Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Ağustos '11

 
Kategori
Deneme
Okunma Sayısı
413
 

Sol referanslı şiir mektebi

Sol referanslı şiir mektebi
 

şiir ve kalem


Yücel Kayıran Diyor ki !
‘’Dünyevilik,genellikle sol zeminde yer alan şairlerin şiirinde söz konusu iken;tinsellik,50’li yıllardan bu yana yaygın olarak,İslami zeminde yer alan şairlerin şiirlerinde görülen bir özellikti.90’lı yıllarla birlikte,tinsellik sol zemindeki şairlerin şiirinde ortaya çıkmaya başlarken,dünyevilik sağ zeminde yer alan şairlerin şiirinde görülmeye başlanmıştı.’’

Yahya İncik Diyor ki !
Çünkü sol referansla şiir yazan İsmet Özel,sağ referansla şiir yazmaya başlamıştır.Bu geçmişte elde etmiş olduğu ‘’şiir dilini’’ve ‘’sözcük bilgesini’’yok sayacağı anlamına gelmemektedir.Böyle olunca şiir mektebini sol referansla bitiren kalemler,sağ referansla şiir yazmaya başladığında ortaya çıkacak tablonun seyri bundan öteye geçmeyecektir.

Necip Fazıl’ın da ‘’gökyüzünden habersiz uçurtma uçurduğu’’ vakitlerde benzer tecrübe yaşanmamış mıydı ?

Şair mektebini sol referansla bitiren şairlerin tinsel söyleme yönelmesi ve sağ referans kodlarını kullanmaları kaçınılmaz gözükmektedir.Aslında burada bir fasid daireden söz etmek mümkündür.Sağ referansla şiir mektebine giriş yapan şair adayları,usta olarak izledikleri kalemlere öykünmesi, ve benzerlerini yaratan şairler topluluğu oluşturmuştur.Sağ referansla şiir mektebine kayıt olan şair adayları usta-çırak ilişkisi ve biat kültürüyle yetişmektedir.Aksi takdirde ürettiği eserler hiçbir dergi ve yayınevi tarafından kabul edilmemektedir.Ödül mekanizmaları içerisinde ‘’usta jürisi’’ olmadığından ödülsüz kalacaktır.Şair değirmeninde un ufak olup gidecektir.
Sağ referanslı şiirin Everest’i ‘’Sezai Karakoç’’ olduğu göz önüne alındığında şair adayları zirveye tırmanmak için açılan yolu takip edecek/ediyor bu da tıpkı basım şiirleri üretilmesine sebep olmaktadır.

Sağ şiir mektebinde şair adayları bu fasid daireyi kırmak için deneysel nitelikle de olsa sol referanslı dünyevilik şiirlerini merkezine alarak yoluna devam etmeye çalışmaktadır.Bu fasid dairenin kırılma çabasıdır.Sol referanslı şairler adaylarının benzer girişimleri tinsel şiirleri kaleme almaları ile izah edilebilir.

Sağ referanslı şair adaylarının bu kişisel çıkışları usta ve okur kitleleri açısından hüsrana uğramak olarak ele alınsa da, bu şekilde yeni şiirlerini ve eserlerini sunmaktadır.
Sağ şiir mektebinde şairlerin oluşturduğu otokontrol mekanizmaları ve zihinsel sansür kurulları,şiirin imgelem ve sözcük yapısına sınırlama getirebilir.İşte sol referansla şiir mektebine başlamış ve oradan sağ şiir mektebine geçiş yapmış olan şair geçmişte elde etmiş olduğu birikimi sağ söylem içerisinde eriterek ‘’yenilik’’ olarak tanıtabilecek ve o şekilde algılanmasını sağlayacaktır.Oysa,sağ şiir mektebinin şair adayı,ustaların kullandığı imgelem dünyası ve sözcük dünyasından çıktığı vakit ihanetle suçlanabilecektir.Bu açmaz sağ şiir mektebinde en çok bayan şairleri kısıtlamaktadır.

Sağ referanslı bir kaleme sahip bayan şairin, kadınsal göndermeleri ön plana alan şiirleri külliyen red çizgisine kadar çekilmektedir.
Sol referanslı bir bayan şairin yazacağı tinsel imgelemli şiir sağ referanslı kalemkeşler tarafından çılgınca alkışlanabilecektir.

