Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Psikolojik Danışman Gizem KOLÇAK

http://blog.milliyet.com.tr/pskdangizemkolcak

12 Temmuz '18

 
Kategori
Psikoloji
 

Sihrin Ta Kendisi Sevgi

Sihrin Ta Kendisi Sevgi
 

O kadar çok ebeveyn görüşmesi yaptıktan sonra emin olduğum bir şey var, tüm anne babalar çocuklarının mutluluğu için çabalıyor. Eminim herkes çocuğu için önce sağlık, huzur, başarı, sevgi, aşk, kariyer, para ve benzeri mutluluk verecek, mutlu edeceğine inandığı şeyleri istiyor. Fakat mutluluğu yorumlama farkıyla!

Marshall B. Rosenberg’e kulak verelim; “Çocuğunuza kendisine zaman vermeyi de öğretmelisiniz. Sihirli değnekler sadece masallarda bulunuyor, istediği bir şeyin gerçekleşmesi için yeteneklerini kullanmayı, sevdiği şeyleri yapmayı, harekete geçmeyi öğretin.”

Mutlu olmak için ihtiyacın olan şeyleri düşün lütfen. Hatta bir liste bile yapabilirsin. Peki bir çocuğun mutlu olması için ihtiyacı olan şeyleri düşünürken lütfen bu sefer ( eğer kendi çocuğun için düşünüyorsan, ebeveynsen) gelecek kaygısını bir kenara koyarak düşün. Bir çocuğu ne mutlu eder? Hatta yakın çevrende bir çocuk varsa onunla da bir mutluluk listesi yapabilirsin. Fark edeceksin ki bir çocuğun bir yetişkine göre mutluluk ihtiyacı daha farklı.

‘Çocuklar biz ne hissedersek onu hissediyor, biz ne kadar sakladığımızı düşünsek de. Bu yüzden öncelikle bizim yaşamayı sevmemiz gerekiyor. Psikiyatr Prof. Dr. Bengi Semerci, “Çocuğun doğduğu zaman hatta anne karnında büyürken, sonrasını belirleyen en önemli şey istenildiği bir aileye doğmak, mutlu, huzurlu ve kendisini seven bir anne babaya sahip olmaktır. Çocuğun mutluluğu ve gelişimi sevgiye, dokunmaya bağlıdır” diyor. Peki, mutluluk nedir? Semerci’ye göre, “Mutluluk ve haz beyinde bir dizi bölgenin aktivitesiyle oluşur. Mutlu ve yaşamdan keyif alan bir anne baba, çocuğun mutluluğunun temelini oluşturur.”

Pozitif psikoloji alanındaki güncel araştırmalara dayanarak; iyimserliğin ve çocukların potansiyelini ortaya koymada sevginin gücünün çocuk eğitimi ve disiplini kadar önemli olduğunu söyleyebiliriz.

İşte burada da devreye empati giriyor. Çocuklarımızın empati alanını genişletmeli ve beslemeliyiz. Çocukların yakın çevresindeki insanlara aile üyeleri, arkadaşlar vb empati kurması çok da zor değildir zaten. Burada ebeveyn olarak ya da herhangi bir çocuğun hayatında rol model bir insan olarak yapılması gereken şey çemberin dışındakilerle empati kurmasını sağlamaktır. Nasıl yani? Çocukla özellikle ihtiyaç içindeki ve savunmasız kimselerin, sokak hayvanlarının duygularını anlama noktasında düşünmeye, hissetmeye ve konuşmaya teşvik etmelisiniz. Nasıl yardım edebileceği hakkında, ne hissediyor olabileceği hakkında sorular sorabilirsiniz.

Peki ya kendi duygu ve düşünceleri, kendi korkuları? Gözlem çok önemli. Düşün bakalım sence olaylara karamsar mı yaklaşıyor yoksa iyimser mi? Ya da kendinle ilgili bir keşfe çıkmak istersen hooop çocukluğa inelim. Sen çocukluğunda daha iyimser mi yoksa karamsar mıydın? Peki ya çocuğun da senin gibi mi? Gibi gibi bir sürü sorum var evet : ) çocuk bir zorlukla karşılaşabilir, ama önemli olan bu zorlukla karşılaştığında yaşadığı olayı anlamlandırmasına yardımcı olabilmektir. Bu sayede başarısızlığı dışsal şanssızlık vb faktörlere bağlamak yerine, çözümleri görebilir. Yeniden denemek isteyebilir, üzerine gidip yeniden dört kolla daha kolay sarılabilir. Ha bir de şu bir gerçek ki anne baba olarak, çocuk için ne yaparsanız yapın, ne eğitim fırsatları, içsel motivasyona ulaşamayan bir çocuk ileride maalesef daha çekinik olabiliyor. Ailelerden sıkça duyuyorum benzeri yakınmaları. Küçük yaştan emek sarf etmeyi aşılamak gerekirken özellikle anneler maalesef ki çocukları yerine emek veriyor. Yapmayın. Şans verin. Yapamasın tekrar denesin.

Kendini, yaşamı, doğayı, insanı, hayvanı, çiçeği seven anne babalar daha mutlu çocuklar yetiştiriyor. Çünkü temelinde sevginin sağaltıcı gücü var. Düşünsene pek çoğumuz zaman zaman ‘kendim olamıyorum’ diye yakınırken tam anlamıyla kendisi olarak sevilen bir ortamda değer ve sevgi bulmak nasıl güzel bir kazanım. Önce kendi annem ve babama, sonra tüm anne babalara kocaman sevgilerimi gönderiyorum.

Ha bir de. Sihirli değnekler masallarda bulunuyor demiştim ama sihrin ta kendisi sevgi.

Sevgiyle..

Psk. Dan. Gizem KOLÇAK

www.gizemkolcak.com

@pskdangizemkolcak

@gizemkolcak

pskdangizemkolcak@gmail.com

 

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 28
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 52
Kayıt tarihi
: 21.06.17
 
 

Yeditepe Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümünden mezun oldum. Halen Yeditepe ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster