Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Şubat '13

 
Kategori
Güncel
 

Toplumumuzun banka algısı ve yetersiz sosyal sorumluluk çalışmaları

Toplumumuzun banka algısı ve yetersiz sosyal sorumluluk çalışmaları
 

Dün Bugün ve Sabah gazetelerinde bankalarla ilgili ilginç bir haber vardı.

Önce Bugün'ün haberini yazalım.
 
BDDK Başkanı Mukim Öztekin 2012 verilerini açıklamış. Buna göre bankaların net karı yüzde 19.2 artarak 23,6 milyar TL'ye çıkmış. Gelirin 7.1 milyarı, kart aidatlarından oluşmuş. Takibe düşen krediler yüzde 23,4 artışla 23,4 milyara yükselmiş. Karşılıksız çekler de yüzde 52 artmış.
 
Sabah'ın haberi ise şöyle;
 
"Bankaların kiralık kasa ziyaretlerinden bile ücret alması Meclis'in gündeminde. Bankacılık Alt Komisyonu, çığ gibi büyüyen banka ücretlerini mercek altına aldı.
 
...
 
Bankacılık Alt Komisyonu'nun bugüne kadar yaptığı çalışmalar ise bankaların tüketiciden 31 kalem işlemden yıllık 11 milyar 522 milyon lira aldığını ortaya koydu."
 
Bu 31 kalem de şu şekildeymiş.
 
"Kredi kartı yıllık aidat ücreti 
 Hesap işletim ücreti 
 İşlemsizlik ücreti 
 Dosya masrafı 
 Komisyon ücreti 
 Hayat sigortası ücreti 
 Sigorta bedelleri 
 Katkı payı 
 Ekspertiz ücreti 
 İpotek tesis ücreti 
 İpotek ücreti 
 İlave peşin komisyon 
 Havale ücretleri 
 EFT ücretleri 
 Döviz transfer ücretleri 
 ATM'den nakit çekim masrafı 
 Bakiye görüntüleme ücreti 
 Mevduat araştırma ücreti 
 Dekont ücreti 
 Ekstre ücreti 
 Telefon-faks-posta ücretleri 
 SMS-mail ücretleri 
 Şifre gönderim ücreti 
 Menkul kıymet bakım ücreti 
 Rehin-haciz kaldırma ücreti 
 Nakit avans komisyonu 
 Diğer şubedeki döviz tevdiat hesabından para çekme ücreti 
 Asıl kart bedeli 
 Harcama vaadi ihlal ücreti 
 Arşivden belge çıkarma ücreti 
 'Kredi kartı borcu yoktur' yazısı alma ücreti"
 
Elbette bankalara karşı değiliz. Elbette bankalar da kar elde edecekler. Ancak karlar ülke gerçeklerinden de pek fazla uzak olmamalı ve her zaman kazan-kazan tarzı olmalı. Bankalar müşteriye önem vermeli ve kötü zamanlarda müşterilerin yanında olmalılar.
 
Ben kendi adıma, bankaların benden para kazanırken toplum için de kalıcı değerler üretmesini istiyorum. Sadece bankaların da değil, telefon operatörleri ve diğer karlı işletmelerin de toplumsal sorumlulukla davranmalarıı ve sağlam projeler üreterek hem toplumun güvenini kazanmaları hem de kurumsallaştırmalarını daha da perçinleştirmelerini bekliyorum.
 
Tabii sadece konu bankalar da olmamalı. Para ile doğrudan ilgileri oldukları için halk önce bankalardan şikayet ediyor ama Türkiye'de ilk 500'e giren şirketler de ciddi karlar elde ediyorlar. Bu şirketler de ciddi toplumsal sorumluluk çalışmaları yapmalı.  Onlar da saklandıkları yerden artık çıkmalılar. Ancak ne yazık ki bu zamana kadar  bir iki önemli bankanın toplumsal sorumluluk çalışmalarını duyuyoruz ama bence o bile  yeterli değil. Önemli dev holdingler kendilerine yakışan  çalışmalar yapıyorlar tabii ama bunların sayıları yetersiz ve daha da artmalı ve gerçekten topluma değer katan çalışmalar yapmalılar. Örneğin nice öğrenci yurdu, kreş, hastane, kütüphane gibi ihtiyacı var ülkenin. En azından bunlara destek olsalar, ülkeye kalıcı eserler bırakmış olurlar. Geçen gazetelerde vardı. Ülkede büyük hastane ve sağlık elemanı sıkıntısı varmış, acillerde insanlar alt alta üst üste hizmet bekliyorlarmış. Bu tablo 21. yüzyılda ülkemize  ne yazık ki yakışmıyor. Gücü olan ve bu ülkeyi önemseyen kurumların daha da paylaşımcı olması ve insanlarımıza sahip çıkması lazım. Yeri gelince her şeyi devlet mi yapacak diyorlar ama. Özellikle durumu iyi olan şirketler bir an önce ciddi eserler için harekete geçmeli.
 
Şurası gerçek ki bir ülkede burjuvalar topluma öncü olmazlarsa toplumsal gelişme tam anlamıyla yerleşemez. Türkiye'nin sıkıntısı da bence tam da bu noktada.  
 
Toplam blog
: 648
: 2341
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

1995 ODTU Fizik Lisans, 1998 ODTU Fizik Yüksek Lisans (Biyofizik)  mezunuyum. Özel sektörde kalit..