Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Ocak '20

 
Kategori
Felsefe
 

Siz ''Kim'' siniz?!

     Bazı anlam kalıpları, dile ''pelesenk'' olup kullanım alışkanlığı yerleşene dek, '' amiyane'' bir tabir, şeklinde algılanabilir; en azından işitsel olarak  ilk etapta. Benzeri örnekler;  galiz söz, jargon, galat-ı meşhur gibi terimlerle de ifade edilebilir.

    '' Siz kimsiniz?'', ''Sen kimsin?''...Olumlu bir çağrışım hissettirmeyen bir bağdaştırma.''Ortam, durum ve etkileşim düzlemi meçhul olmakla birlikte''...Aslında sözde değil özde soru cümlesi.

    Söz, karşıdakinin algıladığı ölçüde şekillenir çoğu kez ya da ''anlam yüklemek'' diyelim. Oysa düşünsel açılımı yönünden '' kişiselleştirmediğimiz'' ölçüde derin bir seda bırakır bazı ifadeler kimi kez. Dilimiz o denli zengin bir duygu dünyasını ifade edebilecek kapasitede olmasına rağmen; deyim, atasözü, vs. olmadığı halde bazı alışılagelmiş söz kalıplarının yerine, yenisini oturtmak; yine de aynı anlam hedefini tutturmayabilir. Alışılmamış bir bağdaştırma; bazen hedefi irdelettiren ünlem içerikli ifadeler; silkeler insanı. İhtiyaçtır kimi kez. İlk bakışta ne kadar tahakkum edici ya da egosal gibi gelse de... Bu sorunun cevabı ve dönüt sorusu, şudur aslında: ben kimse değilim, peki siz kimsiniz? Benim kimse olmadığım yerde ve ben kimse olmadığım için sen de kimse değilsin, dolayısıyla sen kimsin?! Ben kimse isem sen kimsesin; sen kimse isen ben de kimseyim...Aksi de düzü de adil.

    Bir de ''kim'' olmak; ''kimlik'' olmakla alakalı bir anlam içeriği vurgusu var, bu ifadenin. Kim olduğunu kimliğini tanımak ya da anlamlandırmak. Halil Cibran, bir hikayesinin anekdotunda; ''okyanustaki bir su damlası''olarak tanımlar insanı. ''Ben kendimim'' demek yerine, daha etkili ve manidar bir algı, bakış açısı. Ya da '' benim bildiğim, hiçbir şey bilmediğimdir'' felsefesi veya paradoksu, Sokrates'in. Kozmik düzlemde bir nokta, aynı zamanda alabildiğine bir yankı insan.

  Gayet eşitlikçi bir soru : Siz kimsiniz?! Turgut Uyar'ın dediğince: ''Sizin alınız al inandım, morunuz mor inandım; Tanrınız büyük amenna..........Sizin adınız ne?!''

  Ben kimse değilim, iyi ama siz kimsiniz?!... 

 

 
Toplam blog
: 174
: 269
Kayıt tarihi
: 20.11.08
 
 

Yazmak bir sevda ..