Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Aralık '15

 
Kategori
Fotoğraf
 

Sökeli muhtar ile "Geçmişe yolculuk "

Sökeli muhtar ile "Geçmişe yolculuk "
 

Söke Atatürk Mahallesi Muhtarı Zeki Acet ilk olarak gündeme merhaba diyen bir eserle ortaya çıktı. Eserin adı” Zeki Acet ile “ Geçmişe Yolculuk”. Zeki Acet bu yapıtıyla bizlere Söke’nin yaklaşık 40.50.70’lı yıllarına götürüyor. Kalıca, basımı kaliteli bir kâğıtla Söke’nin geçmiş günlerini fotoğraflarla anlatan bir devasa kitap. Kitap 326 sayfa olup, Aydın’da basılmıştır. ( Matbaanın adı,adresi ve basım tarihi yazılsaydı daha iyi olurdu)..

Zeki Acet yıllardır Söke ile ilgili fotoğrafları topluyor, bunlarla ilgili sergiler de açıyordu. Kitabın Önsözünde şunları yazıyor: “Yılların birikimi olan siyah - beyaz fotoğrafları toplayıp, derledim ve sanırım ilgi ile izleyeceksiniz. Ancak Söke bugün çok farklı konumda.  Söke’de korunan birkaç yapı kalmıştır. Elinizde bulunan albüm: Söke’nin geçmişini siyah - beyaz fotoğraflarla sizlere tanıtıyor. 60-70 yıl önce Çarşamba pazarı Belediye önü ve civarında, Kuşadası yoluna doğru Jaletepe Okuluna kadar uzanırdı. Söke ‘de Kısmen Koruma altına alınan yapılar. Kemalpaşa mahallesinde var. Eski Söke’yi tanıtan fotoğraf, albümlerdekilerle sınırlı değildir. Bütün amacım Söke’nin tarihi, geçmişini fotoğraf kareleriyle sizlere aktarmaktır. Bu eserin yayınlanmasında sırasında bana yardımcı olan dostlarıma, en derin saygılarımı ve sevgilerimi sunarım” diyor.

Geçmiş yıllarda Söke Sanatat ,Edebiyat  Kitap, günlerinde Zeki Acet bu fotoğraflarını 29 Ekim 2009 Vali Recep Yazıcıoğlu Kültür Salonu, 20 -23  Ekim 2010 Fatma Suat Orhun Kültür Müzesi'nde ve 06 Eylül 2012 Bedesten Kültür Salonu'nda sergilemişlerdi. O günlerde şöyle demiştim: “ Zeki Bey, bunlar kalıcı ve nitelikli bir kitapta toplayalım, gelecek kuşaklar, nesiller için tarihi bir kaynak olur” diyerek bir tavsiyede bulunmuştum. O ‘da “ olur Hocam, bir kaynak bulursam bunları bir kitap halinde yayınlamayı arzu ediyorum” demişti. Ve Nihayet aradan beş yıl geçtikten sonra Zeki Bey’in bu arzusu gerçekleşmiş oldu. Elbette bu kolay olmadı. İçtenlikle ALKIŞ diyorum.

Zeki Acet İle Geçmişe Yolculuk” adındı taşıyan albümde neler var? Bunlardan birkaçını yazıyorum: Söke Yerleşim Haritası, Söke Hacı Halil Paşa Konağı ( Kütüphanesi ), Kâzım Göktepe Konağı, Jaletepe İlk okulu, Hacı Ziya Bey Konağı, Hüseyin Avni Özbaş Konağı, Fatma Suat Orhun Müzesi, Eski Hükümet Binası, Celal Özbaş Hanı, Şükrü Kocagöz Konağı, Yeni Camii (Yörük Müftü Camii ), Hacı Ziya Bey Camii, Faik Ali Rıza Bey Okulu, Söke Atatürk Parkı, Demir Köprü, Şükrü Kocagöz Konağı, Söke Kemal Paşa Mahallesinden Bir görünüş, Ağaçlı Köyünden Söke’ye Su Getirenler, Eski Hükümet Binası Önünde Çelenk Koyma Töreni, Söke’nin İtalya İşgali Dönemi (1922), Mareşal Feyzi Çakmak’ın Silah Arkadaşları ile Ege Manevrası İçin Söke’ye gelişleri (10.10.1937), Atatürk’ün Söke’ye ikinci gelişleri (10 Ekim 1937), Söke’de Eski Bir Pazaryeri, Söke Eski Belediyesi  Önünde Bayramlar, Söke Tren İstasyonu ve Celal Özbaş Hanı gibi 250’den fazla tarihi fotoğraflarla geleceğe geçmişten, geleceğe ışık tutan yararlı bir fotoğraf albümü hazırlamışlardır.  Bunları kitabına alırken kimden aldığını da tarihleriyle belirtmişlerdir. Ben bunu da çok önemsiyorum.

Bu çalışma Aydın’da ve Söke’de bir ilk adımdır diyebilirim. Başta Aydın Valiliği, Söke Kaymakamlığı, Söke Belediyesi ve Söke’de bulunan tüm kurum ve kuruluşların bu albümü bin bir emekle hazırlayan Sayın Zeki Acet’e yardımcı bulunmalarını düşünüyorum. Bu değerli, kalıcı eserin Aydın’ın ve Söke’nin her kütüphanelerinde, tüm okullarında ve dairelerinde en az birer adet bulundurulmasını salık veriyorum...Zeki Acet 1999'dan bu yana Söke'de Atatürk mahallesinde onurla muhtarlık yapıyor.Bu eseriyle Söke'nin kültür belleğini  ayakta tutmaya çayışıyor. Evli ve iki çocuk babasıdır...  

Gelecek nesiller, yeni kuşaklar, Söke’nin dünü ve bugünü iyi tanımaları bağlamında yararlı görüyorum. Böyle bir eseri hazırlayan çalışkan, üretken, vatan sevgisiyle dopdolu Atatürk’e ve Cumhuriyetimize yürekten bağlı; memleket sevgiyle yaşayan bu tarihi fotoğraflarla  Söke’yi geleceğe taşıyan sevgili kadim dostum fotoğraf sanatçısı sevgili Zeki Acet’i tebrik ediyor, başarılarının devamını  diliyorum.  

 

Abdülkadir  Güler 

08 -12. 2015 - SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..