Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Ocak '18

 
Kategori
Güncel
 

Sucuklu Yumurta Cinayetleri Son Bulsun. Sandviç Metodu İletişim Hayatlar Kurtarıyor.

Sucuklu Yumurta Cinayetleri Son Bulsun. Sandviç Metodu İletişim Hayatlar Kurtarıyor.
 

4 İş Kolik Arkadaş Sohbet Ediyor.

Konu: Kavgasız Anlaşabiliriz?

Kemal: Olay, 26 Ekim 2013’de Zonguldak-Ankara Karayolu üzerinde bulunan Bakacakkadı Mevkii’ndeki restoranda meydana geldi. S.A ve iki arkadaşı iddiaya göre alkol aldıktan sonra restorana gitti. 3 arkadaş, istedikleri sucuklu yumurtanın az olduğunu ileri sürerek çalışanlara tepki gösterdi. Çıkan kavgada garson T.E, ruhsatsız tabancasıyla ateş ettiği S.A’yı başından vurarak öldürdü.

Caner: Olayın ardından tutuklanan T.E hakkında, Zonguldak 2’nci Ağır Ceza Mahkemesi’nde ’Kasten adam öldürme’ suçundan ömür boyu hapis cezası istemiyle dava açıldı. Karar duruşmasına tutuklu sanık T.E, ölen S.A’nın yakınları ve avukatlar katıldı. Son sözü sorulan T.E, yaşanan olaydan üzgün ve pişman olduğunu söyledi

Serdar: Mahkeme heyeti, T.E hakkında haksız tahrik indirimlerini uygulayarak ömür boyu hapis cezasını 18 yıla düşürdü. Mahkemedeki iyi halini de indirim sebebi sayan heyet T.E'ye 15 yıl hapis cezası verdi.

Kemal:  Yukarıdakine benzer olaylar yaşanmak zorunda değil! Kazan& Kazandır Eylem Planı “KAKEP, yaşam değerlerimiz arasına katalım. Buna benzer trajediler azalacaktır.

1- UYANIŞ: “Bilinç Dışı Körlükten Kurtul”

 

Can:  Toplum içinde gördüğümüz muamele, “ örneğimizde garsonun sucuklu yumurtanın sucuğunu az getirmesi” istediğimiz gibi olmayabilir. Karşımızdaki kişiyi eleştirmeden sorunu çözebiliriz. Yapıcı veya yıkıcı olsun, eleştirinin her türlüsü yersiz bir öfke yaratıyor. Öfkemiz aklımızı devreden çıkarınca taraflardan biri mezara diğeri ceza evine gidebiliyor. Böyle olmak zorunda değil. Bunu engellemek zor değil.

2.     AMAÇ: “Kazan& Kazandır Amaçlarını Belirle”

Caner: Yaptığımız konuşma iki tarafında kazancına hizmet ettiği sürece anlamlıdır. Kişiye değil olayı konuşuruz.  Somut olarak sorun olan şeyden bahsederiz. Sözlerimizin muhatabımızca doğru anlaşılması önemlidir.

Serdar: Antik yunan filozofu Sokrates bize bu konuda yol gösteriyor” Kimseye bir şey öğretmeyi bir kenara bırakalım. Sadece düşünmelerini sağlamaya odaklanalım. Bu sorunu çözecektir. İletişimde Sandviç Metodu, tam da bu amacımızı gerçekleştirmenin en kolay yoludur.

Kemal: Sandviçi biliriz. İki kat ekmeğin arasına sevdiğimiz şeyleri koyarız. Bunlar bizim karşı tarafa vermek istediğimiz mesaj olur. Sandviç metodunda; ama fakat yalnız gibi bağlaçlardan sakınırız. “Çocuk istese odasını toplar ama dersleri çok, fırsat bulamıyor” dediğimizde, çocuğumuzun zihnine senin odanı toplamak için zamanın yok yalanını sokmuş oluruz. Çocuk bu yalana inanarak tatilde bile odasını dağınık bırakacaktır.

Can: Eşimizin kredi kartıyla çok alış veriş yaptığından şikâyetçi olabilirim. Bütçem açık veriyor olabilir. Zor olan eşimin kalbini kırmadan, aşırı harcamalarından nasıl vazgeçirebilirim. “ Hayatım, evlendiğimiz ilk yıllarda, senin aylık gelir/ gider dengemize ne kadar önem verdiğini hatırlıyorum. Önümüzdeki aylar çocuğumuz okula başlıyor, eskiden yaptığın gibi, kredi kartı alışverişlerinde en önemli ihtiyaçlarına öncelik vereceğinden şüphem yok. Seni seviyorum ve bunu başarabileceğine inanıyorum.

                        3.     HEDEF: “Hedefini Duyur”

Caner: ” Eşime aslında “Harcamalarını kıs” dedi.  Ama “gereksiz harcamalarından bıktım“. “Bu gidişle kredi kartını elinden alacağım”. “Evde aldığın ayakkabıları koyacak yer kalmadı.“. “Hem çalışmıyorsun, hem de can sıkıntısından alışverişe çıkıyorsun” . Gibi sıkıcı ve onu “Müsrifsin“. “Maaşımdan haberin yok“. “Kredi kartlarından haciz gelecek”.  Gibi olumsuz eleştirili hiç bir cümle kullanmadım. “Harcamalarını azalt” dedim. Cümlenin içinde “harcamalarını azalt” cümlesi geçmeden dedim üstelik.

Serdar: Metot özetle şöyle çalışıyor:

1-İlk adım: Karşımdakine daha önceki başarıları veya iyi huylarından bahsederim.

2-Asıl mesaj: Ama fakat yalnız gibi bağlaçlardan kullanmam. “Ve” bağlacını tercih ederim. Önemli olan, asıl yapmasını istediğiniz şeyi söylemektir.

3-Bağlama: Karşımdakine değer verdiğimi, saygı duyduğumu, sevdiğimi, takdir ettiğimi ve güvendiğimi belli ederim. Onu motive ederim. Ona gaz veririm. Onu cesaretlendirici kelimelerle neticeye giderim.

            4.     STRATEJİ: “Hedefe Uygun Strateji Seç”

Kemal: “Geçen maçta attığın goller muhteşemdi! Ve önümüzdeki maçta lider olma fırsatımız var, sende çok formunun zirvesindesin biliyorum. Zaman ne çabuk geçiyor, maça 2 gün kalmış”

Futbolcuya antrenörü aslında şunları demek istiyor: “ Önünde 2 günün var ve sakın karşıma gecelere akıp çıkma” diyor. Sahada yorgunluktan kötü maç çıkartırsan, karışmam! Ama bunu itiraz etmesine fırsat vermeden veya baskıcı bir dil kullanmadan yapıyor.

Can: “Geçen seneki sevgililer gününde aldığın tek taş yüzüğü hiç çıkarmadım? Çok güzeldi ve bu seneki sevgililer günü yaklaştıkça çok heyecanlanıyorum. Benim ince düşünceli kocacım.”

Belki de içinizden “Geçen sene ben surat asmasam sevgililer gününün ertesi de olsa zorla sana tek taş aldırmıştım. Hele bu sene de sevgililer gününde daha pahalı bir hediye almada gör” demek istiyorsunuz ama gerek yok. Sandviç metoduyla hiç çaktırmadan aynı şeyleri söylediniz zaten.

Caner: Günlük yaşamda, evimizde, okulumuzda, işimizde, yürüdüğümüz sokakta ve seyahat ettiğimiz otobüste bazen vermek istediğimiz mesajı yanlış iletiriz. Sözlerimiz yanlış anlaşılabilir. Böyle durumlarda sucuklu yumurta olayı gibi kan gövdeyi götürsün istemeyiz.

                  5.     RİSK YÖNETİMİ: “Dinamik Önlemler Uygula”

Serdar: Günlük yaşamda çoğu kez ‘Beni anlamıyorsun’, ‘Yine yanlış anladın’ der dururum. Kelimelerimin sorumluluğunu üstümü almaya başlamalıyım. Yanlış anlaşıldığımı değil yanlış anlattığımı düşünmeye başlıyorum. Sandviç Tekniğinde koşullu olumsuz kabul iletisi, iki olumlu kabul iletisi arasına sıkıştırarak vermeye odaklanıyorum.

Kemal: Amacım, karşımdaki kişinin kişiliğine saygı duymaktır. Bu yolla davranışlarını motive edebilirim. Karşımdaki kişi temel ihtiyacı olan kabul görmeyi bekliyor. Bunu ona verdiğimde dağları yerinden oynatacağına eminim.

Caner: Karşımızdakini direkt eleştirmeye son veriyorum. Kişiliğinin olduğu gibi kabul edilmediğini düşünmesini istemem.  Savunma mekanizmasıyla bana olumsuz ve ters cevaplar vermesini amaçlamam.

Can: Dikkat etmem gereken şey olumsuz mesaja geçiş kısmında kullandığım bağlaçlardır. ‘Ama’, ‘Lakin’  ,‘Fakat’ , ‘Ancak’ , gibi bağlaçlar kendilerinden önceki söylediğimin değerini azaltır. Hatta önceki cümleyi yalanlar. Başta söylediklerim anlamını yitirir. Seçici dikkat artar. Kişi eleştirileceğinden emin bir şekilde diğer söylediklerimi dinlemeye başlar. Ve yüksek ihtimalle de savunma durumuna geçer. Bu nedenle ‘Ama’ ve türevleri bağlaçlar yerine ‘Ve’ bağlacını kullanarak geçiş yapmak daha doğru olacaktır.

