Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Haziran '07

 
Kategori
Kitap
 

Tarihi yargılıyorum!

Tarihi yargılıyorum!
 

Kalıplaşmış tarih yazımının, resmî tarih ideolojisinin yanlışlarını mı öğrenmek istiyorsunuz. Tam aradığınız gibi bir kitap bence "Tarihi Yargılıyorum". Bir tarihçi adayı olarak tarihe eleştirel gözle bakan bu tür yeni kitapları gördükçe daha keyifleniyorum. Keşke bu değişim okullarımızdaki ders kitaplarında da gerçekleşse.

Ülkemizdeki tarih yazımı ilk önceleri (ortaya çıktığı zaman içindeki şartları yoksaymadan) "Güneş Dil Teorisi" gibi tezlerle yürütülmeye çalışıldı. Bu anlayışta öyle ileri gidildi "HZ Adem'in cennette konuştuğu dile Türkçe dediler". Daha sonraları soğuk savaş ve yeşil kuşak projeleinin ürünü tarih yazımıları ortaya çıktı. Umarım böyle kitapları okuyan gençler yeni bir tarih bilinci oluşturma yolunda bize yardımcı olurlar.

Gündüz Vassaf bu kitabında tarihteki yanlış yazımı iyi bir benzetmeyle süslemiş, şöyle diyor yazar :

"Dünyanın neresinde, ne zaman doğmuşsak doğalım, annelerimiz, babalarımız, dinlerimiz, devletlerimiz bize bir geçmiş giydiriyor. Onlar giydirdikçe biz de ha babam giyiniyoruz. Çoğumuz, geçmişin elbiselerini günümüz terzilerinin dikmesini yadırgamadan kabullenmekle kalmayıp, elbiselerimizi bedenimizden ayırt bile edemiyoruz.

Tarihimize nasıl baktığımızı gözden geçirdiğim bu kitapta kendimizi yargılamamızı yargılıyorum. Tarihimize bakıp “Biz buyuz, ” diye sunulanları sorguluyorum.
Asırlardır sürdürdüğümüz alışkanlıklarımızdan kurtulup, tarihten özgürleşip, kendimize farklı bakmaya başlamamızla, nereden gelip nereye gittiğimizin serüveninde, yaşadığımız tarihin de yolunu değiştirebiliriz."

Yazar Türk tarih yazımındaki "öteki" sorununu da iyi vurgulamış. Hikayeci tarihin ortaya koyduğu "olmayan kahramanları" da yargılıyor.

Tarihin yalnızca ders kitaplarındaki tekdüze bilgilerle öğrenilemeyeceğini savunan herkese bu kitabı tavsiye ederim.

 
Toplam blog
: 92
: 11527
Kayıt tarihi
: 21.01.07
 
 

Dokuz Eylül Üniversitesi "Tarih Öğretmenliği" bölümü mezunu. Eğitim sektöründe çalışıyor. Yazmak ..