Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Nisan '09

 
Kategori
Felsefe
 

Tüketim ve postmodernizm

Tüketim ve postmodernizm
 

Tüketim


Tüketim, endüstri öncesi toplumlardan kapitalist toplumlara geçişin hemen ardından hayatımıza girdi. Endüstri öncesi toplumlarda bireyler yaşamlarına yön vermek için kendi zanaatlarını hayata geçirmek zorundaydılar. Yani üretim bireyseldi. Zaman içinde, endüstrileşme ile birlikte üretimde imalat anlayışı doğdu ve böylelikle bireyler kitlesel bir şekilde sanayi kapsamında çalışmaya ve üretmeye başladılar. Sonuç olarak, yaşam koşullarımız ve en önemlisi de tercihlerimiz, ironik bir şekilde, büyük endüstrilerde üretilen ürünlerde hayat bulmaya 'hapsedildi', yani patronların ve endüstrilerin insafına bırakıldı.

Endüstri öncesi toplumlarda, 'Kot pantolonumu hangi marka alsam?, Tatilimizi hangi otelde geçirsek?, Yemek için hangi salçayı alsam?, .....' gibi tercih gerektiren sorularımız yoktu. Fakat kapitalist toplumlarda yani günümüzde durum oldukça farklı. Artık hayatımızın her anını tercihlerimiz doldururken her alanını da tercihlerimiz belirliyor. Böylelikle tercihlerimiz, hayallerimiz yerine kaosa dönüşüyor.

Malesef 2000'li yılların insanı, 'iktisadi insan(homo-economicus)' olarak tanımlanıyor, yani hayatımızı artık tamamiyle ekonomi belirliyor ve insanlar artık tüketimle statü kazanıyor. Bir de sermayenin elindeki medya reklamlarla 'tüketim' kavramını allayıp pullayınca, 'tüketim' ilkesiz ve kuralsız bir şekilde yaşamımızın tam ortasına yerleşiyor. En çok ve en pahalısını tüketeni, 'en iyi, en saygıdeğer ve en elit' ilan ediyoruz.

Tüketimle birlikte insani ve bilimsel değerlerimiz, kaygılarımız anlam değiştiriyor ve zamanla yok oluyor. Yani bireyler postmodernizmin hedeflediği kıvama, yine postmodern bir politika olan tüketimle birlikte geliyor. Daha sonra bu kıvam yine postmodern bir aşçı tarafından kalıplara dökülüyor ve aynı kalıptan yüzlerce, binlerce, milyonlarca oluyoruz. Çoğalıyoruz, ve malesef çoğalırken aynılaşıp azalıyoruz.

Anadolu'da yaşayan bir genç kızımız mesela bir Amerikan gibi giyinip, davranabiliyor hatta yaşayabiliyor. Yani tüketim, yani postmodernizm böylelikle kendi kültürünü yaratabiliyor.

(DEVAMI GELECEK)

 
Toplam blog
: 10
: 1739
Kayıt tarihi
: 05.12.08
 
 

28.06.1982 Polatlı doğumluyum. Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi mezunuyum. İngilizce öğ..