Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Mayıs '12

 
Kategori
Okullar
 

Trabzon Lisesi, Türkiye'nin batıya açılan ilklerinden

Trabzon Lisesi, Türkiye'nin batıya açılan ilklerinden
 

Trabzon Lisesi'nin 100. yıl kutlamasında yapılan söyleşiler: Dr.Gündoğdu Sanımer(üst), Alt: Bener Cordan (alt)


TRABZON İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRÜ BENER CORDAN:

“ TRABZON  LİSESİ  TÜRKİYE’NİN  BATI’YA  AÇILAN  İLKLERİNDEN .

Trabzon Lisesi’nin 100.yıl kutlamaları nedeniyle Trabzon İl Milli Eğitim Müdürü Bener Cordan’la gerçekleştirilen söyleşi:

-          4 Nisan 1987 günü , Trabzon Lisesi’nin 100. yıldönümü kutlama izlencesini görüşmek üzere, Sayın Belediye Başkanımız, siz, kutlama kurulunun diğer üyeleri ve Trabzon Lisesi’nin öğretmenleriyle birlikte yapılan toplantıda : “... 100. yılını kutlayan bir üniversitemiz yok. Bu bakımdan Trabzon Lisesi’nin yıldönümünün önemini iyi kavramalı, değerlendirmeli.” dediniz.

Bu sözünüzden yola çıkarak Trabzon Lisesi’nin ilimiz, ülkemiz eğitim açısından yerini, önemini belirtir misiniz?

Trabzon Lisesi’nin ilimiz ve ilçemiz eğitimi açısından yerini ve önemini çeşitli açılardan belirtmek isterim.Trabzon Lisesi’nin en önemli yeri Tanzimatla başlayan batılılaşma hareketleri içerisinde çağın bilim ve teknolojisine ulaşmak önemli bir amaç olmuştur. Bu amaca ulaşmak için de en önemli unsur, çağın bilim ve teknolojisine göre gerekli insan unsurunu yetiştirmektir. İşte bu amaçla eğitim sistemi yeniden düzenlenmeye çalışılmış ve ilk, orta, lise okulları açılma yoluna gidilmiştir. Nitekim ilimizde de bu gelişmeye paralel olarak ilk, orta ve lise açılır.

İşte Trabzon Lisesi ilimizde açılan ilk lise olması bakımından önemli bir eğitim kurumudur. Ayrıca ülkemizde çağdaş eğitime açılan bu önemli eğitim kurumlarının ilklerinden biridir.  Özetlersek, Trabzon Lisesi Türkiye’nin Batı’ya açılan sayı  az, ama nitelikleri çok önemli liselerimizin ilklerinden biri olmuştur.

Trabzon Lisesi’nin önemli bir özelliği de uzun yıllar Karadeniz Bölgesi’nde tek lise olarak varlığını sürdürmesi. Bu nedenle Trabzon Lisesi sadece ilimizin değil bütün Karadeniz’in bir bilim ve irfan ocağı. Bu nedenle de Karadeniz’in gururu olmuştur. - Sadece ilimizin değil. – Yine Trabzon Lisesi’nin dikkate değer bir özelliği de eğitim ve öğretimde kendine has bir ekol yaratmasıdır. Başlangıçtan beri güçlü eğitim kadrosu iyi öğrenciler yetiştirmekle kalmamış lisemize atanan öğretmenler için  de yetişme ve gelişme kaynağı olmuştur.

Sanırım Trabzon Lisesi’ni ilimiz ve ilçemiz eğitimi açısından, daha başka açılardan da, değerlendirmek mümkündür. Ancak yukarıda belirttiğim hususlarla da Trabzon Lisesi’nin ilimiz ve ülkemiz eğitimi açısından yerini ve önemini belirtmiş olabiliriz.

 

-           Trabzon Lisesi’nin 100. yıldönümünde Trabzon ilinin Milli Eğitim Gençlik ve Spor Müdürü olmanız sizde nasıl duygular uyandırıyor?

 Trabzon Lisesi’nin 100. yıldönümünü kutladığımız şu günlerde (24,25,26 Nisan 1987) Trabzon MEGS Müdürü olmam bende çeşitli, anlamlı, etkileyici duygular doğurmaktadır. Şöyle ki, rahmetli babam Trabzon Lisesi’nin eski bir öğrencisiydi. Trabzon Lisesi sevgisini ve bu ocağa bağlılığın ilk örneklerini ben babamda gördüm. Bu kutlamalar sırasında rahmetli babamın bir bakıma anılarıyla yaşadım. Ayrıca eşim de bu liseden mezundur. Kendim de Trabzon’daki uzun meslek hayatımda bu lisemizle yakın ilişkiler içinde oldum. Kısaca, önce bu kutlamalar sırasında, diğer Trabzon Lisesi mensupları gibi ben de şahsi duygular, anılar, heyecanlarla dolu günler yaşadım. Ayrıca 100 yıllık bir liseye sahip bir ilin eğitim ve öğretiminden sorumlu olan kişi olarak da gurur ve mutluluk duydum.

                                                          

-           İlimizin eğitim konusunda sorumlu baş kişisi olarak, Trabzon Lisesi’nden

hareketle ilimizdeki eğitim olayını değerlendirir misiniz?

-          İlimizdeki eğitim olayını değerlendirirken sanırım odak noktası olarak Trabzon Lisesi’ni almak yerinde olur. Önce şunu belirtmek gerekir. Trabzon hemen hemen tarihin her döneminde bir kültür şehri olmuştur. Bu özelliği Osmanlı İmparatorluğu zamanında sürmüştür. Bu nedenle Trabzon’da önemli bir kültür birikimi ve geleneği oluşmuştur. Yine bu özelliğin Cumhuriyet döneminde devam ettiğini söyleyebiliriz.

Trabzon’un bir kültür şehri olmasını sağlayan kaynakların başında eğitim kurumları gelir. Nitekim lise modelinin ifade ettiği eğitim anlayışının Trabzon’daki geçmişi 100 yıllıktır. Yüzyıllık bir birikim önemli bir kaynaktır. İşte Trabzon Milli Eğitimi hem tarihten gelen birikimiyle, hem de bu yüzyıllık kültür birikimiyle beslenen bir eğitim yapısına sahiptir. Ve haliyle de Trabzon Milli Eğitimi her zaman güçlü, dinamik ve gelişen özelliklere sahip olmuştur. Bu gerçeği doğrulayan Trabzon eğitim kurumlarından yetişmiş çeşitli mesleklerde binlerce öğrencimizi örnek olarak verebiliriz.

 -         Trabzon Lisesi yazar, ozan, bilim adamı, devlet adamı alanlarında – Bedri Rahmi Eyüboğlu, Sebahattin Eyüboğlu, Ruşen Yalçın Keleş, Necmettin Karaduman, Orhan Peker vb...- yetiştirdiği kişilerle onur duyuyor. Sizce bu başarısını neye borçlu?

-          Sorunuzda saydığınız Trabzon Lisesi’nden yetişmiş bu ünlü kişiler ve yine Trabzon Lisesi’nden mezun olmuş, başarılarıyla kendini kabul ettirmiş binlerce Trabzon Lisesi mezununun başarılarında Trabzon Lisesi’nin payı vardır. Trabzon Lisesi’nin öğrencilerini başarıya götüren özelliklerini sanırım yukarıdaki açıklamalarımda belirtmeye çalıştım. Ancak burada açıklamalarıma ek olarak iki önemli noktayı daha belirtmek istiyorum.

Birincisi, öğrencilerin okullarını sevmesini sağlaması, öğrencilerdeki Karadenizliye has özelliklerini iyi değerlendirmesi, eğitimci yaklaşımıyla öğrencileri başarıya motife etmesini becermesidir.

İkinci önemli husus da, Trabzon Lisesi’nde her zaman Trabzonlu öğretmenlerin görev yapmasıdır. Bu öğretmenlerimiz Trabzon Lisesi’ne sahip çıkmışlar ve onun her zaman güçlü olmasını sağlamaya çalışmışlardır. Ancak burada bir yanlış anlamayı da önlemek istiyorum. Elbette Trabzon Lisesi’nde görev yapıp, görevini en iyi şekilde başaran Trabzonlu olmayan öğretmenlerimizin de Trabzon Lisesi’nin ulaştığı başarıda payları büyüktür ve her zaman da saygıyla, minnetle anılacaktır.

-           Dünyamızın uzaya taşınma hazırlığına büründüğü yüzyılımızda eğitim izlencelerimiz, öğretim yöntem ve araçlarımız açısından söyleyecekleriniz var mı?

-          Başardığımız Uzay Çağı’nda eğitim programlarımız, öğretim yöntem ve araçlarımız tam yeterlidir dememiz mümkün değildir. Aslında gelişen teknoloji ve bilim açısından bir bakıma tam yeterliliğe ulaşmak  da mümkün değildir. Açık yürekle söylemek gerekirse, eğitim sisteminin bütününün yeniden gözden geçirilmesi üzerinde düşünülmesi gereklidir. Gerçi bu konuda çok olumlu gelişmelerin var oluşu geleceğe daha ümitli bakmamızı sağlamaktadır. 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu olumlu gelişmelere önemli bir örnek olarak verilebilir.

Hem bu söyleşi için size, 100. yıl kutlamalarında bütün Trabzon Liselilerinin gösterdikleri başarıdan dolayı onlara teşekkür eder; Trabzon Lisemize nice nice yeni 100 yıllık başarılar dilerim.

 

Ben teşekkür ederim

3 MAYIS 2012'YE DÜŞEN NOT:

Değerli öğretmenim Bener Cordan şimdi aramızda yok.Eğitim adına övünç duyduğumuz öğretmenim Trabzon Lisesi'ni önemsediğini söyleşimizde engin bilgisiyle değerlendirmişti. Yıllar sonra özlemle anıyorum!...

         

 

( Trabzon Lisesi dergisi,  Mayıs 1987 )

 

 

  

 
Toplam blog
: 1064
: 732
Kayıt tarihi
: 24.03.12
 
 

Türkay KORKMAZ, umuda yolculuğu ertelemez. Mermeri delenin damlanın sürekliliği olduğunu bilir. Y..