Şiirin mektebini sol referansla bitirirken,sağ referansla şiir kaleme almaya başladıklarından yapmış oldukları tek şey kelime hazinelerine yeni kelimeler ekleyip tinsel söyleme bürünerek okur yelpazesini genişletmektir.


Yahya İncik / 16.08.2011 Adana Saat: 21:27

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Nereden beslendiyse o kaynaktan üretecektir elbet ama şiir tüm kalıpların üzerinde olmalı. Tüm etiketlerden azade, özgürce oynamak belki sözcüklerle... En doğrusu... Şiir insan olmaktır çünkü... Selamlar değerli şair...

vakayinüvis 
 25.08.2011 20:36
Cevap :
şiir kendi dilini yaratıp sunusunu öyle yapar işte özgünlük burada ortaya çıkıyor.bütün bunlar arayışın sonu.. selam ve saygılar.şiirle dolu günler.  26.08.2011 20:18
 

Okumayan, okuduğunu anlayacak ve okuduklarından beslenecek literatüre/kelime hazinesine sahip olmayan, eserini okuduğu her yazar/şaire öykünen mukallit /pağanımsı kalemler aklını devşirip yazdıkları üzerinde düşünmedikçe, tartışmadıkça; Necip Fazıl ve İsmet Özel çakmalarına tahammülle yetineceğiz. Tespitleriniz çok doğru ve yerinde sözlerle güzel ifade edilmiş. Eminim okumaya ve yazmaya niyetlilerce doğru algılanıp edebî yanlarının yönlendirmesini doğru yapacaklardır okuyanlar. Kaleminize sağlık Yahya Bey, güzel ve faydalı bir deneme okudum. Selam ve dua ile

Selma Özeşer 
 23.08.2011 21:19
Cevap :
beğeni ve desteğiniz yazımıza geniş açılım sağladığınız için çokça teşekkürler.selam ve saygılar.  24.08.2011 21:48
 

Sağ referanslı bir kalem, yazma sürecinin ta başında yenik çıkıyor meydana, otokontrol mekanizması çok hızlı bir şekilde eliyor pek çok kelimeyi. Doğal olarak imgeye sığınıyor. Her söylediğinin imge olmadığını bilen şair duraksıyor, işte orada sorgulamalardan zaman zaman bunalıyor. Dönem dönem vazgeçer gibi olsa da yeniden hareketlenip üretmeye çabalıyor. Geldiğimiz noktada kendiyle ve çevresiyle savaşmaktan yorgun düşmüş, bir adım öteye gidemeyen, yerinde sayan yazarçizer kalabalığından başka bir şey görünmüyor ortalıkta. Son dönem şiirindeki kabız durumun nedeni elbette ki bununla sınırlı değil. Pek çok etmen elbette alt alta sıralanabilir. Şu kesinlikle bilinmelidir ki şiir olmayan özensiz karalamaların ve edebî kaygısı olmayan bütün üretimlerin takdir görmesi yazılanları sanat eseri yapmıyor. Okumayan, okuduğunu anlayacak ve okuduklarından beslenecek literatüre/kelime hazinesine sahip olmayan, eserini okuduğu her yazar/şaire öykünen mukallit /pağanımsı kalemler aklını d

Selma Özeşer 
 21.08.2011 22:08
Cevap :
yazıya getirmiş olduğunuz açılım için sonsuz teşekkürler.şiire emek verene sonsuz selam ve saygılar.  22.08.2011 12:59
 

Teşekkürler Yahya Bey.

Şennur Köseli 
 21.08.2011 1:23
Cevap :
değer verdiniz bizler teşekkür ederiz.saygılar.  21.08.2011 11:02
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 92
Toplam yorum
: 120
Toplam mesaj
: 38
Ort. okunma sayısı
: 761
Kayıt tarihi
: 05.12.06
 
 

1970 Tarsus doğumluyum. İlk ve orta öğrenimimi Tarsus'ta tamamladım.Yüksek öğrenimimi Atatürk Üni..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster