Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Eylül '08

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
15562
 

Tok tutan, iştah açan besinler nelerdir?

Tok tutan, iştah açan besinler nelerdir?
 

Uzmanların uzun süreli araştırmalarından sonra ortaya çıkan beslenme ile ilgili çok değişik fikirlerin elenmesi ile önce iştah açıcı besinlerin neler olduğunu, daha sonra iştah kapatıcı besinleri ve en sonunda da mide dostu tok tutan yiyeceklerde belli bir ortak noktaya varmışlar.

İşte bunlardan birkaç örnek:

Acıktıran Yiyecekler

Greyfurt: Diyet yapıyorsunuz uzak durmanız gerekenlerden biri de greyfurtmuş. Kansere karşı koruyucu olan greyfurdun kötü yanı iştah açıcı özelliğinin de bulunmasıymış.

Karalâhana: Karaciğer ve bazı kan kanseri türlerine de iyi gelen karalâhana, ayrıca iyi bir iştah açıcıymış.

Patates: Patatesin yapısında bulunan bileşikler kan basıncını düşürücü etki gösterirmiş; bu nedenle glisemik endeksi yüksek olan yiyecekler arasında bulunan patates, özellikle kızartma şeklinde pişirilirse çok çabuk acıkmanıza neden olurmuş.

Kırmızı Biber: Kolesterolü önleyici özelliği bulunan kırmızıbiber iştah açarmış. Bu nedenle acı bir yemek yediğinizde doyduğunuzu çok kolay anlayamazmışsınız.

Nohut: Mideyi temizleyerek iştah açan nohut, sağlık açısından yararlı olsa da kilo verirken çok fazla tüketilmemesi gereken bir kuru baklagilmiş.

İncir: Kilo aldırıcı özelliği bulunan incir iştah açar, bu nedenle diyet döneminde yememiz tavsiye edilmezmiş.

Havuç: Havucun kalorisi ve glisemik endeksi diğer sebzelere göre daha yüksektir. Bu nedenle acıktırıcı özelliği olan havucun diyetlerde bulunmaması gerekirmiş.

Alkol: Alkollü içeceklerden uzak durmaya çalışmalıymışız. Alkollü içkiler, bize kalori kazandırırken iştahımızın açılmasına neden olurmuş.

Tuz: Tuz iştah açıcı özelliğe sahipmiş. Çok tuzlu bir besinin ardından tatlı yeme isteğinin doğması, kan şekerinizdeki dalgalanmalar yüzündenmiş. Özellikle diyette tüketimden kaçınılmalıymış.

Tarçın: Kokusuyla özellikle tatlıların vazgeçilmezi olan tarçın da çok çabuk acıktıran baharatlardanmış.

Mısır: Glisemik endeks değerinin yüksek olması nedeniyle kan şekeri seviyesini yükselten mısır, yendikten sonra açlık hissi uyandırırmış. Bu nedenle diyet yapanların uzak durması gereken bir besinmiş.

İŞTAH KESİCİ YÖNTEMLER.

Beyin, vücutta enerjinin azaldığını fark eder etmez açlık hissetmemize yol açan kimyasal maddeler salgılarlarmış. Bu kimyasal maddeleri salgılayan kısım, aynı zamanda duyguları kontrol eder ve sıkıldığımız ve kendimizi kötü hissettiğimizde hemen buzdolabına koşmamızın başlıca sebebi olurmuş.

Yeme: Yapılan araştırmalara göre, tat alma duyusunu değişik tatlarla tatmin etmek, daha az miktarla yetinmeyi sağlıyormuş.

Su içmek kendimizi tok hissetmeniz açısından önemliymiş. Ayrıca vücudumuz susuz kaldığında çoğu zaman açlık hissine benzer sinyaller gönderiyormuş. Bol su içmek, bedenimizin su istediği zamanlarda yemeğe yönelmemizi engelleyecekmiş.

Yiyecekleri uzun süre çiğnedikten sonra yutmak, beynin vücuda giren besinleri kaydetmesine izin vermek anlamına giriyormuş. Bu sayede tat alma duygusu da tatmin oluyormuş. Böylece doyduğumuzu anlamamıza, yemeye son vermemiz arasındaki zaman kısalıyormuş.

Egzersizlerimiz zorlaştıkça vücut ısımız artar ve daha fazla kalori yakmaya başlarmışız. Böylece egzersizi takip eden birkaç saat boyunca iştahımız bastırılırmış.

Öğün aralarında dayanılmaz atıştırma duygusunu dişlerimizi fırçalayarak erteleyebilirmişiz.

İŞTE MİDE DOSTU TOK TUTAN YİYECEKLER

Bir türlü doymak bilmiyorsak masamızı donattığımız yiyeceklere bir göz atmamız gerekiyormuş... Seçimimizi yanlış yapıyor olabilirmişiz. Çünkü bazı yiyecekler bizi kurt gibi acıktırırken bazıları uzun süre tok tutarmış.

İşte tok tutan besinler:

Avokado: B6 vitamini deposuymuş. Kansere karşı koruyucu etkisi varmış. Tok tutan avokadoyu kendimizi aç hissettiğimiz zamanlarda yiyebilirmişiz.

Çavdar Ekmeği: Yapılan diyetlerin hepsinde kepek ekmeğinden bahsedilse de aslında çavdar ekmeğinin tok tutan etkisi yadsınamazmış. Hatta beyaz buğday ekmeğine göre yüzde 50 oranında daha fazla doyma hissi verirmiş.

Dil Peyniri: Gün içerisinde açlık hissettiğimizde atıştırabileceğimiz faydalı bir gıda olmasının yanında proteinli yapısından dolayı tok tutma özelliğine de sahipmiş.

Böğürtlen: Kendimizi aç hissettiğimizde bir kâse yoğurdun içine karıştıracağımız böğürtlen bizi bir süre tok tutarmış. Böğürtlen çok fazla antioksidan içerirmiş. Bu nedenle de çok yararlıymış.

Sardalya: Protein deposuymuş. Kan şekeri seviyesinin dengelenmesini sağlarmış. Bu sayede tokluk hissi verirmiş. Ayrıca metabolizmanın harekete geçmesini sağlarmış.

Elma: Yapılan diyetlerde ara öğün olarak elma tavsiye edilir bunun nedeni ise tok tutucu özelliğinin olmasıymış. Kalorisi az olan elmayı acıktığımızda yersek, kendimizi bir süre daha tok hissedermişiz.

Kepekli Makarna: Günlük gıda tüketiminde önemli bir yere sahip olan lifli besinlerdenmiş. Bu besinler yendikten sonra hacimlerinin yüzde 20’si kadar genişleme özelliğine sahip oldukları için tokluk hissi verirlermiş.

Esmer Pirinç: Kan şekerini dengede tutarak açlık hissinin önüne geçen karbonhidratların başında gelen esmer pirinç, uzun süre acıkmamamızı sağlarmış. Bu nedenle yemeklerimizde esmer pirince yer vermeliymişiz.

Yulaf Ezmesi: Tokluk ve şişkinlik hissi veren besinlerin başında gelirmiş. Fakat yulaf ezmesini süt ile değil su ile yapmakta fayda varmış.

Badem: Günde iki avuç düzenli olarak yenecek bademin, tokluk hissi vererek obeziteye karşı mücadelede yararlı olduğu yapılan araştırmalar ile kanıtlanmış bir gerçek.


Brokoli: Brokolide vücuttaki insülin dengesini koruyan krom bulunurmuş. Kan şekerinin düşmesini engelleyen krom sayesinde açlık hissetmezmişiz.

Yumurta: Çok pişmiş yumurta da tok tutan yiyecekler arasındaymış. Hazırlanması kolay olan yumurta protein açısından da zenginmiş. Protein bizi tok tuttuğu için kolay, kolay acıkmazmışız.

Donmuş Yoğurt: Dondurma isteğimizi donmuş yoğurt yiyerek karşılayabilirmişiz. Meyveli donmuş yoğurt yediğimizde hem karnımızı tok tuttuğunu hissedecek, hem de fazla kalori almamış olacakmışız.

Sebze Çorbası: Çorba, atıştırmak için ideal olmasa da az kalorisi ve tok tutan etkisi ile idealmiş. Acıktığımızda bir kâse çorba açlığımızı bastırırmış.

Çilek: Canımız çok fazla tatlı istediğinde bir kap dolusu çilek yiyebilirmişiz. Çileklerin üzerine bir tatlı kaşığı pudra şekeri de dökersek tatlı yemiş kadar olurmuşuz. Ayrıca çilek tok hissetmemizi sağlarmış.

Balık: Balıkta bulunan iyot, tiroit hormonlarının yapımı için gerekliymiş ve açlık duygusunun gelişmesini engellermiş.

Ihlamur: Yemek saatine yakın içilen ıhlamurun, hastalıklara faydasının yanı sıra iştahı kapatan etkisi de varmış.

İşte bu kadar! Bunları uygulamak kendi elimizde! Eğer sağlıklı ve zinde yaşamak istiyorsak bunları uygulamamızda fayda var.

Bu konuda kafa yoran herkesin eline, kafasına, bileğine sağlık!

Herkese sağlıklı günler.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Sizinde elinize emeğinize sağlık. Bu yazınızı, iştahı daima açık olan "bebeğim" için faydalı olacağına inandım ve iki kez okudum. O'na kilo yapıyor diye "badem" yemesini yasaklamıştım oysa.. Saygılar yolladım..

gülriz 
 01.09.2008 10:12
Cevap :
Yorumunuz için teşekkürler. Sağlıklı günler.  01.09.2008 10:26
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 3462
Toplam yorum
: 5953
Toplam mesaj
: 304
Ort. okunma sayısı
: 1527
Kayıt tarihi
: 23.03.08
 
 

Antalya'da 1956 yılında doğdum. Emekliyim, Üniversite mezunuyum. Evliyim, bir oğlum var Mimar. Günlü..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster