Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Nisan '12

 
Kategori
Beslenme / Diyet
 

Süt dosyası - beyaz dünyaya giriş

Süt-süt-süt!

Her tarafımız süt haberi ile doldu. Çocukluğumdan beri severek içtiğim süt konusunda neye inanacağımı şaşırdım. Üstüne üstlük, 9 aylık oğlumu da, doktor tavsiyesine uyarak, 1 yaşından itibaren inek sütüne başlatmayı planlıyordum. Şimdi tereddüt mü etmeliyim?

Bu yazıya elim yüz kere gitti-gitti, geldi. O açıdan, bu açıdan baktım. Ama ne yalan söyleyeyim işin içinden çıkamadım. Süt içmeyin diyenler, çiğ süt için diyenler, günlük süt için diyenler, pastörize süt için diyenler… Yazılanları, söylenenleri gözlerim hayret ile açıla açıla takip ediyorum.

Bana kalırsa süt konusundaki haberleri izlerken, herkes almak istediğini alıyor.

  • Süt sevmeyen bir ebeveynsiniz ve çocuklarınıza süt içirmemek için bahane mi arıyorsunuz, destekleyen bir görüş var.
  • Doğal yaşamdan yanasınız ve çiğ sütünüzü uzun zamandır yerel mandıra sahibi Ayşe Teyze’den mi alıyordunuz, destekleyen bir görüş var.
  • Günlük sütten başkasını kullanmam mı diyorsunuz, destekleyen bir görüş var.
  • Kutu sütünün tadı daha mı hoş geliyor, destekleyen bir görüş var.

Süt sadece ülkemizde değil, Amerika’da da yıllardır tartışılıyor. Bilimsel olan, olmayan türlü görüş, havada uçuşuyor. Tartışmalar belli bir çözüme ulaşmadığı için, en iyisi kendi başımın çaresine bakayım dedim ve sütle ilgili en popüler konular hakkında araştırmalarımı yaptım.

Bu yazı ile birlikte, süt dosyasını açıyorum. Süt dosyasında, süt konusunda merak edilenleri ve en popüler soruları yanıtlamaya çalışacağım.

  1. Besin Değeri/Tüketim Şekli: Sütün besin değeri nedir? Alternatifi var mı? Nasıl tüketilmeli?
  2. Mikroplardan Arındırma (Isı işlemleri): Çiğ süt mikroplu mudur? Varsa mikroplardan nasıl arındırılır?
  3. Kemik Erimesi: Süt gerçekten kemik erimesine iyi geliyor mu?
  4. Süt Alerjisi ve Laktoz Hassasiyeti: Süt alerjik bir besin mi? Laktoz hassasiyeti ve süt alerjisi aynı şey mi?
  5. Kalsiyum: Süt hakikaten iyi bir kalsiyum deposu mu?
  6. Bebek Beslenmesi: Bebek beslenmesinde sütün yeri var mı? Varsa nedir?
  7. Antibiyotikli Süt: Antibiyotikli sütün sağlık sorunları yarattığı doğru mu?
  8. Büyüme Hormonları: Sentetik büyüme hormonu sütün kalitesini etkiliyor mu?
Süt dosyasını süt konusunda derin bir aydınlanma yaşama gayesiyle okuyorsanız, aradığınızın bir kısmını bulacaksınız. Ayrıca aklınıza yeni sorular da takılacak. Hemen her konuda savunduğum gibi, sütte de madalyonun iki yüzü var. Hangi tarafa bakacağınız size kalmış.
Kafası Karışık Nesil
14 Aralık 2011’de, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Çocuk Metabolizma ve Beslenme Bilim Dalı Başkanı Prof. Ahmet Aydın, Vatan Gazetesi’nden Mine Şenocaklı’ya verdiği röportajda “Çocuklarınıza süt içirmeyin” dedi. Prof. Aydın, sütün yoğurt, peynir ya da kefir şeklinde tüketilmesi gerektiğini, pastörize/UTH gibi işlemlerin sütün besin değerini ve içindeki iyi huylu enzimleri öldürdüğünü, sütün sanıldığı gibi kemik erimesine iyi gelmediğini, alerjik bir gıda olduğunu ve çocuklara verilmemesi gerektiğini söyledi.
Bu haberin arkasından diğer bilim adamları, gıda mühendisleri, ziraat mühendisleri ve ayaklandı. “Yanlış bilgilerle halkın aklını karıştırıyorsunuz” dediler.
Konu kamuoyunda uzunca bir süre tartışıldıktan sonra, tam tartışmalar diniyor derken, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker, “Piyasadaki sütlerde karaciğer kanseri, sarılık ve siroza yakalanma riskini arttıran antiyobik kalıntısı ve aflatoksin M1 olduğu” konusunda beyanat verdi. Daha sonra sözlerinin yanlış anlaşıldığını söylese de, ok yaydan çıktı bir kere…
Türkiye’de süt konusu böyle iken, Amerika’da, bunlara ilave olarak, sentetik büyüme hormonu verilen ineklerden elde edilen sütlerin kalitesi ve insan sağlığına etkileri konusunda tartışmalar var. Bildiğim kadarıyla, Türkiye’de bu tür hormonların gıda değeri olan hayvanlara uygulanması yasak. Ama benzer bir konu olan GDO-genetiği değiştirilmiş bitkiler (ve tabii ki hayvan yemleri) şu sıralar gündemi meşgul ediyor. O nedenle ineklere uygulanan sentetik büyüme hormonunu da süt dosyalarıma ekledim.
Aşağıdaki tabloda süt dosyalarıma konu olan tartışmaların özetini veriyorum. Her dosya hakkında daha detaylı bilgiyi, bu yazıdan link vereceğim ayrı birer yazıda bulacaksınız. Her bir dosyada ilgili konuyu enine boyuna tartışıp, yazının sonunda o konudaki fikrimi belirteceğim. Süt dosyaları serisinin son yazısında ise, süt konusunda kafamı kurcalayan soruları soracak ve çözüm önerilerimi açıklayacağım.
 
süt

Süt dosyasının devamında "Sütün Besin değeri ve Tüketim şekli" konulu yazıda buluşmak üzere... 

Sevgiler,
Tanla
Diger yazilarim için>> http://www.bebekveben.com
Facebook>> Bebek ve Ben http://www.facebook.com/pages/Bebek-ve-Ben/156814961053785
Twitter>> Bebek_ve_Ben http://twitter.com/Bebek_ve_Ben
 

 
Toplam blog
: 143
: 7266
Kayıt tarihi
: 19.09.11
 
 

Merhabalar! Adım Tanla. Dijital tasarımcıyım. Eşim Kuzey ve küçük oğlum Can'la beraber dünyayı ke..