Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Temmuz '10

 
Kategori
Teknoloji
Okunma Sayısı
1623
 

Tersine lojistik 2

Tersine lojistik 2
 

Tersine lojistik: Sadece geri dönüşüm değil. Üretimden tüketime kazanılan ham maddedir.


TERSİNE LOJİSTİK İÇİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ:

Tersine lojistik kavramı güncel anlamını çok kıza bir süre önce kazanmış yeni bir konu. Genel ticaret sistemi içerisinde fazla düşünülmeyen bir hareketin tanımıdır. Bu hareket ürünün üreticiye doğru olan yolculuğudur.

Böyle bir yolculuğu gerektiren durumlar vardır: Kusurlu ürünleri iadesi, ambalajların üretici tarafından geri kazanımı ve bunlar içerisinde rakip ürünlerine olan tasarımsal ilgi gibi çok uç amaçlar da olabilir.

Kusurlu ürünlerin geri dönüşünde oluşan kusur hakkında bilgi geri dönüşü de üretici için çok önemlidir. Bu kusuru ortadan kaldırılabilirliğini inceler. Böylece ürün kalitesinde ve üretim sisteminin verimliliğinde katkılar sağlar.

Ambalaj ve atıkların geri döndürülmesi, en eski tersine lojistik uygulamalarından biridir. Meşrubat şişeleri, kimyasal maddelerin varilleri, günlük ve çok kısa dönüşleri olan ürünlerin ambalajları. Daha ileriki dönemlerde bir ürün ile ilgili ambalaj malzemelerinin, yine o üreticinin ticari networkü aracılığı ile geri toplanması süreci oluşmaya başlamıştır.

Başka (rakip) üreticilerin ürettiği ürünlerin teknolojisini yada üretim tekniklerini keşfetmek içi piyasadaki ürünlerin satın alınarak sökülüp incelenmesi işlemi de tersine mühendislik (Disassembly) de bir tersine lojistik sürecidir. Türkiye’nin de örnek aldığı bazı Asya ülkeleri kısa ama kârlı bir süreci bu taklit furyası sayesinde yaşamıştır.

Asıl kavramın önemli kanadı ise: Ürünlerin tüketiciye olaşması sırasında ortaya çıkan her türlü yan ürünün, pazarlama, reklam hatta lojistik aracının; tersine lojistik kavramı ile ilişkilendirilmesi gereken nokta üreticidir. Yani üretici yada pazarda tüketiciye doğru ilerleyen üründe geride kalan tüm unsurlar, kullandıkları materyalden sorumludur. Bu materyalin her bir parçası, iyi yapılandırılmış bir bilişim altyapısı ile kayıt altına alınabilir. Bu aşamada BİLGİ TEKNOLOJİLERİ ’ne büyük görev düşmektedir. Ürünün dağıtım ve pazarlanmasında kullanılan her türlü araç üzerinde numarası, parti numarası, üretim etiketi, barkod etiketi yada RfID Tag gibi işaretleyiciler ile işaretlenmelidir.

“KİRLETER ÖDER” prensibinin yerini teknolojinin nimetlerinden yararlanan bir lojistik sistemi ile rahatça “KİRLETEN TEMİZLER” prensibine teslim edebiliriz. Daha da iyisi: “KİRLETMEDEN YAP” denilecek, mükemmele yakın bir iş prosesi oluşturulabilir.

“Tersine lojistikte bilgi ve iletişim teknolojilerinin rolü oldukça büyüktür. İlk olarak ürün geliştirme aşamasında ürünlerin DfX (Design for X- Environment, Recovery, Disassembly gibi) özellikleri ile üretilmesinde bilgi ve iletişim teknolojilerinden faydalanılacaktır.” (Brito vd., 2002).

“Lojistik operasyonları büyük ölçüde bilgi ve iletişim teknolojilerine bağlıdır. Ürünün zincirdeki yerinin belirlenmesi, izlediği tarihsel yolunun bilinmesi, için bu teknolojiler kullanılır. İleri ve geri lojistik arasında bilgi ve iletişim teknolojileri sayesinde bir bağ kurulması mümkündür.

Gerçek zamanlı bilgilerin sağlanması ile sanal depolar oluşturularak karar almada kolaylık sağlanabilir.

Stok düzeylerinin, rotaların ve ürün toplama süreçlerinin izlenerek geliştirilmiş bilgi ve iletişim teknolojileri senaryoları ile karşılaştırılması, kontrolde kolaylık sağlayacaktır. Bilişim teknolojisi desteği, tarafların katılımı ve uzun ve kısa dönemli planların yapılması ile gerçekleştirilebilir.” (Hillegersberg vd., 2001).

“Tersine lojistik ile ilgili yapılan çalışmalardan da görüldüğü gibi tersine lojistik başlığı altında çözümlenmesi gereken pek çok alan bulunmaktadır. Tersine lojistik araştırmacılar tarafından sistematik incelenmesine yeni başlanan bir konu olduğundan, gelecekte bahsedilen başlıklar altında yapılacak çalışmalar, konunun geliştirilmesine katkıda bulunacaktır.” (Karaçay, 2005)

Bilgi teknolojileri teorik olarak: Dünyanın bugün içinde olduğu kalabalık bilgi yükünü sırtlamanın tek yoludur. Bu bilgi yükü; her biri: Birer hareket ve iş verisi olan milyonlarca lojistik operasyonunu bilgisayar teknolojisi kullanarak takip edebilmenin çözümlerini geliştirecek tasarımcıları bekliyor. İnsanoğlunun önünde ‘insan gibi’ yaşayabileceği az bir süreç kaldı. Bu kısa süreyi bilişimi çok daha iyi kullanarak uzatmak mümkün. İşte bilişim sektörüne düşen yükü bilgisayarların sırtına aktaracak olan kişiler; bu tasarımları ve projeleri gerçekleştirecek programcılar.

Türkiye gibi geri kalmış olmadığını iddia eden ülkeler de bilişim ve teknoloji istatistiklerinde üst sıralara çıkarak bu söylemlerini gerçeğe dönüştürebilirler.

Bilişim, çevremizdeki onca ‘bilgisayarcı’ kalabalığına rağmen, hâlen bâkir sektörlerden biri. Nedeni de bilgili insanlar gerektirmesi!..

Hep sevgi ile kalın.

Murat SEVGİ
msevgi@mental.com.tr

Kaynakça____:
(1) GÜNEŞ, Şükrü, "AB HİBELERİ VE EKO-İNOVASYON", Çerkezköy Tic.ve San.O., 01 Temmuz 2010
(2) KARAÇAY, Gülsün (Arş.Gör.), “Tersine Lojistik: Kavram Ve İşleyiş”, Sayfa: 317-331, Çukurova Üniversitesi İ.İ.B.F. İşletme Bölümü, 2005 (Erişim Tarihi: 24 Temmuz 2008)
(3) BRITO, M.P., FLAPPER, S.D.P., DEKKER, R., “Reverse Logistics: A Review of Case Studies”, Econometric Institute Repot EI 2002-21., 2002
(4) HILLEGERSBERG, J. ZUIDWIJK, R., NUNEN, J., EIJK, D., “Supporting Return Flows in the Supply Chain” Communications of the ACM, June, vol.44, no.6:74-79., 2001

Tersine Lojistik 1, 06 Temmuz 2010
http://blog.milliyet.com.tr/Tersine_lojistik/Blog/?BlogNo=252139

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Sayın murat(üstad); Dediklerinize katılamamak elde değil lakin üniversite gibi bilimin,araştırmanın,akademik bir yapının öğrenciyi araştırmaya,proje geliştirmeye,takım çalışmasına,bilimsel düşünmesine sevk eden ortamlardır...Öğrenciye bir tane programlama dilinde bir kaç örnekle geçiştirip,sonra öğrenciye bir kaç ödev verek bu kadar yalın,kısır ve baştan savma bir öğretim düzeyi ile öğrenci kendini yanlız,nerden başlayacağını bilemeyen, gittikçe çoğalan ama anlamayan ders konuları altında ezilip kalıyor....bana göre üniversiteler öncelikle "bilisem düşünen,araştırmacı öğrenciler" mezun etmedği sürece..tekbilişimde dğeil her konuda yetersiz kalacağımız kesin ki öyleyiz şuanda..saygılar

Cem kocabaş 
 20.07.2010 12:52
Cevap :
Eğitimden ve eğitim sisteminden birşeyler beklemen çok doğru. Ama bu beklentinin cevapsız kaldığının da farkındasın. İşte bu durumda kendi başının çaresine bakmak zorundasın. Şu anda durum böyle diyorsun ya, en azından farkındasın. Beklemek yerine arayış içinde olmak gibi bir avantajın var. Ya aramak yerine olanla yetinip (şu an sahip olmak istediğin şeylerin ne olduğunu bile bilmeseydin) daha mı iyiydi? Ara, bul ve bırak okullar sana vermesin. Bu güne kadar birşeyler başaranlar aynı okulların yetiştirdiği(!) öğrenciler değil mi? Yani FARKINDALIK BİLE BİR ERDEMDİR. En azından yolunu kendin çizebilecek durumdasın (ki soruyorsun). Yolun açık olsun.  21.07.2010 23:18
 

Sayın Murat,Üniversitelerdeki Programlama eğitimi öğrencinin beyinini bozuyor...10 tane programlama dilini aynı anda yarım yarım öğrencinin beynine sokarak ondan programcı olması isteniyor..sonra bu öğrenci 10 tane dilden 2 tanesin de sadece hesap makinesi yazabiliyor....yani 1 tane dil seçilip öğrenciye tam anlamıyla öğretilmiyor 10'larca dili tutam tutam beyine sokarak hepsini bilen öğrenci mezun ettiklerini sanıyor...mezun olcan öğrenci şöyle kendini tartığnda eğitimi aldığı programlama dillerinin sadece adını bildiğinin farkına varıyor...kalite yönetimi ve bilimsel eğitim sistemi bilinci olmadığı sürece sanırım tam donanımlı yazılımcılar veya programcılar mezun etmek veya çıkarmak hayal..

Cem kocabaş 
 15.07.2010 21:31
Cevap :
Sevgili Cem, İşin çoğunu halletmişsin. En önemlisi de sorunun farkındasın. Dil kalabalığı arasında gezinip hiç birini öğretmediklerini biliyor olman çok iyi. Okullar zaten öğretmek için kurgulanmış kurumlar değildir. Bu işi yapacak olanlar öğrencilerdir. Yani: bilgi verilmez, alınır. Sen (ve senin gibi genç programcılar) kendi bilişim kültürlerini geliştirmek üzerine gayret göstermek zorunda. Sana bu dili öğren diye diretecek bir okul, zaten hata olurdu. Tamam okullar dandik. Bu klişe laflar tamam da senin elinde internet denilen bir kanal var! Bunu kullan ve öğren. Okul sana sadece bu iş için gerekli formasyonu verir. Senin içinde olduğun eğitim sisteminin içinden, ihtiyaç duyduğun yöntemi algılayabilmen gerekir. Üzerine bina edilecek olan 'programcı' ve 'tasarımcı' mesleki becerisini sen geliştireceksin. Bilgi para gibidir kimse cebine para beynine bilgi koymaz. Sen kazanacaksın.. Genç meslektaşlarıma: "Bilişim işinde gelecek olduğunu söylüyorum." Yeterki çalışın.  18.07.2010 15:46
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 378
Toplam yorum
: 213
Toplam mesaj
: 33
Ort. okunma sayısı
: 857
Kayıt tarihi
: 10.07.08
 
 

1969 doğumlu. Tasarımcı, endüstriyel otomasyon sistemleri için yazılım geliştiriyor. Yüksek ö..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster