Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Ekim '16

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Testler, mestler

Testler, mestler
 

Testlerin test ettikleri ve edemedikleri

Okullarda bir test yarışıdır gidiyor, gidiyor da testlerin test ettikleri şeyler test edemediklerinden çok daha fazla olsa gerek. Testler neleri test edebilir kısaca açıklanacak olursa;

Testler anlatılan konularda soru sorulduğunda verilen cevaplara göre; matematik, tarih, coğrafya, dil, fizik ve kimya gibi konularda doğrusal bir bütünlük içeren konuların o anda yani anlık olarak anlaşılıp anlaşılmadığını ölçebilir. Ancak sınavdan sonraki süreçteki davranışlarına nasıl yansıyacağını ölçmez. Testler doğru göstergeler olsaydı, trafik kazalarının hiçbirinin olmaması gerekirdi. Testlerde düzgün ve ideal durumlar hakkında fikir yürütürüz. Gerçekte durum hiç de böyle değildir. Düzgün üçgenler, düzgün daireler gerçek hayatta neredeyse hiçbir zaman insanın karşısında çıkmaz. Daha doğrusu düzgün hemen hemen hiçbir şey çıkmaz. Yamuk tam yamuk, sinüsoidal dalga ile elektrik anlatır, gerçek hayatta sinüs dalgasına benzeyen neredeyse bir tane bile dalga göremeyiz. Bununla karşılaşmayacağını varsayarız. Bir dairenin alanının herkes hesaplayabilir. Aynı şekilde bir kare veya dikdörtgenin alanını da herkes hesaplar dama gerçek hayatta daireler o dairelere asla benzemez. Üçgen üçgen değildir, kare tam kare, daire de tam daire. Misal çapı 10 cm2 olan bir daire yapmak istedik diyelim. Daireyi bizzat kendimiz yaptık. Bu dairenin yapımında 4 mm2 oldukça kalın bir bakır tel kullandık o zaman dairenin iç çapı ve dış çapı olacaktır ki böyle bir durumda dış çaptan aldığımız ölçü ile iç çaptan aldığımız ölçü arasında fark olacaktır. Ya evin küçüğü bir kardeşiniz varsa ve bu kardeş bu daireyi araba yapmak ister ve biraz yamultursa bu daire düzgün ideal bir daire olursa bu dairenin alanını kim hesaplayabilir? Böyle saçma görünen bir soruyu liseye giden neredeyse hiçbir öğrenci cevaplandıramayacaktır. Hayatta insanların karşısına çıkan sorunlar tam da buna benzer sorunlardır. Tam geometrik, doğrusal, şekiller gösterdiğimiz kişi asimetrik soru ve sorunlarla nasıl başa çıkabilir veya çıkabilir mi? Pek çıkabileceklerini düşünmüyorum.

Testler kişinin öğrendiği bilgileri iyilik için mi kötülük için mi kullanacağını ölçemez. Kişilerin öğrendiklerini ne kadar süre akıllarında tutacaklarını gösteremez. Testler kişinin ahlak derecesini, doğa ile baş başa kaldığında öğrendiklerini ne ölçüde kullanabileceğini gösteremez. Testlerin çözmediği birçok şey var. Doğrusal değerleri öğretip, doğrusallıktan eser olmayan bir dış dünyaya saldığımız çocuklar gerçekte öğrendiklerini nerede ne amaçla kullanacaklar ve gerçekten de eğitimden istenen başarıyı yakalayabilecekler mi diye düşünüp dururken, belki de onları gerçek sorunlardan tamamen soyutlayıp, daha sonra gerçek sorunların olduğu bir ortamda sorun çözmelerini beklemek haksızlık değil de nedir? Gerçi çocuklar, gençler ve birçok yetişkin gerçekte belge peşinde koşmaya devam ediyor. Koltuğa oturabilmenin en büyük aracı belge. Belgelerin koltukta oturduğu bir dünyada gerçek sorunların çözülmesi ise belgelerin insana ve beceriye dönüşmesine bağlı.

Bilgi; beceri bilmediğini itiraf edip, iyi niyetle öncelikle kendine itiraf etmekle başlamalıdır, başlar da. Ama buna ben de dâhilim; bilmediğimiz şeyleri bildiğimizden o kadar eminiz ki acaba diye sormak biz yetişkinlerin dahi aklına bir an dahi gelmezken genç ve çocuklara yüklenmemek lazım. Gerçekte değirmen un gibi bir şey, inek süte benzer bir şey verse hemen herkes buna itiraz ederken, süte benzemez şeylerin süt olduğu konusunda kesinkes ikna edilen bizlerin nereden başlamamız gerektiğini ben de bilemiyorum…

 

 
Toplam blog
: 2271
: 163
Kayıt tarihi
: 15.10.14
 
 

Bugünün doğrusu yarının eğrisi, dost görünenler düşman ve herşey aslında zıddı olabilir. Büyük ih..