Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Kasım '17

 
Kategori
Deneme
Okunma Sayısı
156
 

Sınırsız Dünya

Sınırsız Dünya
 

“Bir insanın ülkesini sevmesi takdir edilecek bir şey. Ama sevgi neden sınırda bitmek zorunda?” - Pablo Casals
 
Mutlak bitmek zorunda değil zaten. Sadece, sınırdaki ve sınır ötesi düşmanı sevmek zorunda değilizdir. Aslında düşmanı yaratan da uygarlığımızın paylaşımsız mülkiyet sınırlarıdır.
 
Ülke sınırları var olan yamuk insan uygarlığının mülkiyet temelidir. Adalet bile mülkiyetin temeli yapılmışken sınırları kaldırmak uygarlığı yeniden tasarlamakla belki olasıdır. Para ve mal istifi üzerine temellenmiş insan uygarlığı sınırları kutsamıştır. Sadece zamana uygun insani ihtiyaçların karşılanması gereğine uygun küresel ve daha ilerisindeyse evrensel bir uygarlık yapılanmasıyla sahiplik mülkiyeti sınırları kalkabilir. Yerine insanlığı yüceltici kullanım mülkiyeti tesis edilebilir.
 
Sınırların kalkmasını küresel sermaye ister. Zaten küresel sermaye ulusal sermayenin sınır ötesi artı değer kapma rekabetiyle oluşmaktadır. Rekabeti siyasi ve milli ekonomiyi koruma desteklerinden arındırıp özgürleştirmek ister. Fakat şu bilinmeli ki küresel sermaye fiziki sınırları umursamaz; adil rekabete sekte vuran ekonomik sınırlandırmaları kaldırma peşindedir. İyi midir kötü müdür bunu zaman gösterir. Aslında gelir paylaşımı mülkiyet hissesine göre yapıldıkça çok da farklı bir olumluluk beklemiyorum. Belki uzun vadede emek ve sermaye küreselleşip serbest dolaşıma geçtiğinde insan uygarlığı sınırların savaşmaya değer olmadığı bir konuma yükselir. Hani, "hattı kalkınma yoktur, sathı kalkınma vardır" gerçeğine toslayıp kendine bir çeki düzen verme gereğiyle gelir paylaşımında yeniden yapılanmaya gidebilir. Şu anda dünya ekonomik üretim gelirlerinin yarısı dünya nüfusunun yüzde biri üstüne mülkiyetlidir. Bu zıvanadan çıkmış vahşilikte sermayeci bir liberal ekonomidir.
 
Sanki çocukluktan çıkıp ergenliğe girmiş; insan uygarlığı şaşkın. Bir, "ben neymişim abi" diyerek kendini göklere çıkartıyor, bir de bakmışız aslında denizin hakkı olan bir çakıl taşı için kavga çıkartıp kendini yerin dibine batırıyor. Kapitalizm zaten şu anda dünya egemeni ve oldukça zalim; ilerisi için ancak "bireyci sosyalist demokrasi" egemenliğini amaç edinebiliriz. Bireyci sosyalist demokrasiyi, bireysel özgürlüğü önemseyen, fakat bireye ve kurumlarına ne siyasi ne ekonomik alanda toplumsal hakimiyet hakkı tanımayan; üretimin artı değer gelirini emek-sermaye-devlet üçleminde kullanım ve ihtiyaç hakkına hisseli adil paylaşım hukukunu benimseyen bir yönetim biçimi olarak hayal ediyorum. Yani, insan uygarlığını sahipli mülkiyet ve para istifi temelinden söküp, kullanım ve üretim hakkı mülkiyeti temeline oturtmuş bir Yeni Dünya yaşam düzeni hayal ediyorum.
 
Muharrem Soyek
Abbas Oğuz bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

"Bireyci Sosyalist Demokrasi" yeni dünya düzeni, aynen destekliyorum çünkü benim savunduğum yeni dünya düzeni de aynı temel üzerine oturuyor.

Kerim Korkut 
 22.11.2017 19:00
Cevap :
Düşünce dostu Kerim korkut da olmasa düşünceler yalnızlıktan geberecekler. Böyle yazılarım gittikçe daha az okunur olmaya başladı. Bunu gelen yorum sayısına bakarak demiyorum; son yazılarıma doğru düşen okunma sayısından belli oluyor. Sanırım düşünmekten çok eğlenmek veya işimize gelen düşünceye hazırlop konmayı tercih etmeye başladılar. Zaten benim yazılarımı okuma ivmesi 35 yaşından sonra yükseliyor. 46 üstü zirve yapıyor. Zirveden düşenler oldu sanırım. Ne de olsa ölüm 50 yaş üstünü ziyaret etmeyi seviyor. :) Olması gerekeni sen de sezinlemişsin. Düşüncenin yolları farklı olabilse de 'aklın yolu birdir'. Nihayetinde düşünen her aklın yolu da olası en eşit haklarla insana mutlu olma fırsatlarını sunan yola bağlanmalıdır.   23.11.2017 14:23
 

Aynı hayali ben de kuruyorum,ama özlediğimiz yeni dünyadaki yaşam biçimini koruyup kollayacak ve gerektiğinde savunacak yeni insan tipine ihtiyaç vardır.Acıya ve yoksulluğa neden olup sırtına bindirilen kader yüküyle de kendinden ve dünyasından,sanattan ve bilimden kopuk bu "İnsanlık lapası"nı oluşturan kesimleri üç övün bilinç suyuyla yıkatmak gerek...Selamlar.

Abbas Oğuz 
 19.11.2017 22:40
Cevap :
Düşündürücü, derin bir yorum. Teşekkürler. Hayal yoksa geçmişten başka gelecek gerçeği oluşmaz. Hayaliniz olmasına sevindim.  20.11.2017 18:48
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 378
Toplam yorum
: 2803
Toplam mesaj
: 236
Ort. okunma sayısı
: 1457
Kayıt tarihi
: 04.08.08
 
 

Parasız yatılı Darüşşafaka Özel Lisesi'nde iki yılı hazırlık sınıfı olmak üzere yedi buçuk yıl ok..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster