Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Mart '07

 
Kategori
İnternet
 

Ticaret'in sanalı, ne kadar sanal ?

Ticaret'in sanalı, ne kadar sanal ?
 

Türkiye'ye bireysel bilgisayarların girmesinin geçmişi 20 yılı geçmez, Internet’in bireyselleşmesi de şu son 10 yılda hız kazandı. ABD’de radyo bulunuşundan sonra 60 milyon kişiye ulaşması 15 yıldan uzun sürdü oysa Internet üç yıl içinde 90 milyon kişiye ulaştı. Türkiye’de de bu rakam resmi rakamlara göre şimdilik 20-25 milyon civarında olduğu tahmin ediliyor. Bu da demektir ki, %20’ye yakın bir kitleye ulaşılmış, yada tersten okuyalım nüfusumuzun %20’lik bir ölümü
Internet’te dolaşıyor. Gayri resmi rakamlara göre bu çok daha yukarılarda, çünkü bu rakamlar çıkartılırken, internet cafe’lerdeki kullanıcı sayısı, şirketlerdeki internet kullanıcılarının sayısı sanırım hesaba katılmadı. Benim tahminime göre nüfusun yarısından fazlası internet ile haşır neşir. Bugün ADSL’ nin yaygınlaşması ile birlikte, artık birçok evde bir’den fazla bilgisayar ve internet kullanıcı var.

Daha ülkem bilgisayarı bile doğru dürüst bilmez kullanmazken, kendini Internet'te alışveriş yaparken buldu. Herkesin cebinde en az 2-3 kredi kartı olması da bu işi körükledi. Ne güzel, yorulmadan, uğraşmadan, mağaza mağaza, sokak, dükkan, pazar dolaşmadan giriveriyorsun nete, bir tıkla alıveriyorsun istediğini.. Bu kadar kolay !.. Fakat adına, e-ticaret sistemi dediğimiz, yüzyılın en iyi keşiflerinden biri olan bu iş nedir ? Biliyor muyuz ? Biraz naçizane bilgi vermek isterim. İlgilenenlere..

Günümüzde, e-ticaret olarak bilinip yaygınlaşan elektronik ticaret, geniş anlamı ile iletişim ve bilgi işlem teknolojisini ticari alışveriş için kullanma biçimidir. Söz konusu kapsama her türlü elektronik bilgi ve iletişim aracı ile gerçekleştirilen tanıtım faaliyetleri, ATM sistemleri, POS sistemleri ve benzeri ticari transferler ile ilgili bütün sistemler dahil edilebilir. İletişim ve bilgi işlem araçlarının entegre edilme olanağını sağlamış ve bunu Dünya düzeyinde yaygınlaştırmış bulunan Internet, gerek maliyetinin düşüklüğü, gerekse satıcı-alıcı erişimin sınırsız oluşu nedeniyle e-ticaret terimini kendisine özel bir biçime getirme eğilimindedir.

Peki e-ticaret Ne Anlama Geliyor? E-ticaret'in tanımı konusunda farklı tanımlar yapılıyor. Ancak bu konuda en yaygın kabul görmüş tanım; OECD tarafından 1997’de yapıldı. Bu çerçevede e-ticaret aşağıdaki eylemleri kapsayan bir süreç olarak tanımlanıyor:

- Ticaret öncesi firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi,
- Firmaların elektronik ortamda buluşması,
- Ödeme sürecinin yerine getirilmesi,
- Taahhüdün yerine getirilmesi,
- Mal veya hizmetin müşteriye teslimi,
- Satış sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin edilmesi.

E-ticaret çağ açan yeni bir işletme modeli değil, farklı bir ürünü alarak yeni bir iş alanı açmanızı sağlayabilecek bir ortam. İşletmeler için fiziksel bulunma zorunlu luğunu ortadan kaldırıyor. Örneğin, kitap satışı yapan siteler, bayii açma zorunluluğu olmadan Türkiye’nin her tarafına satış yapma şansına sahipler. E-ticaret sistemini büyük riskler ve taze fikirler’ olarak adlandıranlar hatırı sayılabilecek bir çoğunlukta.

E-ticarette taraflar kimlerdir sorusunun cevabı da şöyle : Firma-firma: Firmaların elektronik ortamda tedarikçiye sipariş vermesi, faturalarını temin etmesi ve bedellerini ödemesi bu bölümde değerlendiriliyor. 2001 yılı verilerine göre; firma-firma kategorisindeki ticari işlemler, e-ticaret cirosunun yüzde 90’nını oluşturdu. Firma-müşteri: İnternet teknolojisindeki hızlı gelişmeler sonucunda ortaya çıkan sanal mağaza uygulamaları ile, firmalar elektronik ortamda; bilgisayardan otomobile, kitaptan pizzaya birçok ürünün doğrudan tüketiciye satışını yapmaya başladı. Kullanıcı/müşteri : Internette alışveriş yapan, sipariş veren, Firma : Sanal ortamı hazırlayan ve ürün/hizmet pazarlayan, Devlet ve özel kurumlar : Her türlü bankacılık, sigorta işlemleri, vergi ödemeleri, devletin ilgili kurumları ) dır.

Burada illaki bir mal almanız söz konusu değildir, alacağınız bir bilgi, indireceğiniz bir evrak, bir şarkı, bir klip yada okuyacağınız bir haber, anlamını aradığını bir kelimeyi bulduğunuz site dahi e-ticaret’in konusuna girmekte..

e-ticaret'in yararları nelerdir ?

- Önce yapan, pazardaki payını arttırır
- Rekabet artar ve satis maliyeti düşer
- İşletme, satış, pazarlama ve dağıtom maliyetleri azalir
- Daha kaliteli, daha ucuz ve sürekli tedarik imkanı artar
- Global pazarlara girilebilir,
- Müsteri kapasitesi artar
- On-line sipariş ve dagitim yapıldıgı için, personel gideri yoktur
- Müşteri mutlulugu artar
- Enflasyona azaltıcı etkisi olur
- Stok maliyeti azalir hatta hiç olmayabilir
- Tüketici talebi artar
- Üretim suresi azalir, hatta hiç yoktur

e-ticaret'le uğraşmak kazançlı bir iş midir ? Herkes yapabilir mi?

İnternet üzerinde iş yapmanın getireceği en büyük avantaj malınızı satarken yada mal veya hizmet alırken yer ve zaman kavramlarından arınmanızdır. Günün 24 saati ürünlerinizi dünyanın dört bir yanına satabilme kapasitenize ulaşıyor olursunuz, yine bu zaman diliminde, pasaportsuz olarak dünyanın her tarafında dolaşabilir ve bir şeyler alabilirsiniz. Eğer güvenilir bir site portalı hazırladıysanız ve ürün çeşitlemesini geniş bir kitlenin beğenisine sunabiliyorsanız ve uygun fiyat, güvenilir kredi kartı uygulaması (SSL koruması gerektirir), güvenilir ve hızlı bir teslimat çalışması da yapabiliyorsanız, siz de e-ticaret yapabilirsiniz. Kazanç durumuna gelince; bunu biraz da seslendiğiniz kitle, sunduğunuz ürünler ve pazarlama stratejiniz belirler. Ama başarılı olmamanız için hiçbir sebep yok.

Bu konuda benim bir çalışmam var. Yakın zamanda onu da sizlerle paylaşacağım.

../..

 
Toplam blog
: 671
: 2572
Kayıt tarihi
: 26.06.06
 
 

Anadan doğma bir İzmirliyim ve bu şehirli olmaktan gurur duyuyorum.. Hem bu şehirde doğmuş, hem b..