Serdar: ‘Ve’ bağlacı cümleye birliktelik anlamı katar. ‘Önceki söylediklerimi yalanlamıyorum, seni böyle kabul ediyorum ve bunlarla birlikte başka söyleyeceklerim de var’ demektir. ‘Ama’ yerine ‘Ve’ kullanmak, kişinin dikkatini eleştirildiği yönü hakkında savunma oluşturmaya değil, bu olumsuz yönü düşünüp değerlendirmeye yöneltecektir. ‘Ve’ bağlacı ile birlikte olumsuz eleştirimizi ilettiğimizde sandviçin malzemelerden oluşan ikinci katını da tamamlamış oluruz. Bu eleştiriden sonra yine ilk katta olduğu gibi olumlu kabul iletisi ile son katı oluşturarak mesajımızı bitiririz (Becourtney,1996).

Kemal: Bu tekniğin günlük hayatta kullanımına ilişkin birkaç örnek verebiliriz. Sandviç metodu hayır dememiz gereken durumlarda da bize kolaylık sağlar. Örneğin katılmak istemediğim bir meyhane davetine ısrarla davet eden arkadaşımı şu şekilde hayır demeyi deneyeceğim: ‘Davetin için teşekkür ederim. Ben de seninle olmaktan ve kafayı dağıtmaktan gerçekten çok keyif alıyorum. Pazartesi vereceğim eğitim için sunum hazırlayacağım. Ve eğer gelirsem zor durumda kalacağım. Umarım haftaya görüşebiliriz. ‘

“Eğer yürüdüğünüz yolda hiçbir engel yoksa o yol sizi hiçbir yere götürmez.” GEORGE BERNARD SHAW

              6.     TEKLİF: “Sektör Aktörlerine/Oyuncularına Ret Edilemeyecek Teklifler Getir”

Serdar: Örneğin: İşyerinde işveren vekili ve laboratuvar sorumlusu arasında K.K.D( kişisel koruyucu donanım) konulu bir diyaloga kulak verelim:

Müdür;

Müdür: Fatma Hanım, Sizi çalışırken koruyucu eldiven gözlük ve yüz maskesi takmadan gördüğümü hatırlamıyorum. Yanlış mı?

Laborant;

Mehmet Bey, Çok haklısınız. Aceleyle analizleri yapayım derken bugün unutmuşum. Hâlbuki geçen ay kötü bir olaya şahit oldum. Diğer vardiyada çalışan arkadaşın yüzüne çözelti sıçramıştı! Allah korudu! Kör olabilirdi!

Size söz, hemen takıyorum. Artık iş acele de olsa ihmal etmem. Kendi güvenliğimi sağlamadan işe başlamam.

Müdür: Fatma Hanım, Teşekkür ediyorum, kolaylıklar olsun…

Kemal: Bende bir örnek vereyim;

Müdür: Kemal usta, kolay gelsin,  “Geçen hafta ayağına kalıp düştüğünü hatırlıyorum. Ayağına giydiğin çelik burunlu ayakkabı ayağını kurtarmıştı.

Kemal usta: Çok haklısın, müdürüm, Allah korumuştu. Bugün ise baretim soyunma dolabımda unuttum, Kafama bir şey düşebilir. İzin verirseniz, gidip giyeyim. İşlerin yoğunluğundan giymeyi unutmuşsun!

Müdür: Teşekkür ediyorum. Sen aileni ve çocuklarını düşünen bir babasın. Hadi baretini giy de gel.

Giymeyen arkadaşlarına iyi örnek olman güzel!

“Bir gün kalkacaksınız ve hep hayal ettiğiniz şeyleri yapmaya vakit kalmamış olacak. Şimdi tam zamanı! Harekete geçin.” PAULO COELHO

              7.     PAYLAŞIM: “Kazandığından Fazla Kazandır”

8.     TAKTİKLER: “Ortaklaşa Kazandıran Taktikler Uygula”

9.     KURALLAR: “Kazan& Kazandır Kurallarından Ödün Verme”

10. SÜREKLİ İYİLEŞTİRME”KAİZEN” “Hedefleri sürekli iyileştir” 

 

Faydalanılan kaynaklar:

(1)… http://www.hurriyet.com.tr/sucuklu-yumurta-cinayetinde-15-yil-hapis-40200029

(2) https://www.guncelpsikoloji.net/iliskiler/iletisimde-sandvic-metodu-h6434.html

(3) http://www.yesiltopuklar.com/iletisimde-tadina-doyulmaz-sandvic-metodu.html

 
Toplam blog
: 92
: 440
Kayıt tarihi
: 10.10.11
 
 

Şükrü ÖZGÜR İ.T.Ü Metalürji mühendisliğinden mezun oldu. Kamu ve özel sektörde farklı pozisyonlar..