Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Ekim '11

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Şişli Atatürk Evi

Şişli Atatürk Evi
 

 

Mustafa Kemal Atatürk, Milli Mücadele Çalışmaları sırasında kiracı olarak Şişli’deki bir evde Aralık-1918/16 Mayıs 1919 tarihleri arasında kalmıştır.  

 

Bu evde, yaklaşık 6 ay süreyle, bir sürü gizli-açık görüşmeler, müzakereler yürütülmüştür. Velhasıl kafamda yanıtlandırılması gereken birçok soruya yanıt bulacağım düşüncesiyle; 25 Ekim 2011 günü İstanbul/Şişli’deki bu evi ziyaret ettim.

 

Atatürk’ün özel eşyaları ve suluboya resimler dışında o kritik 6 aya ilişkin tek bir belge, tek bir yazışma, tek bir ipucu maalesef göremedim.

 

Mustafa Kemal, Aralık 1918-16 Mayıs 1919 tarihleri arasında kaldığı bu evde asker ve sivil arkadaşlarıyla birlikte vatanın kurtuluş planlarını hazırladı. Çalışma arkadaşları arasında, İsmet (İnönü) Paşa, Ali Fuat (Cebesoy)Paşa, Kazım (Karabekir) Paşa ve Rauf Orbay gibi önemli isimler vardı.

 

İyi de planlamayla ilgili tek bir not yoktur. Oysa benim aradığım; o eve gelen sivil ve askerlerden kimin ne söylediği, kimin ne önerdiği, o eve giriş-çıkışlar İngiliz işgalci kuvvetinden nasıl gizlendiği konularına dair küçükte olsa ipucu aradım ama bulamadım.

 

Velhasıl o ev gerçek tarihi misyonuyla, içindekiler senkronize olmamış. Yani üzülmedim demesem yalan olur…

 

Ev içinde dikkatimi çeken Sevr antlaşmasından doğan bölüşüm ve işgal haritasıdır.  Haritaya göre Konya-Antalya-Burdur bölgesi İtalyan’lara kalmış ve asker çıkarmış. Mesela bir İtalyan Bölüğü Bucak İlçesine gelmiş, 3-4 ay ikamet etmiş. İlginç olan işgalden kimse rahatsız olmamış. Hatta İtalyan bölüğüne keçi, koyun satılmış… Ha keza İstanbul’a İngilizler gelmiş ama gözle görünür hiç direniş olmamış…

Demek istediğim şudur: Mustafa Kemal gibi önder, lider, deha çıkmasaymış işgal kalıcı olacakmış.  Haritaya göre etrafı tamamen işgal kuvvetlerince sarılmış Ankara, Yozgat, Çorum gibi iller Osmanlı’ya bırakılmış…

 
Toplam blog
: 689
: 2433
Kayıt tarihi
: 17.01.07
 
 

 2007 yılından beri Milliyet Blog'da yazarım. 2009 yılında 'Normal Ötesi Aşk' ve 'Normal Ötesi Aş..