Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

diyetisyen ilkay kivrak cetin

http://blog.milliyet.com.tr/diyetilk

13 Mart '12

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
6958
 

Tarçın

Tarçın, bilinen en eski baharatlardan biridir. Eski Mısır’da içeceklerde tatlandırıcı ve ilaç olarak kullanılmasının yanı sıra cesetleri ilaçlamada da faydalanılır; altından daha değerli bir hazine gözüyle bakılırdı. Seylan tarçını; Sri Lanka, Hindistan, Madagaskar, Brezilya ve Karayipler’de üretilirken, Çin Tarçını (Cassia); Çin, Vietnam ve Endonezya’ da üretilmektedir.

Marketlerde toz veya çubuk tarçın olarak bulunur, güzel kokulu ve aromatiktir.  Çubuklar; serin, karanlık ve kuru yerde birkaç ay saklanabilir. Toz tarçın ise hava geçirmeyen cam kavanozlarda ve buzdolabında saklanmalı ve mümkün olduğunca çabuk tüketilmelidir. Genellikle bütün çubuk olanı tercih edilmelidir. Çubuklar; temiz, sıkı ve açık kahverengi olmalıdır. Bu Seylan türüdür. Endonezya cinsinin rengi daha koyu kahverengidir.

Tarçının Sağlık Açısından Faydaları

  • Tarçının aktif bileşenleri anti-oksidan, anti-diyabetik, anti-septik, lokal anestezik, anti-enflamatuar, karın ve bağırsak gazı giderici olarak bilinir.
  • Doğadaki yiyecek kaynakları arasında en yüksek anti oksidan gücü olan tarçındır.
  • Ögenol gibi sağlık açısından faydalı olan esansiyel yağlar içerir. Ögenol lokal anestezik ve antiseptik özelliğe sahiptir.
  • İçindeki aktif bileşenler bağırsak alanındaki hareketliliği ve gastro intestinal salgıları arttırır ve böylece sindirimi kolaylaştırır.
  • Tarçın kabuğu potasyum, kalsiyum, magnezyum, demir, çinko ve magnezyum gibi mineraller içerir. Demir, hücre metabolizmasında görevlidir. Potasyum; hücre ve vücut sıvılarının önemli bir bileşenidir, kalp atış hızı ve kan basıncının düzenlenmesine yardım eder. Manganez ve bakır da antioksidan olarak kullanılır.
  • Ayrıca A vitamini, niasin, pantotenik asit ve pridoksin de içerir.
  • Çalışmalar günlük yarım çay kaşığı tarçının LDL kolesterolü (kötü kolesterol) düşürdüğünü göstermektedir. Birçok çalışmada kan şekeri üzerinde olumlu etkileri olduğu belirtilmiş, bazı çalışmalarda da ilaca dirençli mantar enfeksiyonlarını durdurabilme özelliği olduğu gösterilmiştir.
  • Başka bir çalışmada tarçının lösemi ve lenfoma kanser hücrelerinin üremesini azalttığı bildirilmiştir.
  • Yemeklere eklendiğinde bakteri üremesini ve bozulmayı engeller, yani doğal yiyecek koruyucusudur.

 

Bilinen Bazı Yan Etkileri

  • Esansiyel tarçın yağı kesinlikle direkt olarak deriye sürülmemelidir. Sulandırılmış tarçın yağı ferahlama ve enfeksiyonlar için kullanılabilir ancak sulandırılmadan kullanıldığında deride yanma ve rahatsızlığı neden olabilir.
  • Sindirim sisteminde dah önceden bilinen bir ülser veya iritabl bağırsak sendromu varsa dikkatli olunmalıdır. Yarım çay kaşığından fazla alınan tarçın mideyi rahatsız edebilir.
  • Yüksek miktarlarda tarçının kalp atım hızını arttırdığı bildirilmiştir.
  • Hamile bayanlarda kasılmalara neden olabileceği için kullanılmamalıdır.
  • Kan sulandırıcı alıyorsanız tarçın kanın daha fazla sulanmasına neden olabilir. Ayrıca ameliyat öncesi, ağır mensturasyon ve kanama durumlarında yüksek oranda tarçın alımı önerilmez.
  • Yüksek oranda kumarin içerdiğinden; karaviğerde metabolize olan ilaç kullanan veya böbrek ya da karaciğer problemleri olan kişilerin tarçın kullanmamaları gerekir.
  • Kan şekerinin düzenlenmesinde medikal tedavi gören kişilerin tarçın kullanırken dikkatli olmaları gerekir. Tarçın kan şekerinin düşürülmesi üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir ve şeker dürücü ilaçlarla beraber kullanıldığında kan şekerinin gereğinden fazla düşmesine neden olabilir.
  • Tarçın kuvvetli bir antibiyotiktir; fakat reçeteli bir antibiyorik kullanıyorsanız doktorunuza danışın çünkü tarçın, kullandığınız antibiyotiğin vücudunuzdaki etkisini değiştirebilir. 
Mediha Kubali bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 15
Toplam yorum
: 4
Toplam mesaj
: 4
Ort. okunma sayısı
: 1291
Kayıt tarihi
: 28.02.12
 
 

2007 yılında Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü'nden mezun oldum. Halen Diyeteti..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster