Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Necip Köni - Adana / TR

http://blog.milliyet.com.tr/necipkoni

30 Eylül '07

 
Kategori
Tarih
 

Şirket’i Hayriye vapurları - ( Yıl – 1900 )

Şirket’i Hayriye vapurları  - ( Yıl – 1900 )
 

Merhabalar, sevgili BLOG Arkadaşlarım...!

Bendeniz, bugünde sizi şöyle bir eski günlere götürmek istedim ve bu yazıyı yazmayı arzu ettim...
Geçenlerde bir iş seyahatı için İSTANBUL'a gittiğimde, zaman ve yol güzergahım içinde bulunan KARAKÖY-KADIKÖY şehir hatları vapurlarından birine binip, karşıya geçmeğe karar verdim... Vapura biniş zamanımda tam gün ortası olup, iş yerlerinin mesai saatleri içinde olduğundan vapur çok sessiz ve sakindi... Bende havanında güzelliğinden faydalanıp, geminin üst ve arka güvertesine oturup, bir çay içip, güzel İstanbul'un şöyle bir boğaz girişi ve Marmara denizi manzarasını seyretmek istedim...

İnsan ister istemez bu sakinlikte deniz dalgalarının hışıltısı ile eski günlere doğru düşüncelere daldım... Bu yolculuk
yapacağım deniz güzergahında (Karaköy-Kadıköy-Karaköy deniz hattı) acaba kimler seyahat etmiştir diye şöyle
bir anılarımı tazeledim.... (Rahmetli Barış Manço, Nüket Ruacan ve Metin Oktay gibi ünlü simalarla bu deniz hattında tesadüfen beraber yolculuk yapmıştık)

Malumunuz, İstanbul şehir hatları vapurları T.C. Denizcilik işletmelerinden önce, çoğumuzun bildiğini tahmin ettiğim
"ŞİRKET'İ HAYRİYE" vapurları ile yolculuk yapılırmış..., işte bende bu yazımda biraz bu konuyu gene bir ANSİKLOPEDİK bir bilgi şeklinde sizlere aktarmayı uygun gördüm.

Üst resimde (benim çizmiş olduğum) temsili olarak. İstanbul-Arnavutköy Vapur iskelesinden kalkan ve kalkacak
olan Şirket'i Hayriye vapurlarını görüyorsunuz.


İSTANBUL – ARANAVUTKÖY VAPUR İSKELESİ

ŞİRKET’İ HAYRİYE VAPURLARI - ( YIL – 1900 )

Arnavutköy, Beşiktaş'a bağlı bir semt olup, Kuruçeşme ve Bebek güzergahı arasındadır. Kuruçeşme ve Etiler'e dönük tepelerin arasında, bir dere yatağı boyunca uzanmış bir yerleşimdir.İstanbul Boğaziçi'nin en güzel manzarasına sahip olan ve akıntısı ile meşhur olan Akıntı burnu da buradadır. Yatların ve gezinti gemilerinin bağlandığı bir koyu da vardır. Boğaziçine özgün bir yeşillik kuşağı içindedir. Dut ve diğer meyva ağaçları yanında zaman içinde çarpık kentleşmeye kurban gitmiş Koru diye adlandırılan botaniği zengin bir yeşilliğe sahiptir.

Boğaziçi'nin gerçek mimarı Şirket-i Hayriye Şirket-i Hayriye'nin en önemli özelliklerinden biri Osmanlı İmparatorluğu'nun ilk anonim şirketi olmasıdır. Şirket, dönemin önemli aydınlarından olan Keçecizade Fuat Bey ile Ahmet Cevdet Paşa'nın gayretleri ve padişahın irade-i seniyyesiyle 1 Ocak 1851 günü kuruldu. Olay, Takvim-i Vekayi Gazetesi'nde de yayınlanarak resmiyet kazandı.İlk Vapurlar… Şirket-i Hayriye'nin kurulmasıyla birlikte hemen İngiltere'deki ünlü gemi tezgahlarına 6 adet vapur sipariş edildi. Bu vapurlar 60 beygir gücünde, ahşap tekneli, yandan çarklı, saatte 5- 6 mil hız yapabilen teknelerdi. Kaptan köşkleri ve ana güverteler şimdiki gibi kapalı olmadığından, kaptanlar ve yolcular kış aylarında oldukça zorluk çekmekteydi. Bu vapurların isimleri şöyleydi:

· 1 numaralı Rumeli,

· 2 numaralı Tarabya,

· 3 numaralı Göksu,

· 4 numaralı Beylerbeyi,

· 5 numaralı Tophane

· 6 numaralı Beşiktaş.

Şirket-i Hayriye vapurlarının, genellikle numaraları ile anılması geleneği de bu dönem başlamış oldu. 94 yıllık tarihi boyunca özellikle bazı numaralı vapurlar, İstanbullu'ların vazgeçilmezi oldu.

Bilmem, okuduysanız ve beğendiyseniz şayet , bir bilgi daha kazandığınızı ve bilgi dağırcınıza yerleştirdiğinizi ümit ederim...

Hepinize sevgi ve saygılarımla,
NECİP KÖNİ - ADANA/TR

*KAYNAK* Necip KÖNİ-"ÇİZGİLERİN DİLİ" Kitabının notlarından alınmıştır.

 
Toplam blog
: 298
: 8548
Kayıt tarihi
: 07.06.07
 
 

Necip KÖNİ - İnşaat Mühendisi olup, güzel sanatlar onun bir hobisidir. Resim yapmak (karakalem çalış..