Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ocak '10

 
Kategori
Söyleşi
 

Süleyman Demirel Üniversitesi Tezhip Öğrencisi İşitme Engelli Zeynep Demirkan ile Röportaj

SORU- Engelli olmanıza rağmen üniversiteye kadar okumanızı neye borçlusunuz?

ZEYNEP DEMİRKAN-Engelli olduğumdan beri şimdiye kadar sorunumu fark etmemiştim Elhamdülillah. Küçükten beri resim yapmak beni mutlu ediyordu. Isparta’da işitme engellilere göre okul öncesi eğitimi olmadığından çok değerli biricik annemden sürekli okul öncesi eğitimi almıştım. Ona ne kadar çok şey borçluyum. Kıymetli annem her zaman resimli kartlar, kitapları, çizdiklerini
bana göstererek anlatırdı. Böylece görsel zekasını geliştirmiş olduğumdan farkındayım. Orta okuldayken sürekli resim çizerdim, değerli Resim öğretmenleri beni Güzel Sanatlar Lisesini okumaya yöneltmişti. Lisedeki eğitimi ve çalışmalarımı başarıyla bitirdim. Lisedeyken Türkçe ve Matematik özel ders aldım. Dershaneden eşit ağırlığı ve sözel tercihi bana faydalı geldi Çünkü paragrafı tam anlama, hızlı kitap okuma öğrendim.Azim ettim, yılmadım, devam ettim. Çok fedakar ailemin ve çok değerli FDD hocalarımızın benim başarı olmamda katkısı büyük olmuştur

SORU-Bize ailenizden bahseder misiniz? Anne ve babanız ne iş yapmakta? kardeşleriniz nerede okumakta? Onların size olan desteği nasıldı?

ZEYNEP DEMİRKAN- Tabii ki. Annem ev hanımı , babam serbest meslek (esnaf) çalışıyor. Ablam Isparta SDÜ İnşaat Teknikleri bölümünden mezunudur. Kardeşim Isparta Nazmiye Demirel İlköğretim Okulunda 4.sınıfta okuyor.
Annem çocuklarının eğitimine çok düşkün idi. Ailem çok fedakar olduğundan bana çok destek oldu elhamdülillah.

SSORU-Kitap okumakta mısınız? Kitap okumanın ÖSS ve okul hayatında size
ne katkısı oldu?

ZEYNEP DEMİRKAN—Tabii ki okuyorum; eğer okumazsam nasıl göreyim hedefimi? Çünkü kitap, ışık gibidir. ÖSS’ye hazırlanırken Türkçe cümle ve paragraf soruları için bana kitap okuma alışkanlığımı sağladı. Evet engellilere
ve kitap okumayı sevmeyenlere şöyle seslenmek istiyorum: gereksiz kitapları bırakın; kendinize bilgi faydalı olabileceği ve hayatta başarılı onmanıza
yardımcı olacak kitapları arayın, araştırın. B.Disraeli’nin dediği gibi genel kural olarak, yaşamdaki en başarılı insan, en iyi bilgiye sahip olandır.

SORU- Arkadaş seçiminde neye dikkat edersiniz? Bunun size katkısı neler oldu?

ZEYNEP DEMİRKAN- Kötü alışkanlığı olan arkadaşlardan mutlaka uzak durdurdum; bana uygun değil deyip bıraktım. Engellilere yardım edecek ve onları utandırmayacak doğru arkadaşları seçmek zorundasınız. Orta ve Lisede iken çalışkan değerli arkadaşlarımla ders yapardık ve ödev başarılı olmayı
bana örnek gösterdiler ve tercüman ettiler. Böylece başarılı ve çalışkan öğrenci
oldum elhamdülillah.

SORU- Engelli insanın üniversite okumasını sıkıntıları neler nasıl asılabilir?

ZEYNEP DEMİRKAN- Çok sıkıcı bu soru ama neyse küçükken konuşma eğitimi almadığımdan hocalara konuşma güçlüğü zorluk çekiyordum sıkça. Grup arkadaşlarım bana çok ağır yüklendiğinde bunalmıştım. Gruptan
ayrıldığımdan beri kendime güvenerek derslerimde başarılı oldum.
Çalışkan- tembel insanların eşit olmadığını anladım.

SORU-İyi bir üniversite eğitimi işitme engelli insana ne kazandırır; eğitimli
işitme engelli zorlukları nasıl asar?

ZEYNEP DEMİRKAN- Engelliler eğitim almak çok önemli çünkü eğitim insanları çok yüksektir. Önemli olan nereden başladığınız değil, nereye varmak isteğinizdir .Duyduğum bir paragrafta şunu: “İsmet Özel’in sevdiğim bir sözü var: Amaçları bulanık olanlar, kuşku yok ki araçların dolambaçlarında takılıp kalacaklardır. Bence hayattaki en büyük amacımız bu bir nefeslik ömrü neyle, nasıl dolduracağımıza karar vermektir. Ancak bu şekilde bizi yapmak istediklerimizden alıkoyan araçların engellerinden kurtulabiliriz.”

SORU-Engelli olarak hayatta ne gibi zorluklarla karşılaşmaktasınız? Nasıl asmaktasınız? Toplum engellilere nasıl davranmalı?

ZEYNEP DEMİRKAN- Bazı insanlarının dediklerini ve yayınlarını yanlış
anlıyordum sık sık sonra da yanlış anladığımı fark ediyordum. Anlamadığım, bilmediğim zaman aileme, yakın arkadaşlarıma sorardım yoksa kendim
kitapları araştırıp fikir bulurdum. Toplum engellilere sevgi, şefkat, güven ,
saygılı olmalı. Örnek ya da başarılı insanlardan bahsetmeli, kendini neler
ve nasıl yetiştirmeli.
Mesela engellileri iyi dinlemezse yada anlamazsa Yanlış anlıyorsun!, Yapamazsın! gibi sormadan önce engellilere iyi anlamak,
dinlemek & güvenmek gerekir. Neyi istiyorsa öyle deneyin;
araştırın veya sevgi gösterin.

SORU-Ailenizin size olan ilgi ve sevgisi yeterli mi? Daha neler beklersiniz?

ZEYNEP DEMİRKAN-Yeterlidir. Memnunum.

SORU-Engellilerin üniversite okuması iş veya evlilik hayatında onlara ne kazandır sizce?

ZEYNEP DEMİRKAN-Engellilerin üniversite okuması hem hayatta hem de ailelerini mutlu eder. Bir işe girme şansı bulan engellilerin, sosyal hayattan kopmayarak daha mutlu bir hayat geçirebilir.Bazı engelli arkadaşlarımız ise bunları seçmiş olmamalarına rağmen toplumda dışlanıyor hatta yer yer horlanıyor. Her ne kadar insanın ilkokul, lise, üniversite mezunu olması, bir kriter gibi gözükmese de, yine de bir kriterdir. Hele hele üniversitenin tozunu toprağını yutmak bir başkadır. Hem neden insan mesleksiz birini tercih
etsin ki? Mesleğinin olabilmesi için, en az lise ya da üniversite mezunu olması gerekiyor. Her ne kadar, insanın mezun olduğu okul önemli değildir. Önemli olan, insanın kendini geliştirmesidir denilse de, ben ilkokul mezunu kendini geliştirmiş bir insan görmedim. Bırakın ilkokul mezunlarını üniversite mezunları bile kitap okumuyor. Bence, evlilikte, gerek ailelerin uyuşması, gerek aynı sınıftan
olmak, gerekse kültür düzeyinin eşit olması çok önemli. Örneğin, kendini
geliştirmemiş bir insanla neyi paylaşabilirsiniz? Dante'yi mi? Kadın
sorunlarını mı?
Tragedyaları mı? Yoksa, edebiyat mı? Hangisini? Hiçbirini... Hem çocuk sahibi olmak istiyorsanız, onun annesinin/ babasının kültürlü olması o çocuğun geleceğini belirlemek değil midir? Öyleyse, siz yalnızca nefes alıp veriyorsunuz. İnsana katkı yapanları bilmiyor, birbirinizi geliştirmiyorsunuz. Bir birlikteliğin, uzun soluklu olması için, kadın erkek birbirine katkı yapmalı ve birbirini geliştirmelidir. Yoksa, aşk biter. Her evlilik gibi bir kısırdöngü içine girersiniz. Demek ki, evlenilecek kişi de, kültür önemli bir kategori bence...İkincisine gelince... Evet, toplumda şöyle bir bakış açısı var. Sen engellisin. Sen ikinci sınıfsın. Sen değersizsin. Öyleyse, hemcinslerin gibi evlenemezsin. Yuva kuramazsın. Niçin? Körsün. Yani bir uzvunun çalışmaması üzerinden sana birtakım roller biçiliyor. Senin de onlara uyman bekleniyor. Haa! Öyleyse ne yapmak gerekiyor. Tabii ki, engellilere yüklenen bir rolleri, yıkıp geçeceğiz. Kendi değerlerimizi kendimiz yaratacağız.Biliyor musunuz? Modern olmanın yollarından biri, ailenin etkisinden kurtulmaktır. Kendi bireyselliğini
kazanmaktır.

Evlilik hayatı ise evlilik her iki tarafın özverisi, saygısı, sevgisi, anlayışı ve
isteğiyle olacak devam ettirilebilecek bir kurum. Bunlardan biri olmayınca işkenceye dönüşüyor. En önemlisi de kendine, karakterine güven bu özelliğin ilginç bir çekim gücü var. Allah herkese hayırlı insanlar, hayırlı birliktelik nasip etsin. Sevdikleriniz ve seveceklerinizle mutlu kalın.

SORU-Engellilere ve ailelerine başka neler anlatacaksınız?

ZEYNEP DEMİRKAN- Hayatta aslında en büyük gayret ve çabayı onlar sarf etmekte. Onlara yardım etmek, dertlerini dinlemek, yanlarında olduğumuzu göstermek, onlar için adeta yeni bir umut kaynağı. Onlardan öğreneceğimiz
ne çok şey var kim bilir? Hayata bakışları gayeleri mutlulukları bizim göremediklerimizi yansıtmakta. O arkadaşlarımız hayata sımsıkı sarılmış ve aslında bizden kat kat üstün insanlar. Gerçekten onlara verdikleri çaba da
tebrik ediyorum. Ne söylesek, ne desek onların yaptıklarına tercüman olamıyoruz. Çünkü gerçekten kendilerini yetiştirip adım adım zorlukları
aşabilen inançlı insanlar. Neden yardım etmeyelim ki? Bizim insanımız bizim arkadaşlarımız ve kardeşlerimiz.

İlgi gösterdiğiniz için teşekkür ederim, yayın hayatınızda başarılar dilerim.

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..