Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Kasım '17

 
Kategori
Trafik
Okunma Sayısı
223
 

Trafik Sorunlarına Çözümler

Trafik Sorunlarına Çözümler
 

İstanbul'un Trafik Sorunlarına Çözüm Önerileri
 
Trafikte zaman kaybetmek, enerji ve iş gücü kayıplarına yol açtığı gibi insanların psikolojisini ve sağlığını da etkilemektedir zira trafik toplumun aynasıdır.... Genellikle büyük şehirlerde görülen bu problemin çözümünde, kentli herkesin duyarlı olması gerekmektedir.
 
Bir problemi çözebilmek için öncelikle problemin ne olduğunu idrak etmek ve çözmeye de istekli olmak gerekir. 2016 verilerine göre İstanbul’un nüfusu 14,8 milyon, bu nicelik iki yakalı şehir için aşırı kalabalık mevcudiyettir ve mega şehrin kaldırabileceği popülasyon değildir çünkü kentin yerleşim ve yeşil alanları sınırlıdır. Mevcut yollara aynı zamanda kapasitesinin üzerinde araçlar çıkarsa trafik tıkanır. Sabah işe gidiş saatleri 08:00 - 09:30 ile akşam 16:30 - 19:00 pik saatleri arasındaki trafik yoğunluğunun bazen günün diğer normal saatlerinde de yaşanması enerji, zaman ve iş gücü kayıplarına neden olmaktadır. 2012 verilerine göre trafik sıkışıklığına bağlı akaryakıt, zaman ve iş gücü kayıplarının tahmini yıllık parasal karşılığı: 5.4 milyar TL. Ayrıca imar rantı, popülasyon artışı, göç, vs. iki yakalı büyük şehrin trafiğini de etkileyen temel sorunlarıdır; bu sorunların çözümü için kentsel planlamada gerekli trafik çözüm modelleri oluşturulmalıdır, bilimsel, teknolojik, siyasal, finansal ve sosyal çözümler vakit geçirmeden hayata geçirilmelidir.
 
Çözüm Önerileri
 
1. Eğitim ve Kültür
1.1. Eğitim, ailede başlar ve hayat boyunca devam eder. 
1.2. Kente özgü sorunlarının çözümünde yurttaşların demokratik ve bilinçli katılımı sağlanmalıdır.
1.3. Araç kullanmak, öğrenildikten sonra da geliştirilmesi gereken bir kabiliyettir; bu anlamda  yollarda sıkça görülen, ağırlıklı olarak insan ve sürücü kaynaklı trafik kazalarının önlenmesi için güvenli sürüş akademilerine sürücülerin katılımları sağlanmalıdır. 
1.4. Medyada sürücülerin ve yayaların trafik kurallarına uygun davranışlarını geliştirmek için ödüllü yarışmalar yapılabilinir. 
1.5. Ayrıca, televizyon kanallarında belgesel filmler yayınlanabilinir.
1.6. Yolların kesiştiği yer olan kavşakta nasıl hareket edeceğinizi bilmiyorsanız, trafik tıkanıklığına neden olduğunun farkında mısınız? Karayolları Trafik Yönetmeligi 109. maddeye bakınız. 
 
2. Altyapı & Üstyapı
2.1. Yeni yol, tünel, köprü, viyadük, altyapı ve üstyapı çalışmaları yapılmalıdır. Mesela kronik problemli kavşaklarda gerekli rehabilitasyonlar ve  trafik mühendisliği çalışmaları yapılmalıdır.
2.2. Mevcut yolların rehabilitasyon ve revizyon çalışmaları yapılmalıdır. 
2.3. Dar yolların genişletilmesi planlanmalıdır.
2.4. Fersude yol çizgileri yenilenmelidir.
 
3. Sinyalizasyon, trafik işaretleri, yaya geçitleri ve yol çizgileri etütlerinin yapılması.
 
4. EDS: Elektronik denetleme sistemleri, araçların gelişimi ve yol koşulları da dikkate alınarak adil olarak kullanılmalıdır. Ayrıca EDS veya TEDES gibi elektronik uygulamalar sürücülere gerçekte var olmayan cezalar yağdırmak yerine, trafiği düzenleyen, bilgi veren uygulamalar olarak çalışmalıdır.
 
5. Otopark & Katlı Otoparkların Yapılması
5.1. Yanlış yere park etmek, hatalı park, çift sıra park etmek gibi istenmeyen durumlar trafiği yavaşlatmakta ve bir yerde durmasına neden olmaktadır bu nedenle yeni otopark alanları yapılmalıdır.
 
6. Toplu Taşıma
6.1. Toplu taşımanın geliştirilmesi ve özendirilmesi. 
6.2. Deniz ulaşımının daha aktif olarak kullanılması.
6.3. Metro ve raylı sistemlerin yaygın olarak kullanılması, şehrin semtlerine entegre olmuş metro hatları, trafiği büyük ölçüde rahatlatır...
6.4. Havaray, hava taksi ve teleferik gibi alternatif nakil vasıtalarına uygun projeler üretmek…
6.5. Popüler fuarlara ulaşım için kentin muhtelif semtlerinden özel servis ve otobüs hatları koordineli olarak düzenlenmelidir.
 
7. Fahri trafik müfettişleri adil kararlar verebiliyorlar mı?
 
8. Araç muayene istasyonları, gereksinimlere cevap verebilecek sayıda olmalıdır.
 
9. Mevzuat, günümüz koşullarına uygun olarak güncellenmelidir.
 
10. Sağanak yağışlarda taşan ve sel felaketlerine neden olan dere yataklarının ıslah edilmesi ve gerekli imar çalışmalarının yapılması.
 
11. Personel kapasitesi yüksek iş yerlerinin ulaşım için özel servislerle anlaşması, sabah ve akşam kent trafiğini rahatlatabilir... Kurumsal firmalar ve okullar, personel ve öğrenci taşımacılığı hizmetlerinden yararlanabilirler. Aynı zamanda büyük alışveriş merkezlerinin ve fuarların belirli noktalarda müşteri servisleri yapması da faydalı birer çözümdür...
 
12. Güzel havalarda kısa mesafeler yürünebilir... Bu, bölgesel trafik yoğunluğunun kısmen rahatlamasını sağlayabileceği gibi; sportif yürüyüşler aynı zamanda hem sağlığa faydalıdır, hem de enerji tasarrufuyla beraber egzoz gazı emisyonunun azalmasını sağlar... Çiçeklerle bezenmiş ve iyileştirilmiş tretuvarlar, cazip yürüyüş parkurları olabilir... 
 
13. Yayaların kaldırımları kolayca kullanabilmeleri için bordür yükseklikleri ayarlanmalıdır.
 
14. İklim koşullarının uygun olduğu yılın belirli bir günü "motorlu araç kullanmama günü" olarak kutlanabilinir. Bu kapsamda düzenlenen çeşitli etkinliklerle yürüyüş ve bisiklet ile ulaşım teşvik edilebilinir.
 
15. Hem spor, hem ulaşım, hem de gezi için uygun yerlerde bisiklet yolları yapılmalıdır. Genellikle insanların günlük ulaşım ihtiyacının %50’sinin 10 - 15 km, diğer %50’sinin 5 - 10 km arasında olduğu görülürse, kısa kilometreleri katetmek için bisikletli ulaşım sağlıklı bir tercih, değil mi?
 
16. Gürültü kirliliği, insan sağlığını fiziksel ve ruhsal bakımlardan olumsuz etkilemektedir. Gürültü, büyük şehirlerdeki günlük hayatımızda yoğun olarak karşı karşıya kaldığımız kirlilik türlerinden biridir. Uzun süre gürültü etkisinde kalan insanların iş verimleri düşer... Konuşulanların anlaşılamaması, konsantrasyon yetersizliği, yorgunluk, bezginlik, baş ağrısı, asabilik, stres gibi psikolojik problemler ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle, ulaşımdan kaynaklanan gürültü kirliliği önlenmelidir. Çevremizdekilere şu sloganı telkin edebiliriz: “Gereksiz korna çalmıyorum, gürültü kirliliği yapmıyorum.”
 
17. Trafik magandalarına müsamaha yok! Bahar ve yaz sezonlarında sıkça görülen düğün ve asker uğurlamaları ile bazı özel maçlardan sonra araçlardan dışarıya sarkarak fütursuzca seyreden gürültülü konvoyların yerini, mutedil kutlamalar ve davranışlar alsa, daha güzel olur mu?
 
18. Mevcut cadde ve sokak isimlerinin değiştirilmesi, adres ararken zaman kayıplarına neden olduğu bilimsel bir tespittir. Bu nedenle herkes tarafından bilinen ve tanınan yer isimlerin değiştirilmemesi daha makuldür. Yeni yerleşim yerlerine, yapılara veya parklara bu isimlerin verilmesi daha uygun olur, değil mi?
 
19. 2009 verilerine göre İstanbul'da resmi taksi sayısı: 18.000 ve bu taksilerin %40'ı bir durağa bağlı olarak çalışırken, %60'ı bir durağa bağlı olmaksızın kent içinde sürekli dolaşarak çalışıyorlar; boş olarak kilometre yapan taksiler, trafik yoğunluğunu da arttırıyorlar... Taksi sürücüleri ile yapılan görüşmeler ve araştırmalar, İstanbul'daki taksilerin bir günde yaptıkları kilometrenin yaklaşık 1/3'ünü boş olarak geçirdikleri belirlenmiştir. Bu nedenle yeni taksi durak yerlerinin yapılması ve istasyonların İstanbul genelinde yaygınlaşması, trafiği rahatlatır...
 
20.Yüksek sesle müzik dinlemek sadece gürültü kirliliğine sebep olarak işitme organı kulağa zarar vermekle kalmıyor, aynı zamanda odaklanma ve konsantrasyonu da olumsuz etkileyerek, dışarıyla bağlantının zayıflamasına da neden oluyor. Yüksek sesle müzik dinleyerek araç kullanmak, kırmızı ışıkta geçme eğilimini artırdığı ve kazalara sebebiyet verdiği bilimsel olarak da kanıtlanmış bir gerçek.
 
21. Saygı | Paylaşmasını Bilmek | Demokratik Katılım
21.1. Toplumsal sorunların çözümüne yönelik dönüşümler, demokratik katılımla sağlanmalıdır.
21.2. Yağmurlu günlerde araç sürerken kaldırımdaki yayalara su sıçratmamaya özen gösterilmelidir. 
21.3. Güvenli sürücülük eğitimlerinin pek çok olumsuz davranışları, bilgi ve beceri eksikliklerini telafi edebildiğini göstermektedir. Mesela yol verin, yol alın. 
21.4. Bireysel araçlarıyla periyodik popüler fuarları ziyaret edenler sosyal paylaşımla iki yerine bir araçla seyahat edebilirler… 
21.5. Ortak Araba Web sitesi, aynı güzergahı kullanan sürücüleri ve yolcuları, İnternet ortamında tanıştırarak aynı yolu birlikte kullanmalarını sağlayan faydalı bir site.
21.6. Trafikte sorumluluk bilincinin geliştirilmesi konusunda toplumda farkındalık yaratmak amaçlayan ---Trafikte Sorumluluk Hareketini- destekliyorum.
 
Güvenli seyirler,
Şenol ELBAY
 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Duyarlı çoğu kentli aynı soruyu soruyor "nedir bu trafik?" Çözümü yine mega şehir İstanbul'da yaşayanların üretmesi gerek...

Şenol Elbay 
 08.10.2019 13:14
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 75
Toplam yorum
: 16
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1533
Kayıt tarihi
: 22.06.07
 
 

Girişimci bir pazarlama gurusu olarak İstanbul'da enerji ve gayrimenkul danışmanlık, satış & pazarl..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster