Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ağustos '13

 
Kategori
Deneme
Okunma Sayısı
420
 

Tesla da kim?

Tesla da kim?
 

Tesla'nın anısına...


“İcat edilebilecek her şey, icat edilmiştir.”

Charles H.Duell

Birleşik Devletler Patent Dairesi Komisyon Üyesi

1899

İnsaonoğlu varoldukça herhalde yukarıdaki cümleyi duymaya devam edeceğiz.

İcat kelimesi bizde ne ifade eder? Mucit kimdir?

Bu yazımın kahramanı hayli işlevli icatların sahibi bir o kadar da şansız mucit, Nicola Tesla.

Kimdir acaba bu Tesla?

Tesla’nın 1856 yılında doğduğu yazar kayıtlarda. Ölüm tarihi olarak da 1943’ü görürüz. Sırp asıllı mucit dünyaya gözlerini Avusturya-Macaristan topraklarında açtıysa da New York’ta yummuştur. Babasının bir papaz, annesinin ise kendi çapında bir ev gereçleri mucidi olduğu bilinir. (Boşuna dememişler erkek çocuk anneye benzer diyeJ) Babası papaz olmasını isterken o annesinin de desteğiyle fizik ve matematikle dolu bir hayat seçmiştir. Onu bu hayata itenin ağabeyinin ölümü nedeniyle annesinin tüm ilgisini onun üzerinde yoğunlaştırması da olmuştur. Anneyi dinlemekten kaçarak dahi olunabiliyormuş yani. Bu olay onu insan mekaniğini zorlayan türden bir çalışmaya itmiştir.

Tesla’nın bugün günlük hayatta güya hayatımızı kolaylaştıran her türlü mekanik olgu da parmağı vardır. Teknik isimlerini tabiî olarak burada anlatmayacağım. Fakat kısa yoldan şunu diyebilirm ki bugün bir cihazın içine girip iliklerimize kadar görüntülenebiliyorsak veya cep telefonlarıyla dünyanın bir ucundan bir ucuna seslenebiliyorsak, yine dünyanın en uzak noktası evlerimizdeki “aptal kutusu”ndan bize el sallıyorsa, tüm ansiklopedik bilgiler sadece bir “tık” uzaktaysa Tesla’nın sayesindedir. Elektriği ampül üzerinde uygulayarak bizi ışıklandıran Edison ise elektriği bir yerden bir yere ileten Tesla’dır.

Edison’un insan varlığına yaptığı katkı yadsınamaz. Hoş zaten hepimiz mucit Edison’a minnetler duyarak, iyi temenniler biriktiririz. Fakat şöyle de bir durum vardır ki Tesla’nın da bir mucit olduğunu kabul etmek istemeyen bir mucit olduğu. Tesla ile Edison arasındaki husumet Tesla’nın Amerika’ya gidip Edison’un “doğrudan akım”ına karşı “alternatif akım”ı geliştirmesine dayanır. Edison’un alternatif akıma tahammülsüzlüğü Tesla’nın beş yıl içinde yirmi iki patent almasına yol açmıştır. Bu olay Tesla’ya şöhret ve akabinde para getirecektir. Edison tüm bu olaylar çerçevesinde karalama politikalarına giriştiyse de Tesla her seferinde kendini aklamayı başarmıştır. Alternatif akım sayesinde Niagara Şelalesi’nden elektrik üretmeyi başarmıştır. Tesla bir hayli para kazanmış olmasına rağmen sefil bir şekilde ölmüştür. Edison’la paylaştığı Nobel Fizik Ödülü’nü almaya dahi gitmemiştir. Edison tarafından uğratıldığı haksızlığın aynısını radyonun mucidi olarak bildiğimiz G. Marconi’den de görmüştür.

Dahilik ile delilik arasında kıldan ince kılıçtan keskin bir çizgi var. Tesla da dahilik ile delilik arasındaki o ince çizgide duran ve insanoğluna benzemeyen bir alternatifti. Mesela o her şeyi üç defa yapardı. Fakat şu zamanda yoldan geçen üç kişiden bir tanesi Tesla’yı bilmez. Şöyle de bir durum da vardır ki iz bırakanlar unutulmaz.

Bir hocam “cep telefonları çıktı, kaybolma özgürlüğümüz gitti” demişti. Kaybolma özgürlüğümüzü elimizden aldığın için olmasa bile seksenyedi yıllık ömrüne 21. Yy’da dahi hayatımızı kolaylaştıran icatlar sığdırdığın için teşekkürler Bay Tesla…

  • Tesla ile ilgili bilgilere roman tadında Aprıl yayınlarından çıkan, Samanta Hunt’un “Tesla’nın Kutusu” adlı kitaptan ulaşabilirsiniz.

 

STILL THE ONE bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 37
Toplam yorum
: 8
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1144
Kayıt tarihi
: 18.06.12
 
 

Farkındalığı fark ettirmenin amaçlı yolcusu. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster