Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Haziran '15

 
Kategori
Sınavlar
Okunma Sayısı
1564
 

Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) davalık Türkçe sorusunun değerlenirilmesi

Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) davalık Türkçe sorusunun değerlenirilmesi
 

TEOG sınavına katılan öğrenciler


Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) davalık Türkçe sorusunun değerlendirilmesi.

Soru,”derin” sözcüğünün anlamıyla ilgili. Türk Dil Kurumu’nun hazırladığı “Türkçe Sözlük” te “derin” sözcüğünün sekiz anlamı var. Bunlardan ilki: Dibi,yüzeyinden ya da ağzından uzak olan Derin bir kuyu. Bu anlamı,sözcüğün “gerçek anlamı” dır. Bu anlama,”temel anlam”,”ilk anlam” da denir. Bir de “derin” gibi “çok anlamlı” sözcüklerin “yan anlamları” vardır. ”Yan anlam”, sözcüğün zamanla kazandığı anlamdır. Soru, öğrencinin “anlama, algılama” düzeyini ölçmek, sınamak amacıyla sorulmuş; ancak, TEOG düzeyinin üstünde. Türk Dil Kurumu’nun Türkçe Sözlüğü’ndeki madde başları incelendiğinde sözcüğün “yüzeyden içeri inen “anlamıyla (yan anlamı) da karşılaşıyoruz. ”C” seçeneğinde,derin araştırmalar”ayrıntıya önem veren” olarak mecaz anlamında; “yüzeyden içeri inen ”yan anlamında kullanılmıştır.”Derin araştırmalar ”la “yüzeyden içeri inen” arasında bir anlam bağıntısı- açık olmamakla birlikte-bulunmamaktadır. Soruda, istenen de budur. Bu nedenle, MEB’ nın verdiği yanıt doğrudur.

Erdal Ceyhan bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Elinize sağlık ince bir konuda analitik bir sonuç çıkartmışsınız. Benim ilgilendiğim konu ise gerçek anlam, alt anlam, yan anlam gibi kavramların insanlar arası iletişimde kolaylıkla anlaşmazlıklara neden olduğu gerçeğidir. Örneğin demokrasi kavramının gerçek anlamı ile kişiye göre değişken anlamları arasındaki çelişki ve tutarsızlıklar büyük toplumsal çatışmalara neden olmaktadır. Bu nedenle de Türkçe'mizin çok yetersiz olduğunu ve alt anlam, yan anlam, mecazi anlam veya metaforlara dayalı edebi dilin çocuklara eğitim yoluyla öğretilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü edebi dile dayalı eğitim insanların birbirleriyle anlaşmalarını zorlaştırmakta ve sübjektif değer yargılarının, bunlar üzerindeki çatışmaların kaynağını teşkil etmektedir. Sevgi ve selamlarımla

Matilla 
 29.06.2015 7:29
Cevap :
Mustafa Bey,"gerçek anlam,"yan anlam","mecaz anlam"kişiye göre değişmez.Tüm bu kavramlar,çocuğun bir sözcüğün değişik kullanımları arasındaki anlam farkını kavratmak amacıyla oluşturulmuş terimlerdir.Kuşkusuz,her toplum,her birey demokrasiyi farklı algılar ve yorumlar;ama bir sözcüğün herkesçe kabul edilen anlamları vardır.Bu değişik anlamlar sözlükte sıralanır.Sözcükler de doğar,yaşar,ölür.Zamanla sözcüğün açıklamasında değişiklik olabilir;ama bu kişiye göre değildir.Bu değişiklik, bilimdeki, sanattaki, teknolojideki,kültürdeki değişikliğe koşut olarak biçimlenir.İlgine teşekkür ederim.Selam ve sevgilerimle.  29.06.2015 14:13
 

Acaba soruları kim hazırladı?

Erdal Ceyhan 
 29.06.2015 4:35
Cevap :
Üstadım,eğitim-öğretimde hangi düşünce etkinse o düşünceye,görüşe yakın kişiler hazırlamışlardır.Soruların tümünü incelemedim;ama yanlış denilen soru da TDK' nun sözlüğünden yararlanılarak hazırlanmış.O düzeydeki öğrencilerin zorlanacağı bir soru.Öğrencilerin yüzde kaçı çözmüştür? Sorunun geçerliği yapılacak-yapılıyorsa- yüzde analizlerinden çıkar.Selam ve sevgilerimle.  29.06.2015 13:49
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 322
Toplam yorum
: 1169
Toplam mesaj
: 5
Ort. okunma sayısı
: 1780
Kayıt tarihi
: 04.12.12
 
 

Hüseyin BAŞDOĞAN, 1942'de Malatya- Arapgir'de doğdu.Arapgir Ortaokulunu, Diyarbakır Öğretmen Okul..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster