Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Aralık '06

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
3308
 

Sosyal yenilik başarı örnekleri 6: Eğitim Alanında Yardımlaşma Modelleri

Sosyal yenilik başarı örnekleri 6:  Eğitim Alanında Yardımlaşma Modelleri
 

Sosyal alanda yenilik nasıl üretilir? Sosyal problemlere çözüm modelleri neler olabilir? Sivil toplum kuruluşlarımız yeniliklere nasıl imza atabilirler? Bu konularda iyi örnekleri ve etkin başarı modellerini masaya yatırmak amacıyla bu köşede Sosyal Yenilik Başarı Örnekleri yazı dizisi devam ediyor. Bu yazı dizisinde Türkiye'den ve dünyadan umut vadeden sosyal yenilik vakalarını masaya yatırıyoruz.

Altıncı bölümde konumuz eğitim alanında yardımlaşma modelleri. (Haber kaynağı: Zaman).

Bunun için iki farklı örneği masaya yatıracağız: İzmir Bin Veli Bin Öğrenci Kapmanyası ve Pakistan Kimse Yok mu On Okul Kampanyası

EĞİTİM ALANINDA YARDIMLAŞMA MODELLERİ

Sosyal Problemler: Fakirlik ve eğitimde maddi imkansızlıklar

Sosyal yenilik: Sivil toplum kuruluşlarının, devlet kurumlarının ve yerel kuruluşların eğitime yardım ve eğitime yatırım projeleri başlatmaları.

Sosyal çözüm modeli: Yerel yönetim, Sivil Toplum kuruluşları ve resmi kurumlar kalıcı eğitim hamleleri için vizyon birliği, gönül birliği, hedef birliği ve işbirliği geliştiriyorlar.

Kritik başarı faktörleri: Uzun vadeli düşünme, vatandaşın katılımı, yardım kampanyaları, sistemli işbirliği, kaliteli eğitim hamleleri, kalıcı eğitim projeleri, öğrenciye yatırım, aileler arası kaynaşma, milletler arası kaynaşma, diyalog ve yardımlaşma


ÖRNEK VAKA 1: BİN VELİ BİN ÖĞRENCİ KAMPANYASI, İZMİR

İzmir Valiliği, 220 bin muhtaç öğrenci için ‘Bin veli bin öğrenci’ kampanyası başlattı

İzmir Valiliği ile İl Milli Eğitim Müdürlüğü, asgari ücretle çocuk okutan 220 bin veliye ulaşmak için "Bin Veli, Bin Öğrenci" kampanyası başlattı.

ÖĞRENCİLERİN ÜÇTE BİRİ MADDİ SIKINTIDA

Projenin hayata geçmesini değerlendiren İzmir İl Milli Eğitim Müdürü Kamil Aydoğan, "Okullarda geçen yıl sosyo ekonomik anket yapıldı. Anket sonuçlarına göre 625 bin öğrenciden 220 bininin ailesinin asgari ücretle çalıştığı tespit edildi. Bu durumda 220 bin öğrenci velisi, çocuklarını güçlükle okutuyor. İlköğretim okullarında yüzde 13'ü yaklaşık 50 bin öğrenci imkansızlıklar içinde kıvranıyor. Ortaöğretimde de 4 öğrenciden birisi gelir getirici bir işte çalışıyor. Projeyle bu çocuklara ve ailelerine ulaşmak istiyoruz." dedi.

ESNAF VE SANATKARLAR ODASININ DESTEĞİ

Proje kapsamında valilik mavi salonda bir tanıtım toplantısı düzenlendi. Toplantıya İzmir Valisi Oğuz Kağan Köksal da katıldı. Projeye ilk destek ise İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odalar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Susam'dan geldi. 100 öğrenciye burs vereceklerini çocukların ailelerinin sıkıntılarıyla da ilgileneceklerini belirten Susam, toplumsal kalkınmaya destek olacaklarını açıkladı. Toplantıya katılan sivil toplum örgütleri temsilcileri ve vatandaşlar 54 öğrenciye burs verirken, toplantı sonunda genel sayı 154 olarak açıklandı.

İZMİR GELİŞİM VE ATILIM PROJESİ (İZGAP)

İzmir Gelişim ve Atılım Projesi (İZGAP) kapsamında 163 proje hazırlandığını aktaran İzmir Valisi Oğuz Kağan Köksal, bu projelerle İzmir'in daha modern bir yapıya kavuşmasını hedeflediklerini anlattı. Bin Veli, Bin Öğrenci kampanyasını son derece önemsediklerini belirten Vali Köksal, "Öncelikle belirtmek isterim ki bu bir burs kampanyası değildir. Bu dışlanmışlığın ve kendisi için kadere terk edildiğini düşünen insanlara, projeyle bizlerle ilgilenen birileri de varmış dedirtecek." dedi.

AİLELER ARASI KAYNAŞMA, SOSYAL BİRLİKTELİK VE SOSYAL BARIŞ

Proje Koordinatörü İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Şahan Çoker ise "Bu sadece bir nakdi yardım kampanyası değildir. Projeye isteyen vatandaşlarımızın velisi olan öğrenciyle bir araya gelerek sosyal birliktelik sağlanmasını, aileler arası kaynaşmanın sosyal barışa katkı sağlayacağını düşünüyoruz." diye konuştu. Projede ilk etapta bin öğrenciye ulaşılması hedefleniyor. Toplam 400 YTL burs tutarı olduğu gibi bu para iki taksit halinde okul aile birliklerine teslim edilecek. Öğrencilerin isimler saklı tutulacak. Öğrencinin aylık harcaması için 30 YTL olmak üzere 8 ay boyunca 240 YTL harçlık verilecek. Ayrıca öğretim yılı başında 160 YTL tutarında giyim ve kırtasiye yardımı yapılacak.


ÖRNEK VAKA 2: KİMSE YOK MU DERNEĞİ'NDEN PAKİSTAN'A EĞİTİM ATILIMI

Kimse Yok mu Derneği, Pakistan’da yaptırdığı 10 okulu törenle teslim etti

Pakistan’da Kimse Yok mu Derneği’nce başlatılan kampanyada toplanan yardımlarla yaptırılan 10 okul, Keşmir Başbakanı Serdar İskender Hayathan'ın da katıldığı törenle açıldı.

DEPREMDE OKUL HASARI BÜYÜK

Pakistan’da 8 Ekim 2005’te meydana gelen depremde çok sayıda binayla birlikte okullar da kullanılamaz hale gelmişti. Felaketin ardından bölgeye ilk giden sivil toplum kuruluşu olan Kimse Yok mu Derneği 6’sı Keşmir’de, 4’ü de Serhad eyaletinde olmak üzere inşa ettiği toplam 10 okulu Pakistan hükümetine teslim etti.

PAKİSTAN'A İLK VE EN BÜYÜK YARDIM TÜRKİYE'DEN

Kimse Yok mu Derneği tarafından Pakistan’da yaptırılan okullar için Muzafferabad’da tören düzenlendi. Başbakan Hayathan, konuşması na, Keşmir'de çok söylenen “Yarimin dili Türkçe, ben Türkçe bilmiyorum” mısralarını okuyarak başladı. Deprem sonrasında ilk yardıma koşan ülkenin Türkiye, ilk yardım malzemesini taşıyan uçağın da Türk kargo uçağı olduğunu hatırlatan Hayathan, “Acılarımızı paylaştığı ve azalttığı için Türk halkına gönülden teşekkür ediyorum.” dedi.

TÜRKİYE PAKİSTAN DOSTLUĞU

Türkiye’den 140 dernek üyesi işadamının katıldığı törende konuşan Keşmir Eyaleti Başbakanı, Kimse Yok mu Derneği’nin Pakistan halkı için unutulmayacak bir eser inşa ettiğini ve bu okulların Pakistan-Türkiye dostluğunu geleceğe taşıyacağını dile getirdi. Hayathan, “Türk ve Pakistan dostluğunun sonsuza kadar sürmesi için dua ediyorum.” dedi.

Türkiye’nin Pakistan Büyükelçisi Hasan Kemal Gür de Kimse Yok mu ve Pak-Türk’ün yaptığı yardım çalışmalarının iki ülke arasındaki ilişkilerin gelişmesinde büyük bir rol oynadığını belirterek, bu kurumların çalışmasını övdü. Gür , Kızılay başta olmak üzere birçok Türk sivil toplum kuruluşunun, Türkiye ve Pakistan arasındaki muhabbetin artmasına vesile olduğunu ifade ederek açılışa Türkiye’den gelen davetlilere “Bu muhabbeti yâdınızdan silmeyin ve beraberinizde Türkiye’ye götürün.” çağrısında bulundu. Büyükelçi Gür, konuşmasında, Kimse Yok mu Derneği’nin Keşmir ’e bir hastane yapma sözü verdiğini açıkladı.

HASTANE PROJESİ YOLDA

Dernek yetkilileri hastane projesinin hazırlandığını ve finansmanın ayrıldığını belirterek, en kısa zamanda inşaata başlanacağını kaydetti. Dernek Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özkara da okulların inşa edilme fikrinin nasıl ortaya çıktığını anlattı. Depremden sonra Pakistan’a gelen ilk yardım kuruluşlarından biri olarak Pakistan Cumhurbaşkanı Pervez Müşerref’i ziyaret ettiklerini aktaran Özkara, Müşerref’in kendilerini Keşmir Eyaleti Başbakanı Seyyid Serdar İskender Hayathan’a yönlendirdiğini söyledi. Özkara, İskender Hayathan’ın kendilerinden özellikle çocukların geleceği için okul yapılmasını istediğini hatırlattı. O gün okulların yapılması için verdikleri sözü yerine getirmiş olmanın mutluluğunu yaşadıklarını ifade eden Özkara, “Depremden hemen sonra ilk gelenlerden olduk, halen de buradayız. Bize ‘artık gidebilirsiniz’ denilene kadar da burada olacağız.” dedi. Özkara, dernek adına yapılan tüm faaliyetlerin, başından itibaren Pak-Türk Uluslararası Eğitim Kurumları’nın desteğiyle yapıldığını sözlerine ekledi. Okullar 350 öğrenci kapasiteli Prefabrik okulların 6’sı Keşmir'de, 4’ü de Serdar eyaletinde yapıldı. Okulların inşası 5 ayda tamamlandı. Her biri 760 metrekare üzerine inşa edilen okullar 350'şer öğrenci kapasiteli. Kimse Yok mu Derneği, Türk halkının 12 milyon dolarlık yardımının 4 milyon dolarını Pakistan Devlet Başkanı Pervez Müşerref'e çek olarak verdi. 2,5 milyon dolar ile 4 ayrı çadır kent kuran dernek, geri kalan kısmıyla da 10 ayrı prefabrik okulun inşasını ve iç donanımını yaptı.


SON ANALİZ:

Eğitim, uzun vadeli yatırım gerektiren ve meyvelerin ancak yıllar sonra alındığı bir alan. Ama eğitim aynı zamanda gelcek nesiller için en büyük yatırımın yapıldığı alan. Eğitim, bir milletin geleceğinin teminatı ve insana yatırımın alanı.

Eğitim dünyasında en önemli problemlerden biri fakirlik sorunu ve maddi imkansızlıklar. Yukarıda eğitimde maddi imkansızlıkları aşma konusunda başarıya ulaşmış biri ulusal diğeri uluslararası iki proje okudunuz. İzmir'deki bin veli bin öğrenci projesi ve Pakistan'daki Kimse Yok mu 10 okul açma projesi.

İki projede de uzun vadeli gelişim için sivil toplum ve yerel yönetimler stratejik işbirliği modeli geliştiriyorlar.

Eğitim konusundaki hamlelerin hiçbiri boşa gitmez. En tatlı ve en anlamlı meyvelerin derildiği alan eğitim. Çünkü sözünü ettiğimiz meyve insan.

Pakistan'daki veya İzmir'deki bir muhtaç çocuğun yüzündeki umut, mutluluk ve geleceğe güveni düşünün. O gülümsemenin ne kadar değerli ve paha biçilmez olduğunu düşünün.

Sosyal yeniliğin en gerekli ve en önemli olanı eğitim alanındaki sosyal yenilikler.

Evet, eğitime ve insana yatırım hiçbir zaman boşa gitmez. Geleceğini teminat altına almak isteyen ülkeler olanca güçleriyle yeni nesli en iyi şekilde yetiştirmeye uğraşmalılar.


Saygılarımla,

Fahri Karakaş

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

NUSAYBİN DE EĞİTİM KATLİAMI Okulumuz Mardin iline bağlı Nusaybin ilçesinde bulunmaktadır. İlçemizin nüfusu yüz bini geçmiştir. İilçemizin tek lisesi var. Bu lisede dört bin öğrenci öğrenim görmektedir. Sınıflarımız 60 ile 70 öğrenci mevcutludur. Okulumuzda eğitim zor şartlarda yapılmakta, yeni bir lisenin açılması için girişimde bulunduk ama bir sonuç alamadık. Okulumuzda ideal bir eğitim veremiyoruz. Bu sene ÖSS'deki başarımız bu eksikliklerden ötürü düştü. Bunun yanında üç farklı okulun binasını kullanıyoruz. Öğretmenler ve öğrenciler bu konuda çok sıkıntı yaşıyor. Kış mevsiminin gelmesiyle okulumuzun bir de ısınma problemiyle karşılaşıyoruz. Elektirik kesintisinden dolayı sınıflarımız ısınamıyor. Öğrencilerimiz soğuk havada titireyerek zor şartlarda eğitim almaya çalışıyor. Yağmur yağınca okul yolumuz çamurdan geçilmiyor. Acilen yeni bir lisenin açılması şart.Yeni bir lisenin açılması için duyarlı tüm insanları göreve çağırıyoruz.

mehmet can 
 03.02.2007 18:09
Cevap :
Sevgili Mehmet, Yardım çağrına yürekten katılıyorum. En öncelikli ve en kritik meselemiz eğitim. Nusaybin gibi ilçelerimizde bir eğitim seferberliği başlatmalıyız. Bütün bu zorluklar ve imkansızlıklar içinde dahi umudunu yitirmeden elinden gelenin en iyisini yapmaya çalışan öğretmenlerimizin, öğrencilerimizin, velilerimizin alnından öpüyorum. Umuyoruz ki şartlar en kısa zamanda düzelir Mehmet Bey. Bu vesileyle biz de yetkililerimizi ve gönüllü vatandaşlarımızı göreve davet ediyoruz.  04.02.2007 15:02
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 279
Toplam yorum
: 169
Toplam mesaj
: 78
Ort. okunma sayısı
: 2425
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster