Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Haziran '07

 
Kategori
İlişkiler
 

Ticari ahlak bunu mu gekektirir?

Kadıköy' ün köklü fotoğrafçılarındansınız. Senlerin esnafısınız ve bir kaç şube açmışsınız. Size bir CD ye kaydedilmiş 122 adet fotoğraf getiriyorlar ve basmanızı istiyorlar. Soruyorsunuz "Kaçar tane olacak diye?" "Hepsinden birer adet olacak" cevabını alıyorsunuz. Teknik bilgim yetersizdir bir CD 244 adet fotoğraf alır mı bilmem. Fakat CD yi açıp baktığınızda bir fotoğrafçı olarak her pozdan iki tane görüyorsunuz ve pozlardan birinin flu diğerinin net olduğunu görüyorsunuz."Sayın müşterim burada aynı pozdan bir net bir flu var ikisinden de mi basacağım?" diye müşterinizi uyarmadan 244 adet fotoğrafı 350 Yeni Kuruştan hesaplayıp 85.40 YTL tutuyor siz 85 YTL verin yeter diyorsunuz.Yani bir de jest yapıp 5.4 YTL yi almıyorsunuz geri kalan parayı da peşin tahsil ediyorsunuz müşteriden.

Bir saat sonra teslim edeceğinizi söylüyor ve müşterinizi yolluyorsunuz. Bir saat sonra müşteriniz sizi arıyor ve fotoğrafların hazır olup olmadığını soruyor. "Basılıyor" cevabıı veriyorsunuz ve belki CD yi ilk teslim aldığınızda fark etmediğiniz aynı pozdan iki tane olduğu konusunda basım esnasında da müşterinizi uyarmıyorsunuz. 244 Fotoğrafı basıp teslime hazır hale getiriyorsunuz.

Müşteri fotoğraflara bakıyor " Neden her pozdan iki tane var?" diye soruyor. Siz de "CD de öyleydi" diyorsunuz.Müşteri "Ama ben her pozdan iki tane istemedim ki üstelik biri flu olmuş diğeri net fluları ben ne yapayım?" diye soruyor. Siz "Beni ilgilendirmez hanımefendi, siz bana CD dekilerin hepsi dediniz ben de hepsini bastım." diyorsunuz.Müşteri soruyor "Eh peki beni neden uyarmadınız bu konuda?" Sert bir edayla ve baştan savarcasına "Uyarmak zorunda değilim hanımefendi!" diyorsunuz.

Belli ki her iki tarafın da kusurlu olduğu bir yanlışlık olmuş. Hanımefendi CD nin içinde her pozdan iki tane olduğunu bilmiyor siz de bu konuda müşterinizi uyarmıyorsunuz. Hanımefendi haklı olarak bağırıp çağırmaya başlıyor siz de bağırıp çağırarak cevap veriyorsunuz. Ortalık ayaklanınca sağdan soldan esnaf müdahil oluyor olaya, orta yolu bulmaya çalışıyorlar siz "Nuh" diyor, "peygamber" demiyor, orta yolu bulmaya bile gitmiyorsunuz."

En samimi arkadaşlarınızdan biri hanımefendinin de arkadaşı çıkıyor. O da sizden rica ediyor"Bak aslında bu 40 liralık bir iş bu işten 80 lira almak hoş değil.Sen benim arkadaşımsın benim hatırım için olsun bu kez şu parayı iade et.Sen buranın kaç yıllık esnafısın adın var senin böyle inat etmek ticari itibarına da yakışmıyor." diyor siz hala aynı inatta devam ediyorsunuz 40 YTL için.

Meğerse müşteriniz hanımefendi avukatmış ve tutuyor sizi tüketici hakları derneğine şikayet ediyor.

Soru 1: Yaptığınız davranış dolayısı ile vicdanınız rahat mı?
Soru 2 :Sizin yılların beslediği isminiz ve ticari itibarınızın tüketici hakları derneğine düşmesi yakışık alır mı?
Soru 3: Bir kereye mahsus"Hanımefendi haklısınız benim sizi uyarmam gerekirdi bir hata olmuş ama ben de bu fotoğrafları basmış bulundum çok özür dileyerek sadece kağıt masrafımı alsam da size 20 YTL geri versem uygun olur mu?" deseniz bu kadın ısrarında devam edecek mi?

40 YTL bu gün herkes için iyi para. Ticari ahlak müşteriye çemkirmeyi mi gerektirir , yoksa müşteri haksız dahi olsa alttan almayı mı?
 
Toplam blog
: 167
: 1867
Kayıt tarihi
: 20.04.07
 
 

01/06/1967 Rize/fındıklı doğumlu olmama rağmen doğum yerimi hiç görmedim. Türkiye'nin hemen her ilin..