Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Mart '07

 
Kategori
Tarih
Okunma Sayısı
6864
 

Tarih nedir, ne değildir?

Tarih nedir, ne değildir?
 

Çok kısa özeti ile insanın geçmişte yaptıklarını yazması veya yaşadıklarının yazılmasıdır.

Tarih, kendi ifadesi ve tanımı ile neyi kapsamaktadır? İnsanın hareketlerini, ürettiklerini, düşündüklerini.

Tarih, insanlar için yararlı mıdır? Elbette, Tarih; olmuşların ve geçmişimizin yitip gitmemesi, karanlıklarda kaybolmaması demektir. Geçmişi olmayan bir varlık eksiktir. İnsan, gelişebilmesi için geçmişini ileriye taşıyabilmelidir. Kendimizi; geçmişimiz olmadan anlamamız mümkün müdür? Değildir.

İnsan yapısı gereği, hiçbir zaman yaptıklarını yeterli, hatasız, kusursuz görmez, bu nedenle de daima geçmişi ile kavgalıdır. Kavgalı olmaya da devam edecektir. Aynen günümüzde olduğu gibi.

Tarihte, geçmişte olanlar, insanlara acı verebilir. Bu nedenle, insanlar geçmişlerini unutmak, üzerine sünger çekmek isteyebilirler. Zaman zaman insanlar, önceki olayların, onlara acı vermesi nedeni ile bazen gerçekleri değiştirmiş, bazen de, üzerinde oynamışlardır.

Oynama ifadesini biraz yumuşatalım ve farklı yorumlamış veya yorumlamışlardır diyelim.

Ancak insanın, insanlık tarihinin kaydını çarpıtmak veya yok etmek, insanı fakir, fakir olmasının yanında geleceği olmayan birisi haline getireceği için tehlikelidir. Gerçeklerle asla oynanmamalıdır.

Tarihte ki, olayların doğru olarak intikal edebilmesi, doğru düzenlenmiş belgelerle mümkündür. Ancak bu şekilde geçmişi doğru olarak anlayabiliriz. Doğru, yeterli kanıt, belge sizi desteklemez ise yapılan tüm yorumlar yorumlayanın kişiliğine, içerisinde bulunduğu kültür değerlerine ve hatta vicdanına kalmıştır. Kalmaktadır.

Tarih, elbette belgeler ile konuşur, kendini belgeler ile doğru olarak ifade eder.

Ne zaman ki; yazan, yazdıran kendisinden bir şey katmaya başlamış ise O zaman ‘ Tarih ’ tarih olmaktan çıkmış ve yazılan “ Tarihi Roman’ olmuştur..

İzninizle basit bir örnek verirsek; Mahallede bir kavga olur. Taraflar birbirleri ile davacı olmak üzere karakola giderler.

Olayı gören dört kişi, ifadelerine başvurulmak üzere karakola çağrılırlar. Davet edilenler, ifadelerini; kendi pencerelerinden, taraflara yakınlıklarına, duydukları sempati ve kızgınlıkları ölçüsünde verirler.

Şimdi ortada tanıkların anlattıklarıne göre dört farklı ifade mevcuttur. Olayı anlatmışlar, kendilerine göre haklı ve haksızı belirlemişlerdir. Bu dört ifadeyi alalım ‘Tarih’ kaydı kapsamında değerlendirelim. Gelecek nesil, kavgayı ve sonuçlarını hangi ifadeyi esas kabul ederek değerlendirecektir. En hafif tabiri ile dört farklı görüş nedeni ile kafası karışacaktır.

Tarafların sevdikleri, sempati duydukları var. Göz yumdukları var. Bu gibi etkenler ortada bir tarafsızlık bırakmış mıdır? Bırakmamıştır herhalde.

İşte bu noktalarda ‘ Doğrular ’ hükümran olmaktan çıkmakta ve kişisel yorumlar devreye girmektedir.

Sizlere, olması gerekene, basit örnekler; birincisi, Fatih Sultan Mehmet İstanbul’ un fethi ile ilgilidir.

Yunanlı bir yazarın kitabında okumuştum. “Fetih sabahı Bizans’ ta yerleşik halktan bazıları ve din adamları, bazı kapıları açarak Osmanlıların surları fazla zorlamadan içeri girmeleri sağlanmıştır, ” Şeklinde ifade ile ve devamla; “ Fetih adeta halk tarafından daha kolay hale getirilmiştir. Çünkü halk; mevcut yönetimin yaptıkları haksızlıklara tahammül edemeyecek hale gelmiş ve Bizans’ ın yıkılmasına adeta yardım etmiştir”

Yazar, kıskanmamaktadır, kızmamaktadır, olduğu gibi yazmıştır. Tarih budur. Duygusallığı, tarafgirliği kaldırmaz. Tarafgirlik olursa kaynak olmaz. Yaptığınızın ciddiyeti olmaz.

Bunlarla beraber, ‘ Tarih İlmi ’ diye bir kavram varsa en azında ilme duyulacak saygı nedeni ile tarafgirlik ve çarpıtma olmamalıdır.

İkinci örnek; Gerek Kurtuluş Savaşımızın, gerekse Cumhuriyetimizin kuruluşu ile ilgili abartmadan ifade edersem onlarca birbirleri ile çelişen, anılar, belgeler, ifadeler bulunmaktadır. Lise öğrencisi iken gittiğim İl Halk Kütüphanesinde, Harp okullarında okutulan bir tarih kitabını okumuştum. Bir husus dikkatimi çekti. O zaman içerisinde bulunduğum yaş itibari ile kavrayamadım. Anlayamadım. Konu neydi, neyi anlayamamıştım? Sivil okullarda, Emin Oktay tarafından yazılan tarih kitabı ile okuduğum Tarih kitabında bazı konular farklı yazılmıştı.

O gün, bu gündür; okuduklarımdan, bahsettiğim konularla ilgili net bilgi sağlayamadım.

Tarih, taraf olmayı, duygusallığı, haksızlığı kaldırmaz. Kaynak olmak, ciddiyet kazanmak istiyor musunuz?

Olaylar, oluş biçimi ile beni hayal kırıklığına uğratsa da, acıtsa da, incitse de, inandıklarımı yerle bir etse de, Özeti ve tek kelime ile içerisinde gerçeği barındırmalı.

Tarih; geçmiş insanlar için yazılmaz. Gelecekte ki, insanlar için yazılır.

Tarih; Bir milletin geleceğidir.

Tarih bir ilimdir.

İzninizle, Söz Yunus Emre' de

“ilim ilim bilmektir

İlim kendin bilmektir

Sen kendini bilmezsen

Ya nice okumaktır

Okumaktan mana ne,

Kişi Hakk’ ı bilmektir

Çün okudun bilmezsin

Ha bir kuru emektir

Okudum bildim deme

Çok taat kıldım deme

Eri hak bilmez isen

Abes yere yetmektir

Dört kitabin manisi

Tamamdır bir elifte

Sen elif' i bilmezsin

Bu nice okumaktır?

Yirmi dokuz hece

Okursun uçtan uca

Sen elif dersin hoca,

Manası ne demektir?

Yunus emre der hoca

Gerekse var bin hacca

Hepsinden iyice

Bir gönüle girmektir.”

Resim:web.deu.edu.tr'den alıntıdır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Tarih bilinci olan toplumlar her zaman gelişmeye devam eder. Bizim gibi tarih bilinci oluşmamış toplumlar gelişmeye çalışır... Salih Hoca da tarih metodolojisi ve tarih yazımı konusunda önemli bir isimdir. Ve Türkiye'deki tarih yazımının değişmesi gerektiğini savunur. Tarih üzerine yazdığınız yazınız için teşekkürler. Saygılarımla...

Uzeyir Kadioglu 
 28.03.2007 21:26
Cevap :
Değerli Üzeyir K, Anlamlı ve nazik mesajınız için teşekkür ediyorum. Aslolan bir milletin kendi tarihini, kendi kaynaklarından doğru olarak öğrenmesidir. Ceviz ağacı değerini, kıymetini, köklerinin derinlere inerek her türlü olumsuz şartlarda beslenmesinde bulmaktadır. Aynen Çinliler, İranlılar, İngilizler ve benzeri ülkeler gibi. Onlar Atalarının her türlü mirasını, olumlu veya olumsuz yönleri ile birer kutsal emanet olarak gelecek nesillere aktarmada son derece hassas davranmaktadırlar. Günümüze kadar gençliğimiz çoğunlukla, ne Tarihini öğrenme hevesinde, ne de benimseme temayülünde idi. İnsanlar; inanmadan sevemez, sevmeden ülkesi için bir fedakârlık yapamazlar. Bunlarla beraber şimdi sevilecek bir tarafımız ortaya çıkmıştır. Gençlerimiz, Büyük bir heyecanla okumakta, sorgulamakta, araştırarak üzerinde düşünmektir. Çok az millette bizdeki kadar memleket sevdası vardır. 'Su aka aka yolunu bulacaktır.' Sağlıcakla kalınız.  29.03.2007 10:24
 

Elinize sağlık güzel olmuş efendim. Saygılarımla

Ömer ÖZDAMAR 
 03.03.2007 23:53
Cevap :
Ülkemizde iki konu, ağırlıkla ele alınamamıştır. Tarih ve Matematik. Tarih ile kendinizi ve geçmişinizi anlayabilir, onları, her büyük millet gibi geleceğe taşır, büyük milletler sınıfına girersiniz. Matematiğin önemi ise onun, insana düşünce sistemini öğretmesindedir. Matematik ile problemlerinizi çözebilir, akıl yürütebilir, ilişkilendirme ve genelleme yapabilirsiniz. Özetle; Tarihinizle kendinizi anlıyor, geleceğinizi kuruyorsunuz, Matematik ile bulunduğunuz noktadan; çok daha ileriye gidiyorsunuz. Gençlerimizin geleceğe hazırlanmaları, gelişen teknolojiyi takip edebilmeleri, zihinsel beceri elde etmeleri, ancak matematiği sevmeleri ve öğrenmeleri ile mümkün olabilecektir. Biz hangi noktada bulunuyoruz? Çocuk ilkokula başlar, ilk sözleri, “Annee, bu matematik zor yapamıyom be…”, Lise öğrencileri aralarında konuşmaktadır; “Oğlum Osmanlı tarihinde ne bulacağım, nedir, senin tarih dediğin? ‘bir deli padişahla, kuyucu murat paşa” İlginize, nezaketinize teşekkür ederim. Saygılarımla  04.03.2007 9:54
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1062
Toplam yorum
: 2680
Toplam mesaj
: 242
Ort. okunma sayısı
: 1712
Kayıt tarihi
: 29.08.06
 
 

Ticari ilimler akademisindeki öğrenciliğim sırasında, bir kamu iktisâdi kuruluşunda başladığım ça..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster