Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Şubat '07

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
22487
 

Soru sorma teknikleri – Bloom’s Taxonomy

Soru sorma teknikleri – Bloom’s Taxonomy
 

Bu teknik Benjamin Bloom tarafından geliştirilmiş, doğru soru sorma yollarını gösteren bir tekniktir. Öğrencinin seviyesine göre soru sorabilmek, kapasiteyi arttırmak açısından çok önemlidir.

Buna göre öğretmen bir konuyu anlatmadan önce, konu hakkında öğrencilerinin ne bildiklerini mutlaka sormalıdır. Bu ona, öğrencinin seviyesi hakkında önceden bir fikir verecektir. Bilgiyi aktive etmek ya da harekete geçirmek deniyor buna.

Genellikle hepimiz iki seviyede düşünürüz. Birincisi "Alt seviye", ikincisi ise "Üst seviye".

Alt seviyenin düşünce sırası; bilgi, anlama ve uygulamadır. Bunları kontrol için sorduğumuz sorular alt seviye düşünce becerisini ölçer. Bir dersi anlattıktan sonraki sorulara örnek vermek gerekirse;

Bilgide öğrencinin kullanması gereken fiiller; tanımlamak, hatırlamak, tasvir etmek, sınıflamak, teşhis etmek ve kıyaslamaktır.

Bilgiyi ölçen sorular;

Hikayede ne oldu?
Kaç kişi vardı?
Anlatılanları sıraya diziniz.

Anlarken kullanılması gereken fiiller; açıklamak, çevirmek, resimlemek, özetlemek ve genişletmektir.

Anlamayı ölçen sorular;

Hikayeden ne ders çıkardın?
Kendi tümcelerinle anlat.
Ana karakter kimdir?

Uygulamada kullanılan fiiller ise; yeni bir duruma uyarlamak, göstermek, tahmin etmek, çözmek ve kullanmaktır.

Uygulamayı ölçen sorular;

Sana göre ne değişmeli?
Karaktere hangi soruları sorardın?
Hikayeden yola çıkarak sebep-sonuç grafiği yazabilir misin?

Şimdi de "Üst seviye düşünce becerisi" ni nasıl harekete geçirebileceğimizi görelim.

Üst seviye "Analiz, sentez ve değerlendirme" den oluşur.

Analiz yapabilmek için yapılması gereken fiiller; sonuca varmak, ilişki kurmak, desteklemek, parçalara ayırmak, farklılaştırmak ve keşfetmektir.

Analizi ölçen sorular;

Hikayede başka neler olabilirdi?
Sence bunlar başka ne gibi sonuçlar doğurur?
Hikayedeki karakter sence nasıl davrandı, onu böyle davranmaya neler itmiş olabilir?

Sentez yapabilmek için tasarlamak, yaratmak, yeniden organize etmek ve birleştirmek gerekir.

Sentezi ölçen sorular ;

Ne gibi çözüm yolları görüyorsun?
Hikayeden yola çıkarak bir şarkı yazabilir misin?
Hikayedeki karakter bir televizyon programında olsaydı hangi programa daha çok yakışırdı.

Değerlendirebilmek için ise değer biçmek, tahmin etmek, savunmak ve ispatlayabilmek gereklidir.

Değerlendirmeyi ölçen sorular ;

Daha iyi bir çözüm var mıydı? Sence neydi?
Hikayedeki karakter sen olsaydın ne yapardın?
İstediğin şeyleri yapabilmen için, neleri değiştirmen gerekir?

Sorulara onlarca örnek verilebilir. Önemli olan hangi sorunun hangi seviyedeki düşünceyi ölçtüğünü bilmek ve ona göre sormaktır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

insanın inanmasında etkili olan faktörler nelerdir?

ferdi ulu 
 10.11.2008 20:39
Cevap :
Enteresan bir soru:) Inanin bilemiyorum. Ben ogretmen oldugum icin cocuklara ne kadar soru sorar ve sordurabilirsem o kadar gorevimi yapmis kabul ediyorum. Sorgulamadan kimse hicbir seye inanmamali. Saygilar  11.11.2008 12:31
 

yazı hakkında ki yorumum :ÖNERİLERİME ALDIM BİLE... ellerinize sağlık, HERKES ADINA TEŞEKKÜR EDERİM...

Kundelas- Sevdakılıçaslan 
 19.02.2008 0:00
Cevap :
Tesekkurler...  19.02.2008 15:38
 

Yazınızı çok geç okudum; ama iyi ki okudum. Tşk.ler

ZAKKUM 
 17.06.2007 12:01
Cevap :
Begendiginize sevindim. Umarim yararli olmustur. Sevgiler  18.06.2007 1:19
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 48
Toplam yorum
: 187
Toplam mesaj
: 45
Ort. okunma sayısı
: 2019
Kayıt tarihi
: 26.12.06
 
 

1964 doğumluyum. İşletme Fakültesi'ni bitirdikten sonra Londra'ya yerleştim ve halen burada yaşamakt..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster