Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mart '07

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
Okunma Sayısı
3566
 

Tastamam tasarım

Tastamam tasarım
 

Elini atsan tasarımcıya çarptığımız, ağızını açsan tasarım kültür mantarları tarafından ağızının kapatıldığı, herkesin olayları peki bir tasarım gözlüğünden değerlendirdiği günümüzde, benim neyim eksik kardeşim diyerek tasarım üzerine bir de ben ahkam keseyim dedim.

Tasarım kelimesinin kökenini incelediğimizde "Dizayn / Tasarım" kelimesi Latince hem "göstermek / belirtmek" hem de "çizmek" olarak tercüme edilen designare'nin bir türevi olduğunu görüyoruz. Kelime, kullanıldığı ortama bağlı olarak: "bir plan, proje, süreç" ya da "bir eskiz, model, motif, görsel kompozisyon ve stil" anlamına geliyor. Kelimenin kökenini inceledikten sonra tasarım hakkında aşağıdaki eşitliğe varıyoruz:

Tasarım / Dizayn = Amaç + Çizim

Eşitliğin üzerine biraz daha eğildiğimizde, eşitlik, tasarımın daima, çözümleme ve oluşum aşamalarında, bir amaç, plan veya hedef gerektirdiğini ve yapım aşamasında da bir fikri biçimlendirmek için bir çizim, model veya eskiz gerektirdiğinin farkına varıyoruz.

Tasarım Sürecinin 4C’si
(Cem, Cemil, Can, Cahit)

1) Creativity (Özgünlük) : Tasarım yapacaksan daha önceden olmayan bir şeyi yapacaksın.

2) Complexity (Karmaşıklık) : Tasarım sürecinde çok sayıda parametre ve değişken üzerindeki kararların bulunduğunu bileceksin.

3) Compromise (Uzlaşma) : Tasarımda bazen çatışan koşulları (maliyet verimlilik estetik ve kullanım kolaylığı, malzemeler ve uzun ömürlülük gibi ) dengeleyeceksin.

4) Choice (Seçim) : Tasarım esnasında, bir sorunun temel konseptinden en ufak renk veya biçim detayına kadar her seviyede birçok potansiyel çözüm arasından seçim yapacaksın.


Tasarım Aşamalar
ı ve Görsel Çıktıları

<ımg id="BLOGGER_PHOTO_ID_5042930439944297282" style="DISPLAY: block; MARGIN: 0px auto 10px; CURSOR: pointer; TEXT-ALIGN: center" alt="" src="http://bp0.blogger.com/_l5XMyaXG8V4/RfwWhDviW0I/AAAAAAAAADI/WymcBdBxpgQ/s400/tasar%C3%84%C2%B1m.jpg" border="0">

Tüketici Davranışlarında Tasarımın Rolü
T
atmin Olmayan Müşterimiz, TOM, genellikle bir ürün hakkındaki bilgisini, o ürünü algılama şekli ile elde ediyor. Dolayısıyla, TOM’un davranışı, kendi çevresindeki ürün ve hizmetleri nasıl algıladığı ile belirleniyor. Tüm bunların sonucunda tasarımın pazarlamada temel bir rol oynadığı gün yüzüne çıkıyor. Çünkü tasarımın getirdiği görsel farklılık nihai tüketici tarafından algılanıyor ve ürünün bicimi tüketici davranışını etkiliyor.

Tasarım ve Marka Yönetimi

Tasarım ın marka üzerinde tartışmasız bir etkisi olduğundan, tasarım yönetimi ile marka yönetimi arasında da çok yakın bir ilişki bulunuyor. Bu ilişkiyi bütünsel olarak ele aldığımızda marka yönetiminin üç temel aşamadan geçtiğini görüyoruz. (Speak, 2000)

    Marka Kimliğinin Oluşturulması Marka İmajının Yönetilmesi Marka Değerinin Yönetilmesi

Marka Kimliğinin Oluşturulması

Marka kimliği en basit ifadeyle, Markanız Kimdir? Sorusuna vereceğiniz cevapları içermelidir. Markanız, kimdir? Kaç yaşındadır? Nerede yaşar? Arkadaşları kimdir? Refah düzeyi nedir? Eğitim düzeyi nedir? Nerelere gitmeyi sever? Duygusal mıdır, zihinsel mi yoksa fiziksel mi? Ne yer, ne içer? Sinirlenince ne yapar? Hızlı mı karar verir yavaş mı? Riski sever mi? Konuşkan mıdır içe dönük müdür? Esnek midir? vb. şeklinde soruları çoğaltabiliriz. Marka Kimliğinin oluşturulduğu aşamada öncelikle pazar ihtiyaçlarını iyi analiz etmemiz müşterilerimizi iyi tanımamız gerekiyor, akabinde de piyasa koşullarını, rekabet şartlarını, rakiplerin üstün / zayıf yönleriyle, stratejileriyle ve nereye nasıl konumlandıklarıyla analiz etmek gerekiyor. Piyasa şartlarını, rekabet ortamını tanımladıktan sonra yapabileceklerimiz, vaatlerimiz, hedef kitlemiz vs. açısından ciddi bir firma analizi gerekiyor.

