Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Aralık '06

 
Kategori
Aile
 

Sofra yaygısının üzerinde kırmızı biberler

Sofra yaygısının üzerinde kırmızı biberler
 

Kırmızı biberler kurutulurken çektiğim fotoğraflarda serili örtüye bizim oralarda ne denildiği bir türlü gelmedi aklıma. Fotoğrafları yayınlayalı haftalar oldu ama yazımı o sözcük için beklettim(1). Yazının başlığında aklıma gelmeyen o sözcük mutlaka olmalıydı. Bu akşam anneme sormak için aradım, annemin hafızası çok güçlüdür, ne adları, ne de sözcükleri unutur. Babamla konuştum önce ona sordum, anneme gerek kalmadan öğrendim: Sofra yaygısı...

Eskiden yemekleri yer sofrasında yerdik. Evde değişik boyutlarda sofralar vardı. Daha küçük ve düzgün olanlarda yufka açılırdı, yemek yediğimiz sofraların yüzeyi o kadar düzgün olmazdı, hatta budaklar bile olurdu. Yere sofra yaygısı serilir, onun üzerine sofra konulurdu. Yere oturur, sofra yaygısını dizlerimizin üzerine çekerdik. Yemekler, ekmekler sıralanır, tahta kaşıklarla yerdik. Sarı kedimiz de sofranın altına girer orada sofradan kaçırıp attıklarımızı yerdi.

Sofra yaygısı üzerinde siyah baskı desenler olan ince bir dokumaydı.Hemen hemen hepsi birbirine benzerdi, tek farkları, bazıları yeni olurdu, bazıları eskimiş.

Halam kız enstitüsünde okumaya başlayınca orada öğrendikleri evimizdeki bazı gelenekleri değiştirmeye başlamıştı. Yemekler ayrı tabaklara konulmaya başlanmış, metal kaşık ve çatallar alınmış, yer sofrasının yerini masa almıştı. 4-5 yaşlarımdayken, bir pazar günü evdeki herkesin tahtaları testereyle kesip masa yapmaya çalıştıklarını anımsıyorum.

Şimdi artık sofra yaygıları eskisi kadar çok kullanılmıyor. İnebolu’da dolaşırken her tarafta satıldığını görüyorum, çoğunlukla anmalık eşya olarak alıyorlar.

Bizim evde, annem kızılcık tarhanasını üzerine sermek için, biber kuruturken kullanıyor bu yaygıları. O siyah desenler, yemeyi hiç sevmediğim kırmızı biberlere ne kadar güzel bir anlam katmış. Sofra yaygıları serili olduğu yerlerde eski anıları canlandırıyor.

(1) Milliyet Blog’da Galeri bölümünde yayınladığım fotoğrafların çoğu yazdığım veya yazacaklarım için seçtiklerim. Oraya fotoğrafı koyduğum günlerde yazıyı da yazmaya çalışırım. Son zamanlarda orada yazıları yazılmamış çok sayıda fotoğraf galerim olduğumu gördüm. Kırmızı biberlerin serili olduğu yaygıdan yazmaya başladım.

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..