Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Nisan '08

 
Kategori
Tarih
Okunma Sayısı
4891
 

Siyasi Siyonizim, Tora ve Yahudi tarihinin kronolojisi:

Siyasi Siyonizim, Tora ve Yahudi tarihinin kronolojisi:
 

Yorumsuz


Siyasi Siyonizim: Fransız devrimi sonrasında milliyetçi akımları örnek alan Siyonistlerin, 1897’de gazteci Theodor Herzl’in önderliğinde İsviçre’nin Bazel kentinde organize ettikleri I. Dünya Siyonist Kongresinde Filistin topraklarında Yahudi devleti kurma emellerini siyasi ve ideolojik hareket haline getirirler. Bu kongrede hareketin önder kadroları siyasi dokterin ve ideoloji olarak Siyonizmi sadece din eksenine göre değil, İsrailoğullarını ‘’ulus devleti” ekseninde Irk ve milliyet anlayışına göre’de örgütleyip şekilendirirler. Ayrıca bu toplantı ve kongrelerde modern İsrail Devleti’nin kuruluşunda aşama sağlayacak bir çok önemli kararlar alırlar. Daha sonra Theodor Herzl bu konferanslarla ilgili düşüncelerini not aldığı günlüğüne şöyle yazacaktır: “Basel Kongresi’ninin sonuçlarını şimdilik kamuoyu önünde telaffuz etmekten sakınacağım bir kelimeyle özetleyecek olursam: Basel’de Moderin bir devleti, Yahudi İsrail Devleti’ni kurmuş oldum. Belki beş yıl içinde ama mutlaka 50 yıl içinde herkes bunu bilecek, ” şeklinde not alacaktır. (The Siege (Kuşatma), Connor Cruise O’Brian.)

Siyasi Siyonizmin ideolojik felsefesi ve Dünya görüşünü şekillendiren başlıca unsurlar arasında yalnızca fiziksel bir Yahudi anayurdu kurmayı ele alan bir milliyetçilik anlayışı değil, gerçekten bir Yahudi Devleti olacak, Siyonizmi temsil edecek bir devleti esas alır. Bununla birlikte Siyonizmin naha-i hedefinin sadece İsrail devletinin kuruluşu olmadığını birkez daha belirtmek isterim.


Moderin Siyonizim: Tüm İsariloğullarını millet olma esaslarına dayalı bir bayrak altında toparlayacak, bağımsız bir Yahudi vatanı kurmayı hedeflerken, sadece dini değerleri değil, ulusal değerleride dikkate almak ister. Bu itibarla İsrailoğullarını sadece ayrı bir dini topluluk olarak degil, ayrı bir ulus, ayrı bir ırk olarak ve bu ırka mensup tüm insanların tek bir dil, tek bir millet ve tek bir bayrak altında toplanması gerekitiğini savunur. O nedenledir ki vakti zamanında İngilizlerin kendilerine alternatif olarak sundukları ve tarihe ‘’Uganda Planı’’ olarak geçen projeye, Filistin toprakları dışında bir devlet kurma fikrine sıcak bakan Siyonistler olmuştur.


Tarihi süreç içerisinde Siyonizmin öncelik verdiği hedeflere dikkat edilecek olursa, öncelikle Yahudilerin zavallı ve acınacak durumda olup zalimlerin merhametine sığınmış, gettolaşmış dindar insanlar imajini ortadan kaldıran, kendilerini koruyabilen bir vatana sahip, Yahudi devletini kurmaktır. Yahudileri temsil eden İsarail devleti kurulduktan sonra, evet ancak o zaman niha-i hedefe “Tanrı vaadi olan yeryüzü hakimiyeti kırallığına” yönelik faliyetlere başlanmalıdır gerçeği dikkate alınarak hareket edilmiştir.


Modern Süyonizm hareketinin batıdan esinlenerek en azından vitrine yansıyacak görüntü olarak Yahudi dini inancına laik unsurlar katmak isteyen çabaları olmuşsada ortadoks ve gelenekçi muafazakarların karşı direnişiyle karşılaşmış ve başarılı olunamamıştır. Ancak modern siyonist hareketin İsrail Devletinin kurulması aşamasında karşı güç olarak gördükleri büyük imparatorlukları parçalayarak batıda feodal sınıfların iktidarına son veren, Osmanlıda ise balkanlarda ulus-devletlerin türemesini öngören faliyetlerinde başarılı olup fırsatları çok iyi değerlendirdiklerini görmekteyiz. Tüm gelişmeler bir yönüyle dünya savaşlarını hazırlayan sebepleri beslerken, diğer taraftanda Siyonistlerin amaçlarına uygun düşen istikamette Yahudi özgürlüğünü sağlayarak, İsrail devletinin kurulmasını kolaylaştıran şartları olgunlaştıracak şekilde cereyan etmiştir. Bu itibarla Yahudiler Hollanda’da 1796, Fransa’da 1830, Danimarka’da 1849, İngiltere’de 1858, Avusturya-Macaristan’da 1867, İtalya’da 1870, Almanya’da 1871, İsviçre’de 1874, İspanya’da1876, Balkan devletlerinde 1878 ve Rusya’da 1917’de siyasi özgürlüklerini kazanırlar. Batıda oluşan bu yeni ulus devleti anlayışı ileride kurulacak olan İsrail devletinin kuruluşunu hızlandıran örnek ve model olacaktır, gerçektende öyle olur, sözkonusu bu yeni oluşumlar İsrailin kuruluşunu kolaylaştıran emsal ve model olarak dikkate alınır.

TORA ve YAHUDİ TARİHİNİN KRONOLOJİSİ :

Yahudi Tarihinin Kronolojisini Yahudi kaynaklarında kabul edildiği şekliyle bir cetvel halinde sunacak olursak; Adem’den Nuhá (10) Nesil Nuhtan Avraam’a (İbrahim 10) Nesil:

Adem-Havva, Kayın-Evel, Tufan, Babil Kulesi şeklinde bir cetvel takip edeceğiz.


İSRAİL AİLESİNİN DOĞUŞU ve GELİŞİM SÜRECİ :

AVRAAM (İbrahim) Avramın Dünyası Avramın Yolculuğu Vadedilmiş topraklar.

Yitsak (İshak) İshak ve Oğulları: Yaakop (Yakup), Yosef (Yusuf), Yosef ve Yaakop’un oğullarının birleşmesi ve MISIRDA Yaşam: Genişleme (94 Yıl) Kölelik Dönemi (116 Yıl).


YAHUDİ MİLLETİNİN : 1000 yılı:

Sina Dağı Toranın Kabulu Altın Buzağı ve Miskanın Kuruluşu.

Çöl Hayatı (39 Yıl), Casuslar Devri ve Moşe’nin ( Musa ) Ölümü.


İSRAİL TOPRAKLARINDA : (850 Yıl)

Yeoşua ve vadedilmiş topraklar Hakimler ve Krallar Dönemi: Saul, David, Çoban ve Savaşcı Kıral Şlomo ve I. Bet-Amiktaşın Kurulması.

Kırallardan Sonraki Bölünme Dönemi: Yahudi Kırallığı İsarailoğulları Kırallığı dönemi, Asurlular Dönemi; İsrail’in Sonu ve I. Bet-Amiktaşın Yıkılışı


İLK SÜRGÜN: (70 Yıl) Babil Surgunu Pers Devletinde Purim Mucizesi İlk Sürgünden Dönüş (400 Yıl) II. Bet-Amiktaşın Kuruluşu Büyük Meclis.


500 YILLIK GERİLEME DÖNEMİ :

II. Bet-Amiktaş Dönemi (420 Yıl)

Yunan İmparatorluğu ve Zülüm Dönemi, Hoşmonaim Dönemi, Makabilerin İsyanı ve Hamuka Mucizesi (M.S. 138), Roma İmparatorluğu dönemi: Hilel ve Şamay Yeruşelam Savaşı ve Büyük İsyan, II. Bet-Amiktaşın Yıkılışı ( M.S. 68 ).


Avraam dan II. Bet-Amiktaşın Yıkılışına Kadar Olan Kronoloji;

Bar Kohba İsyanı, Sürgünde ki ilk ( 300 Yıl ) ve Sürgün Hayatı, Mişna ( M.S. 200 ) ve Talmudun ( M.S. 500 ) Tamamlanması Hıristiyanlığın canlanması, Poul’dan Kostantin’e kadar olan dönem.


M.S : 632 ve M.S : 1666 YILLARI IÇERİSİNDE : 1000 yıl.

Babil ve İspanya Yahudileri Yeşivelar, Hıristiyanlık ve İslamın Yayılma Dönemi: Haçlı Sefereleri (1096) İftiralar (1144 -1215) ve Kara Veba (1348/ 9) Hıristiyanlığa geçişe zorlama: (1390), Engizisyon ve İspanyadan Kovulma: (1480), Sefarad Yahudiliğinin Doğuşu: (1492),

Reformlar ve Kabala'nın Yaygınlaşması Farklı Yahudi Cemaatleri (16. ve 17. YY).

Tora Yorumları: Talmud Yorumu Raşi (1040), Sözlü Tora (Mişna) Maymodines, Alaha (Şulhan Aruh) Yosef Karo (1488).

Sahte Geto: İspanya, Fransa, Almanya, Polonya, İtalya vb gibi Geto Yahudileri (1517) ve Katledilen Yahudiler (1648 - 1656).

Sahte Maşiah Kırizi: Sabetay Tsvi (1666).


AYDINLANMA DÖNEMİ ve FRANSIZ DEVRİMİ : ( 1789 )

Haşidizm (Polonya), Baal Şem -Tov Misnagdim (Litvanya), Vilna Gaon ve Din değiştiren 250.000 Yahudi.

Reform Hareketi (1818) Almanya, Amerika Yahudileri ve Amerika'nın Kuruluşu,

Pale Yerleşimi:Kültür ve Tora Rabi Samson Rafael Hirş (1851–Almanya).

Anti-semitizmin Yükselişi ve gerçek yüzü (19.-20Y.Y ), Holokost (1933- 1945).

Son Cözüm: İsrail Topraklarına Dönüş (20.Y.Y)

Theodor Benyamin Ze’ev Herzl’e birlikte gelişen Modern ve siyasi Siyonizm (1894 -1917), ilk Siyonist Kongresi (1897), Balfur Deklarasyonu (1917), Bölünme Planı (1947), Britanya Mandası

Yahudi Tarihi Mucizesi İsrail’in Doğuşu 14 Mayıs 1948

Diaspora Yahudileriyle maddi, manevi ve politik ilişkiler şeklinde özetleyetleyecegimiz kronolojik bir cetvel’in Yahudi tarihinin daha iyi anlaşılamasını saglayacağı kanısındayım.

Bir sonraki konu başlığımız “Yahudi Tarihine Kısa bir Bakış “olacaktır.

Metin YAZAREL

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 65
Toplam yorum
: 50
Toplam mesaj
: 26
Ort. okunma sayısı
: 2832
Kayıt tarihi
: 21.06.06
 
 

Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyoloji bölümü  terk. Hollanda'da ikamet etmekte. Hollanda'da ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster