Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Haziran '12

 
Kategori
Hukuk
Okunma Sayısı
8432
 

Tüketici kredileri ve dosya masrafı/komisyon ücretinin iadesi

Tüketici kredileri ve dosya masrafı/komisyon ücretinin iadesi
 

Uygulamada kredi sözleşmelerinde tüketiciyle müzakere edilerek doldurulması gerekenkomisyon ücreti ve dosya masrafı haneleri bankalarca tüketiciye verilen nüshada boş bırakılmaktadır. Bu bölümün doldurulmamış olması tüketiciyle müzakere edilmediği anlamına gelmektedir.

4077 sayılı Tüketici Yasasının 6 ncı maddesi sözleşmedeki haksız şartları düzenlemektedir. Bu maddeye göre;

-Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır.

Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir.

Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir. (…)

Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir.”

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun açıkça bu tür sözleşmelerde haksız şart olarak kabul edilebilecek hususların tüketici ile müzakere edilip edilmediği yönünde bir uyuşmazlık var ise var ise bunun ispat yükümlülüğünü satıcı/sağlayıcıya vermiştir. Komisyon ücreti ve dosya masrafıtüketiciye parasal bir yükümlülük yüklediğine göre tüketici aleyhine dengesizliğe neden olduğu açıktır. Buna göre “komisyon ücreti ve dosya masrafına” ilişkin şartın haksız şart olup; bu şart tüketiciyi bağlamaz.

Bu durumda bankanın komisyon ve dosya masrafı talebini (yasal düzenleme veya sözleşmeye bağlı olarak) tüketiciden talep ve tahsil etmesi yasal değildir.

Av. Gökhan ARICAN

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Merhaba.Ben bir bankacıyım.Çok samimi olarak size sormak istiyorum "sizce hangi müşteri müzakere etmeden 1 TL kredi alır.?"Lütfen biraz insaflı olalım.İkinci bir konu.10.000 TL kredi istedi eline 9.750 TL verildi.250 TL'nin hesabını sormadan ödeme fişine imza atıyorsa bankanın en büyük delili bu imzadır.Gerisi teferruattır.

selim çağatay 
 04.09.2012 23:14
Cevap :
Sayın Selim Bey, dikkat ederseniz yazımda (http://blog.milliyet.com.tr/tuketici-kredileri-ve-dosya-masrafi-komisyon-ucretinin-iadesi/Blog/?BlogNo=365469 )sözleşmede boş bırakılan ve sonra bankaca doldurulan bir kısımdan dolayı bankaca talep edilen, Tüketici Yasasına göre haksız şart niteliğinde olan bir durumdan söz etmekteyim. Bu durum Yargıtay’ın görüşüdür. Ben de bu kararın doğru olduğu düşüncesindeyim. Ayrıca sizin ( http://blog.milliyet.com.tr/dosya-masrafini-geri-almak-icin-camura-yatanlar/Blog/?BlogNo=377639 ) adresindeki yazınızı da okudum. Tabi ki sizin kişisel görüşünüzü ifade ediyor. Ancak yazınızda dosya masrafını geri almak isteyenler için söylediğiniz “dosya masrafını almak için çamura yatanlar”, “Saf insanlar”, “Biraz delikanlı olun. Üç kuruş para için çamura yatmayın NANKÖRLÜK yapmayın” şeklindeki ifadeler üzücüdür. Çalıştığınız bankaya gelen müşterileri bu şekilde aşağılamak da bir o kadar yanlıştır. Kaldı ki; haksız olarak alınan ve yazımda belirttiğim konuda talep   05.09.2012 9:28
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
 
Toplam blog
: 33
Toplam yorum
: 3
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 3741
Kayıt tarihi
: 29.05.12
 
 

Av. Gökhan ARICAN, 1977 yılında Mersin'de doğdu. Polis Koleji'ndeki eğitiminin ardından 1998 yılı..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster