Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Mayıs '19

 
Kategori
Alışveriş - Moda
 

Tatilde Mağdurum, Ne Yapacağım?

Ramazan Bayramına az kaldı. Tatil kapımızda. Bazıları planını yaptı, bazıları da hâlâ arayış içinde.  İlk gün aileyle geçiririm, geride kalan tatilimde ne yapsam? Bir yerlere gelişigüzel atlayıp gitsem mi, yoksa netten bir tur mu ayarlasam ya da bir otel için rezervasyon mu yaptırsam? Şu an muhtemelen birçok kişi tatile hazırlık evresinde ve bu soruları cevaplamaya çalışıyordur.

Tatiller güzel oluyor olmasına da bazen aceleyle alınan kararlar büyük mağduriyetlere sebep oluyor. Her ne kadar ben dikkatliyim deseniz de bir bakmışsınız en kötü tur paketi size denk gelmiş ya da gerçekte hiç olmayan bir otelin kurbanı olmuşsunuz.

Peki, tatil mağduriyetlerinin önüne geçmek için ne yapmalı? Ayda yılda bir gelen tatil gününü zehir etmemek için nelere dikkat edilmeli? Tüketiciler Derneği (TÜDER) Başkanı Levent Küçük ile tatilde yaşanan mağduriyetler üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik. Tatil paketlerinde dolandırıcılara ve sosyal medyada aldatmalara dikkat çeken Küçük, tatil mağduru olmamak için uyardı. 

 

Tatil yerini seçerken dolandırılmamak için nelere dikkat edilmeli?

Geçen seneye göre bu sene tatil yerlerinde fiyatların iki kat arttığını görüyoruz. Bu bağlamda uygun fiyatta yer bulmak isterken, dolandırıcılara karşı da dikkatli olmak gerekiyor.

Bilindik kurumsallaşmış yıllardır hizmet veren turizm firmaları, acenteleri tercih edilmeli

Özellikle sözleşmelerdeki hükümlere dikkat edilmeli. Tur paketi alırken sözleşme maddelerini mutlaka okunmalı. Hatta tanıtım kılavuzunda belirtilen özelliklerin sözleşmede de yer verilmesine dikkat edilmeli.

Uygun fiyat için erken rezervasyonlardan faydalanmalı

 

Tatilde mağdur olma durumunda ne yapılmalı?

Bazen tatilde bize vaat edilen hizmeti göremediğimizde sadece yakınıyoruz. Lütfen bununla kalmayalım. Mağduriyetin giderilmesi için tüketici hakem heyetlerine veya tüketici mahkemesine başvurabiliriz. Ama başvuru yaparken delille yapmamız lazım. Yani mutlaka şikâyet edilen konuyla alakalı fotoğraf çekilmeli. Mümkünse bizim dışımızdaki kişilerle tutanak düzenlenmeli. Bunlar genelde ihmal ediliyor.  Tüketiciler, Turizm müdürlüklerine de şikâyette bulunulabilir. Çünkü onlar, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) denetimine tabi, oraya başvurabiliriz. Her şeyden önemlisi mağdur olmamak için tatil paketlerinde iyi araştırma yapılmalı ve kurumsal firmalar tercih edilmelidir.

 

En çok hangi konularda şikâyet geliyor?

Tatil şikâyetlerinin başında konaklama tesisinde odaların birden fazla kişiye satılmış olması geliyor. Bu durum senede bir veya iki kere gidebileceğiniz tatilinizde hayal kırıklığı yaşamanıza sebep oluyor.

Otelin tanıtımda anlatılan özelliklerin gerçekte olmaması; örneğin, tanıtımda otele plajın 1 dakika yürüme mesafesinde olduğu belirtiliyor, fakat tatil yerine gidildiğinde plajın söylenenden çok daha uzakta olduğu görülüyor. Tatilcilere erkek ve kadınlara özel ayrı bölümlerin olduğu söyleniyor, fakat otele gelen tatilciler, aslında otelin böyle bir imkânı olmadığını görüyor.

Temizlik şikâyeti; bazı otellerde yeterli personel olmadığı için havlu temizliğinden tutun da mutfak ve plaj temizliğine kadar birçok şikâyet geliyor. Bu durum tatilde birtakım hastalıklara da davetiye çıkarıyor.

Tesisattaki arızalar; özellikle banyo ve klimalarda ortaya çıkan arızalar tatilcileri çileden çıkarıyor.

Yeme içme şikâyeti; çok lüks oteller dışında olan oteller yeme içme kalitesini düşürdü. Bunda artan fiyatların da etkisi oldu elbette. Fakat zehirlenmelere karşı dikkatli olmakta fayda var.

 

Sosyal medyanın tatil mağduriyetlerine etkisi oluyor mu?

Sosyal medyayı son yıllarda bir bomba diye tanımlayabiliriz. Orada tatil paketlerine yönelik cazip fiyatlar sunuluyor. Buradaki satışlar, birkaç firma dışında tüketiciler için büyük tehlike. Sosyal medyada yapılan satışların yasal güvencesi yok. Yani tüketicilerin en büyük sıkıntısı bu aslında. Bir paketin ya da ürünün olduğu değerin çok altında satılmasının ihtimali yoktur. Gerçek fiyatı 2000 - 5000 TL arasında olan bir tatil paketinin 300-500 TL şeklinde sunulduğunu görüyorsanız mutlaka bunu sorgulamalısınız.

 

Doğru Tur Paketini Nasıl Seçeriz?

Bu konuda TÜRSAB ve Kültür ve Turizm Bakanlığının iyi denetleme yapması gerekiyor. Firmaların dışında çok sayıda özel şahıs tur düzenliyor. Bir başka sorun da bir bakmışsınız herhangi birisi otobüs kiralayarak, konaklama konusunu da ayarlayarak gezi düzenliyor. Bunu da genellikle il çevresinde yakın yerlere yapıyorlar. Hiçbir can güveliği yok. Konaklama yerinde güvenlik yok. Dolaysıyla tur paketlerinin mutlaka turizm belgesi olan turlardan, konaklama paket tur yapabilecek turizm işletme belgesine sahip olanlardan veya Turizm Bakanlığından izin almış firmalar tarafından satın alınması gerekiyor. Yoksa maddi zarara uğradığınızda muhatap bulamazsınız. Tüketici kanununca taraflardan birinin tüketici, birinin tacir olması lazım. Eğer siz işletme ve vergi mükellefi olmayan birisinden bir tur alırsanız yarın bir gün tüketici kanunu kapsamında bir hak da arayamazsınız. Bu konuda çabanız da boşa gider. Yani kısacası Turizm Bakanlığından belgesi var mı TÜRSAB denetiminde mi bunlara bakılması gerekiyor.

Bayram ve yaz tatili yaklaşıyor. Dolayısıyla en güzel günleri en kötü geçirmemek için bilinçli tüketici olmanız dileğiyle...

 

İnstagram: https://www.instagram.com/mervekantarciculha/

 

 
Toplam blog
: 40
: 63
Kayıt tarihi
: 28.09.18
 
 

Doğuş Üniversitesi İşletme (%100 Burslu) Bölümünü bitirdim. Yine Doğuş Üniversitesi'nde Ekonomi v..