<ımg id="BLOGGER_PHOTO_ID_5043339875362683426" style="DISPLAY: block; MARGIN: 0px auto 10px; CURSOR: pointer; TEXT-ALIGN: center" alt="" src="http://bp2.blogger.com/_l5XMyaXG8V4/Rf2K5ViOOiI/AAAAAAAAADQ/j0Cdz0x1s3A/s400/marka_rontgeni.jpg" border="0">


Marka İmajının Yönetilmesi

Marka imajını her ne kadar markanın kendine yakışanı giymesidir diye tanımlayabilsek de adam gibi tanımlayacak olursak, tüketicilerin ürünle özdeşleştirdikleri anlam ya da tüketicilerin üründen anladıklarının toplamı olduğunu ifade ederiz. Marka imajı, tüketicinin bir markayla ilgili çeşitli kaynaklardan edindiği deneyimlerin sonucunda oluşur. Bu kaynaklar arasında markalı ürünü denemek, üretici firmanın ünü, ürün ambalajı, marka ismi, kullanılan reklam formatı ve içeriği ve reklamın sunulduğu medya gibi pek çok faktörü sayabiliriz. (Akkaya, 1999; s. 101).

Markanın yönetimi kapsamında marka imaj yönetimine düşen görevlere bakacak olursak:

    Marka imajını geliştirmek ve pazarlar doğrultusunda marka seçeneklerini çeşitlendirmek
    Kategori odaklı marka yapıları oluşturmak için sınırlı sayıda markalar üzerine yoğunlaşmak
    Bir dizi iletişim seçenekleri içerisinde tasarım kararlarının tutarlığı üzerinde çalışmak
    Marka iletişimlerinin şirket içi boyutunu başlatmak

Tasarım araçları, kimliğe rehberlik yapan unsurları, marka tanımlarını, marka kullanım kılavuzlarını, marka yönetim yapısını ve marka yönetim sorumluluklarını içeren bir marka yönetimi karar destek sistemi olan resmi bir marka stratejisinin parçalarıdır.
Marka Değerinin Yönetilmesi

Tasarım kararları üst seviye yönetim ile alınıyor ve daha uzun süreli bir bakış açısına sahip olunuyor. Tasarım, artık marka vaat ve konum temellerine “tepkisel” yaklaşım olarak düşünülmüyor ancak daha çok arzın ortaya çıkışı ile bütünleşmiş bir bileşen olarak görülüyor. Tasarım ileri dönük olduğunu unutmadan bir markanın yapabileceği en iyi şey, gelecekte getirisi olacak bir vizyon oluşturmaktır.
Marka değeri stratejiktir. Rekabet üstünlüğünün ve uzun sureli karlılığın temeli olacak bir varlıktır. Marka liderliğinin amacı marka imajından daha çok marka değerini inşaa etmektir. Tasarım, uzun vadeli marka vizyonunu ve çalışan-müşteri-marka ilişkilerini farklılaştıran ve yönlendiren ve şirket efsanesini, marka değerlerini ortaya koyan hikayeler arasına yerleştiren marka değerleri unsurlarını tanımlamalıdır.
Tasarım araçlarının içerdikleri
    Bir bilgi yönetim sistemi gibi görev yapan, tüm çalışanların erişebileceği karşılıklı etkileşimli bir marka yönetimi karar destek sistemi
    Şirket kimliği rehberi
    Marka kullanım rehberleri
    Online eğitim
    Marka haberlerini anında izleyebilme
    Marka başarı öyküleri
    Markanın önemli anlarının kutlamaları
    Uygulamadaki marka tutundurma çabaları hakkında haberler
    Eğitim programları
    Marka davranışlarını kutlayan ödül ve onurlandırma programları

şeklinde sıralayabiliriz. Tasarım yönetimi ile marka yönetimi arasındaki yakın ilişkiyi; marka kimliğinin oluşturulması, marka imajının yönetilmesi, marka değerinin yönetilmesi aşamaları ışığında ana hatlarıyla inceledik. Tasarım, birbirinden farklı alanlarda hayatımızın fazlasıyla içerisinde olan bir kavram. Özellikle pazarlama ve bileşenleriyle ilgilenenler veya işinde kullananlar, tasarım ile pazarlamanın kesiştiği alanlara dikkat etmeli ve tasarımın gerçekten ne olduğu, nasıl kullanıldığı ile ilgili temel düzeyde bilgi birikimine sahip olmaları gerekir.

y=f(yuce) - Yüce Zerey

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 13
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 3
Ort. okunma sayısı
: 737
Kayıt tarihi
: 29.09.06
 
 

2001 yılında eş zamanlı olarak yürüttüğü Bilgi Üniversitesi, Ekonomi Bölümü ve London School of Econ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster