Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Ocak '11

 
Kategori
Spor
Okunma Sayısı
882
 

Taper Nedir, Ne İşe Yarar? ( II )

Taper Nedir, Ne İşe Yarar? ( II )
 

Taper'ın azı karar, çoğu zarar...


“Eğer vücudunuzu zorluyorsanız, sağlam bir dinlenme planı keşfetmelisiniz.” Meb Keflezighi: 2004 Atina Olimpiyatları maratonu gümüş madalya sahibi, 2009 Amerika ve New York Maratonu Şampiyonu (Kaynak: “Coffee Talk With Meb Keflezighi” http://askcoachjenny.runnersworld.com/

Dünkü yazımızda, zirve dönemi hakkında genel bir bilgilendirme yapmıştık. Bugün ise bu döneme ait akla gelebilecek olan soru ve cevapları kısa başlıklar halinde derlemeye çalışalım. 

Taper süreci nasıl belirlenmelidir ve uzunluğu ne kadar olmalıdır? 

Eğer sezon içinde günlük antrenman süresi 1 saat kadar ise toplamda 1 haftalık taper yeterli olurken, daha uzun antrenman yapan sporcuların bu süreci 4 haftaya kadar çıkarmaları faydalı olacaktır. Günlük antrenman süresi birkaç saatten fazla süren ve uzun ve yoğun bir hazırlık sezonu geçiren maraton koşucuları genellikle yaklaşık 4 haftayı bulan bir taper antrenman sürecini programlarına dahil ederler. Elbette taper sadece yılda birkaç yarış koşan maraton koşucuları için geçerli değildir. Yüzme, bisiklet, triatlon vb. yoğun performans ve antrenman gerektiren tüm spor dallarında taper’ın önemi büyüktür. Sezon öncesi ve sezon içinde birden fazla taper uygulaması gerçekleştirilebilir. Diğer yandan fazla uzun ve fazla sık taper dönemlerini sezon içinde çok sık uygulamaya kalkmak da çok akılcı bir taktiksel bir uygulama olmayarak ve sporcunun genel gelişimini olumsuz yönde etkileyecektir. Dikkate almanız gereken kriter ise yapmış olduğunuz sezon içi antrenman süresinin uzunluğu ve katılacağınız yarışmanın zorluk derecesi olmalıdır Unutmayalım ki; hayatın her safhasında olduğu gibi “Azı karar, çoğu zarar!” ilkesi burada da geçerlidir. 

Azalan egzersizler performans kaybına yol açar mı? 

Zirve döneminde her zamankinden daha az antrenman yapan sporcu performansında da doğru orantılı olarak azalacağı hissine kapılabilir. Programlı bir şekilde azalan antrenman yükü performansınızı olumsuz yönde etkilemeyeceğinin bilincinde olmak önemli bir olgudur. Bu süreçte kısa antrenmanlar yapmak sizi formda tutacağı gibi hatta hatta birkaç hafta hiçbir şey yapmasanız da performansınızdan fazla bir şey kaybetmeyeceğinizi bilmenizde faydalıdır. Zirve döneminde amaç dinlenmek ve yeterince doğru bir şekilde beslenmektir. 

Taper döneminde bitkinlik hissi normal midir? 

Unutmayın ki; yoğun bir antrenman döneminden çıkan kaslarınızın kendini onarması için belli bir süreye ihtiyacı olacaktır. Dolayısıyla zirve döneminin ilk günlerinde sporcunun kendini bitkin hissetmesi normal bir süreç olmakla beraber ilerleyen günlerle birlikte ulaşmak istenilen zirve performansı yakalanacaktır. 

Taper, sürecinde ne yapılmamalıdır? 

Birçok atlet, zirve döneminde azalan antrenmanları yüzünden geriye kalan boş zamanlarında ne yapacaklarını bilemedikleri için düştükleri boşluktan ötürü tekrar antrenman yapmaya başlarlar ki, bu büyük bir hatadır. Zirve döneminde dikkat edilmesi gereken diğer bir husus ise bu azalan antrenmanla birlikte kilo kontrolünün ihmal edilmemesidir. 

Taper’ da sporcuyu bekleyen duygusal sorun nedir? 

Zirve döneminde sporcuyu bekleyen diğer tehlike ise azalan antrenmanlar yüzünden vücutta üretimi azalan endorfin ve seratonin hormonlarının eksikliğidir. Bilindiği gibi her iki hormon da insana mutluluk veren hormonlardır. Antrenmanlarını yoğunluğu ve sıklığı azalan sporcunun bu hormonların eksikliği halinde kendini mutsuz hissetmesi gayet doğaldır. Bu süreçte yaşanan duygusal siklusların sporcuyu olumsuz bir şekilde etkilemesinin önüne geçilmesi gerekir. Bu yüzden sporcunun kendini mutlu eden farklı aktivite ve hobilerle meşgul olmasında yarar vardır. 

Bilinmesi ve hiçbir zaman unutulmaması gereken en önemli konu; gelişmenin antrenman sırasında değil, dinlenme sürecinde olduğudur. Eğer doğru ve yeterli bir dinlenme planlamanız yoksa gerek hazırlık sezonunda gerekse yarışma öncesinde hayal kırıklıkları yaşamanız kaçınılmazdır. Konuyla ilgili olarak birçok uzman ve spor adamının tespit ve tavsiyeleri de bu yöndedir. 

Bugünkü yazımızın giriş bölümünde, dünya çapında bir koşucunun önemli bir saptamasından bahsetmiştik. Bitirirken yine dünya çapında bir spor duayeninin kendi hayatını ve antrenmanlarını anlattığı kitabında yer alan bir tespiti ile yapalım.
“Vücudunuz antrenman esnasında gelişmez, siz dinlenirken gelişir.” Arnold: The Education Of a Bodybuilder (Arnold: Bir Vücutçunun Eğitimi) Arnold Shwarzenegger, 7 kez Mr. Oliympia ve Dünya Vücut Geliştirme Şampiyonu 

Bisiklet, triatlon, koşu, Yüzme hakkında daha fazla bilgi ve haber için http://cyclingtr.com/blogs/ 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 180
Toplam yorum
: 90
Toplam mesaj
: 28
Ort. okunma sayısı
: 4295
Kayıt tarihi
: 01.08.08
 
 

Kısaca -Yaş Grubu Türkiye Triatlon Şampiyonu, Vegan Triatlet, Türkiye Triatlon Federasyonu Eski B..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster