Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Kasım '08

 
Kategori
Öğretmenler Günü
 

Tahsin öğretmenim

Tahsin öğretmenim
 

Tahsin Ayver Öğretmenim.


<ı>“ Öğretmenler,
yeni kuşağı,
Cumhuriyet’in özverili öğretmen ve eğitimcileri,
sizler yetiştireceksiniz.
Yeni kuşak,
sizin eseriniz olacaktır.
Eserinizin değeri,
sizin ustalık ve özverinizin derecesiyle orantılı bulunacaktır.
Cumhuriyet düşünce,
bilgi ve beden yönünden güçlü ve yüksek karakterli koruyucular ister.
Yeni kuşağı bu nitelik ve yetenekle yetiştirmek,
sizin elinizdedir. "<ı> - Kemal ATATÜRK

Yazımın başlığını koyduktan sonra usuma Horace Mann’ın özlü bir tümcesi geldi: “<ı>Öğrencisini etkilemeden öğretmeye kalkanlar, soğuk demiri boş yere döverler.” Kasım ayları geldiğinde öğretmenlerim gelir aklıma. Onları anımsarım bir bir. Böyle anlarda elim uzanır kitaplığıma, kimi kitaplarımı çıkarırım raflardan masama. İşte Mehmet Cimi’den ‘Tonguç Baba’, işte Abdullah Özkucur’dan ‘Köy Enstitüleri Destanı’ ve işte Zeki Sarıhan’ın hazırlamış olduğu ‘Unutulmayan Öğretmenler’.

Doğrusu etkiledi beni bu yapıtlar. Hem okudum hem de duygu duygu coşkulandım. Geçmişe uzandım. Benliğimi köylümün okulu ve öğretmenim Tahsin Ayver sardı. Yeri gelmişken saygıyla arıyorum ve ellerinden öpüyorum bitimsiz sevgi duyarak ve gerçek saygılarımı sunarak! Ali Yüce, “Unutulmayan Öğretmenler” e gönderdiği anılarında diyor ki:

“<ı>Sevgili Öğretmenim, bana meslek yaşamımda bitmez, tükenmez bir sevgi kaynağı ve güvenilir bir rehber oldun. Adını her anışta mavi bir gül oldu gökyüzü. Benzerin çok olsun. Ölünceye dek adını saygıyla anmak boynumun borcu olsun.

Ben de öğretmenim TahsinAyver’e aynısını diyorum ve kimi anılarımı bir bir canlandırıyorum. Aday öğretmen olarak okulumuza atandı. Gencecik, atik ve ince yapılıydı öğretmenim. Ama günler geçtikçe gözümüzde büyüdü, irileşti, ışıdı ve yüceldi. 2. sınıf öğrencisiydim. Okuma yazma alışkanlığını, öğretmenimden ve düzenli olarak okulumuzda yayımlanan “İlk Adım” adlı duvar gazetesinden edindim. Hatta “<ı>Suyumuz” adlı ilk şiirim, bu gazetede yayımlandı. O günden beri yazmayı uğraş edindim. Karınca kararınca dergilerde ve gazetelerde yazdım ve yazıyorum. On bir kitap yayınladım. Bu mutluluğumu öğretmenim Tahsin Ayver’e borçluyum! Çünkü ilk öğretmenimdi o, kılavuzum o oldu. Anadolu’da köy okulu öğrencileriydik. Ne ki, köy enstitüleri gibi ya da günümüzdeki ziraat fakültesi düzeyinde öğretimi bizlere o verdi.

Kümes yaptık okul bahçesinin bir köşesine. Tavuklarımız, civcivlerimiz oldu. Bir köşede kovanlarda arı yetiştirdik. Ağız tadımı balımız oldu. Bahçeyi ölçü ölçü bölüştük. Suladığımız, yetiştirdiğimiz ve ürün aldığımız fasulye, nohut, salatalık ve domates besin bolluğumuz oldu. İyilerin çabalarını çelmeleyen kötülerin de eksik olmadığı dünyamızda öğretmenimize (aynı zamanda müdürümüzdü) rahatsızlıklar veren muhtarımız oldu.

Ama o doğru bildiği yoldan ayrılmadı, yılmadı. Bizimle birlikte kararlı adımlarla yürüdü, yürüdü. Öbür derslerle birlikte güzel Türkçemizi sevdirdi. Tiyatroyu sevdirdi. Şiiri sevdirdi. Güzel yazı yazma ve resim yapma alışkanlığını verdi.

Bir öğretim yılı sonunda, günlerce hazırlattığı piyesin sahnelendiği gün okul bahçesi doldu, taştı. O, bayramları ve şenlikleri, zengin ve izlenir programlarla, coşkularla değerlendirdi. Yarışmalarla ve değişik etkinliklerle çeşitlendirdi. Yaşamı ve insanları sevdirdi. Okuma buyruğunu ikinci kez bize o verdi. Harçlıklarımızdan para biriktirerek dergiye abone olma ve kitap alma gibi güzel alışkanlıklar kazandırdı. Yazgımızı değiştirdi. Akan sulara karşı direndi. Burada anlatılamayacak genişlikte öğretim ve eğitimi bizlere o verdi.

İki yıl köyümüzde kaldıktan sonra kendi iline naklini gerçekleştirdi. Öğrenci-öğretmen ilişkileri çerçevesinde dostluğumuz sürdü ve sürmektedir. Her zaman başarılı olmasını bilen öğretmenimiz, emekli olunca da açtığı deri fabrikasında çocuklarıyla başarıyı perçinledi. Ardından örnek bahçe kurdu ve sonra köşesine çekildi.

Yine bir 24 Kasım’da Tahsin Öğretmenimi saygıyla anıyorum. Sağlığınız yerinde, düşünceniz aydınlık ve mutluluklar sizinle olsun öğretmenim.

Muhsin DURUCAN

 
Toplam blog
: 782
: 1295
Kayıt tarihi
: 18.08.08
 
 

Kırşehir Erkek İlköğretmen Okulu'nu, İzmir Buca Eğitim Enstitüsü Türkçe Bölümünü, İstanbul Çapa M..