce duman altında eğlenirdik. Öyle ki gözlerim yanmaya başlardı. Eve girerken üstüm başımın kokusunu fark ettiğimde midem bulanırdı. Sonra Avrupa ve ABD'deki kapalı alanlardaki sigara yasaklarıyla tanıştım. ¨Meğer medeniyet buymuş¨ diye dönüyordum her sefer güzel ülkeme. 'Belki' diyordum 'belki bizde de sigara yasağı olur. İçmediğim halde ciğerlerim sökülecek hissi veren öksürüklerden de kurtulurum' diye düşünüyordum.  

O özlemle beklediğim sigara yasağı 19 Temmuz 2009'da yürürlüğe girdi. Yasaya göre: 'ikamete mahsus konutlar hariç kamu ve özel hukuk kişilerine ait tüm binaların kapalı alanlarında tütün ve tütün ürünü tüketilemeyecektir.' Bu da demek oluyor ki kahvehane, kafeterya, birahane, dernek ve vakıflara ait lokaller gibi eğlence hizmeti verilen işletmeler ve lokantalar dâhil kamu ve özel hukuk kişilerine ait tüm binaların kapalı alanlarında, taksi hizmeti verenler dâhil olmak üzere karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu toplu taşıma araçlarında sigara içmek artık YASAK!  

Yasağın bir yılı dolmak üzere. Sağlık bakanlığının hazırladığı rapora göre: Kapalı alanlarda sigara yasağı uygulamasında bir yıl içinde 93 bin 894 denetim gerçekleştirilmiş, yasağa uymayan iş yeri sayısı 3 bin 196 olarak tespit edilmiş.
 

Eeee??? Bu iş yeri sahipleri değil mi ¨Cezası neyse vereyim. Müşteri kaybetmek istemiyorum. Zaten bir gecede ben o kestikleri cezanın parasını kazanıyorum¨ diyen? Cezaların ciddi anlamda caydırıcı olması gerekiyor. Para cezalarının, mekan sahiplerinin gözünü korkutacak şekilde yüksek olması ve ihlalin tekrarı durumunda mekan kapatmaya varan caydırıcı cezalar olması gerekiyor.  

Bu haftanın sigarayla ilgili gazete haberi: Sigara, trafikten daha çok öldürüyor Türkiye'de her yıl 120 bin kişi sigaraya bağlı nedenlerden hayatını kaybediyor. Bu rakam, trafik kazası ve depremde ölenlerden daha fazla.

Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü Prevantif Onkoloji Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. İsmail Çelik'in TBMM için hazırladığı rapora göre:  

  • Her yıl dünyada 5 milyon kişi sigaraya bağlı hastalıklar nedeniyle yaşamını yitiriyormuş. Yani her 6 saniyede 1 kişi ölüyor.
  • Türkiye'de 70 milyonun 20 milyonu sigara içiyormuş.
  • Türkiye'de her yıl 120 bin kişi sigaraya bağlı nedenlerden dolayı hayatını kaybediyormuş.
  • Akciğer kanseri dünyada giderek artış gösteriyormuş. Dünyada yıllık olarak 1 milyon yeni akciğer kanseri tanısı, her 30 saniyede bir yeni bir akciğer kanseri teşhisi konuluyormuş.
  • Türkiye'de ise her yıl yaklaşık 20 bin erkek, 4 bin kadına akciğer kanseri teşhisinde konuluyormuş. Bu da her 20 dakikada bir yeni bir akciğer kanseri teşhisi anlamına geliyormuş.

Sigaranın içinde hangi maddelerin olduğunu gösteren posterler, sigara yüzünden hasar görmüş akciğerlerin röntgen filmleri, kanser hastalarının, annesi hamileyken sigara içtiği için solunum yetmezliği çeken yeni doğan bebeklerin resimlerinin olduğu koca koca afişleri her yerde görüyoruz. Sigara paketlerinin üzerinde bile var. Yine de tüm bu bilgilere karşı hala sigara içmekte direten, bunun kişisel hak ve özgürlüklere karşı olduğunu savunan insanlar ve kuruluşlar var. Empati kurmaya çalışıyorum bu dumancılarla(!). Bugüne kadar en büyük keyifleri kahve veya içki eşliğinden içtikleri sigaraları belki de. Şimdi ise yarım kaldı bu zevkleri. Kapının dışında tüttürmek zorundalar. Onlar için zor bir durum bu diye düşünüyordum. Düne kadar. Bence yasayı genişletip sadece kapalı alanlarda değil restaurant, bar gibi eğlence mekanlarının açık alanlarında bile sigara içilmemeli. 30 cm aralıklarla dizilmiş masalarda oturup da yanımdakinin sigara dumanına, sırf iki tarafımda duvar yok diye maruz kalmama ihtimalim var mıdır?  

Bir de üzerine yasağı gevşetmeye kalkanlar yok mu? Danıştayın da sigarayı kişisel özgürlük olarak algılaması yok mu? Deliriyorum zannettim. Nasıl ya? Ben sigara içmiyorum. Temiz hava solumak istiyorum ve bunu sadece evimde, arabamda değil her yerde istiyorum. Başkasının yüzüme üflediği sigara yüzünden gözlerimin acıyla yanması, öksürmeye başlamam normal mi? Sırf sigara içiliyor diye arkadaşlarımın ısrarla çağırdığı yemeğe gitmediğimi biliyorum. Şimdi benim özgürlüğüm kısıtlanmış olmuyor mu? Ben pasif içici olmak istemiyorum. Ciğerlerimin kapkara dumanla dolmasını istemiyorum.  

Artık çevremizdeki ölümlerin çoğunun sebebi kanser. Hepsi mi genetik? Çevre kirliliği, beslenme ve hayat tarzının bu hastalığın ortaya çıkmasında büyük önemi olduğundan bahsediyor araştırmacılar. Üstelik başkasına zarar vermediği sürece yapılan eylem kişisel hak ve özgürlük olarak ele alınır. Ortak yaşam alanlarında sigara içmek özgürlük değildir. 2007 yılında Medical Journal of Australia dergisinde yayınlanan rapora göre sigara içilen bir arabada bulunan çocukların astıma yakalanma riski iki kat fazlaymış. Aynı şekilde evlerinde sigara dumanına maruz kalan çocukların daha fazla solunum problemleri yaşadıkları ortaya çıkmış. Bebekler, çocuklar... Esas pasif içici onlar değil mi?  

Allahtan bazı örgütler tepkilerini dile getiriyorlar.
Hasta Hakları ve Sağlıklı Yaşam Derneği Yönetim Kurulu Üyesi ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Tevfik Özlü ''bu konuda atılacak bir geri adımın kahvehanelerle sınırlı kalmayacağı ve alınacak karar emsal alınarak diğer işletmelerde de sigara kullanımının önünün açılacağı'' şeklinde uyarıda bulunmuş. Prof. Dr.Tevfik Özlü'nün yazısını okuyun lütfen. Linki BURADA.  

Benim gibi sigara içmeyenlerdenseniz, çocuğunuzu daha temiz daha sağlıklı bir ortamda büyütmek istiyorsanız siz de bu yasağa destek verin. Yasağı ihlal eden mekanları şikayet edin. "Alo 184" İhbar Hattını arıyorsunuz veya bulunduğunuz yere göre 155 Polis imdat veya 156 Jandarma imdat hattını arayacaksınız. Anında polis, zabıta, sağlık görevlisinden en az ikisi gidiyormuş ve zabıt tutuluyormuş. Doğru mu bilmiyorum ama bu mekanlar daha sıkı takip ediliyormuş sonrasında.  

Sigara ve zararlarıyla ilgili bilgileri, sigara yasağının detayını bu linklerde bulabilirsiniz:  

http://www.havanikoru.org.tr  

http://www.sigarayasagi.com  

http://www.slingohikayeleri.com
 

 
Toplam blog
: 141
: 3284
Kayıt tarihi
: 30.04.10
 
 

Kozmetik dünyasından anneliğe geçiş... Evde oturmaktan sıkılan girişimci anne oldu mu sana blogger a..