Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ocak '19

 
Kategori
Kitap
 

Tülay Koçak İçin (3)

Çağdaş Şairler Seçkisi (Şiir Diliyle Şairler)  daha önceki yazılarımda tanıtmaya çalıştığım Şair ve yazar Tülay Koçak’ın bana armağan ettiği 3. Kitabının adıdır. Kitabında ilk sayfasında imzalarken şunu yazmışlardır: ”Saygıdeğer şair- yazar Abdülkadir Güler Beyefendi’ye sevgi ve saygılarımla…2412,2018- Tülay Koçak  / Gölbaşı- Ankara, diye imzalamışlardır.  Ayrıca ekte gönderdiği bir mektubunda bu kitabı hakkında düşüncelerimi istemektedirler.  Ben de önce teşekkür ettikten sonra bu kitap hakkında bazı düşüncelerimi yazacağım.

Çağdaş Şairler Seçkisi 99 Şair ve 99 şiirden ibarettir. Önce bunu bir antoloji olarak algılandım. Meğer bu bir başka değişikte hazırlanmıştır. Kitap Ekim 2018 de Adana’da yayınlanmıştır. İnci Koçak tarafından yaşıma hazırlanmıştır. Kapak resmi Hikmet Karaburçak ve kapak düzeni Erkan Er tarafından hazırlanmıştır.  Eserin tertemiz bir baskısı ve düzeni vardır.  Kitap 112 sayfadan ibarettir.

Çağdaş Şairler Seçkisi’nin giriş bölümünde yazar Tülay Koçak “ Kitap İçin Birkaç söz” başlıklı yazısında şunları yazıyor:
“ Merhaba,  Bu kitapta 99 şair yer almaktadır. Ahmet Haşim’den Ahmet Erhan’a ulaşan şairleri şiir dili ile aktarmaya çalıştığım bu ürünleri, özel bir seçim olmakla birlikte çağdaş şiirimizin gelişimini de göstermektedir. Beş yılı aşan bir çalışma süresince  (1995-2000) seçtiğim şairlerin şiir ve sanat anlayışlarını, dünya görüşlerini anlamaya, anlatmaya özen gösterdim. Seçtiğim şairlerin büyük bir bölümü çok ünlü olmakla birlikte, değerine inandığım tanınmamış şairler de değerlendirmeğe çalıştım. Şiiri önemseyen, üreten, ama tanınmak için özel bir uğraş göstermeyen, üreten ama tanımak için özel uğraş göstermeyen bu şairleri bir gönül borcu ile değerlendirmek istedim. Neden 99 şair seçtiğim sorula bilir. Bunun özel bir nedeni yok. Bu sayı kırk da olabilirdi, yüz elli de. Bu şairler benim şiir dünyamın kaynağını oluşturan, güzelleştiren, Türkçeyi önemseyen şairlerdir. (…) Yapıtları, görüşleri ile şiirimize yön veren, katkıda bulunan bu şairler bütünü, özel bir beğeni ile bir araya gelmiştir. Şairlerin ortak özellikleri; dil bilinci, insan sevgisi, yaşama direnci olarak açıklanabilir. Renkli ve özgün yapısıyla şairler şiir olunca “Çağdaş Şairler Seçkisi” alanında ilk ve tek kitap olarak sizlere ulaştı “ diyor Tülay Koçak.

Merak edenlerim olacak bu Çağdaş Şairler Seçkisinde kimler yer alıyor.   Bu kitapta tam 99 şaire yer vermişlerdir. Şimdi alfabetik sıraya göre onlardan bazılarını yazıyorum:

A. Kadir, Abdülkadir Bulut, Ahmet Ada, Ahmet Arif, Ahmet Ayberkin, Ali Cengizhan, Ahmet Erhan, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Haşim, Ahmet Kutsi Tecer, Ahmet Muhip Dıranas, Ahmet Özer,  Ahmet Telli, Ahmet Uysal, Ali Püsküllüoğlu,  Ali Rıza Ertan, Ali Yüce, Arif Damar, Arkadaş Z. Özger, Asaf Halet Çelebi, Ataol Behramoğlu,  Attila İlhan, Bedri Rahmi Eyüpoğlu,  Beçet Necatigil,  Cahit Irgat,  Cahit Külebi, Cahit Sıtkı Tarancı, Can Yücel, Cengiz Bektaş, Ceavat Çapan, Ceyhun Atuf Kansu, Edip Cansever, Enis Batur, Enver Gökçe, Eray Canberk, Encüment Behzat Lav, Erdoğan Benlioğlu, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Gülten Akın, Hasan Hüseyin,  Hasan Hüseyin İzzettin Dinamo, Hasan Şimşek, Haydar Ergülen, Hilmi Yavuz, İlhami Bekir Tez, İlhan Berk, Kemal Özer, Kemalettin Kamu, M. Sami Aşar, Mehmet Kemal, Mehmet Başaran, Melih Cevdet Anday, Mehmet Akif Tuncay,  Taner, Metin Altıok, Metin Eloğlu, Mustafa Emre,  Mustafa Seyit Sütüven, Muzaffer Tayip Uslu,  Nahit Ulvi Akgün, Nazım Hikmet, Necati Cumali, Nihat Behram, Oktay Rifat, Nurer Uğurlu, Orhan Veli,  Orhon Murat Arıburnu,  Ömer Bedrettin Uşaklı, Ömer Faruk Toprak,  Özdemir  Asaf, Özdemir İnce, Özcan Yalım, Rıfat Ilgaz, Rüştü Onur, Salahattin Kudret Aksal, Sabri Altınel, Saik Faik, Salah Birsel, Sennur Sezer,  Süreyya Berfe, Şinasi Özdenoğlu, Şükran Kurdakul, Şükrü Erbaş, Tahsin Saraç, Talat  Sait Halman,  Tevfik Akdağ,  Turgay Fişekçi,  Turgut Uyar, ,Ülkü Tamer, Ümit Yaşar Oğuzcan,  Veysel Öngören,  Yahya Kemal Beyatlı,  Yunus Koray,  Yusuf Alper, Siya Osman  Saba.  Şairlerimizin bir kısmı bugün yok aramızda.

Aramızdan olmayanlara Allah’tan rahmet, yaşayanlara sağlıklı günler diliyorum. Gözden kaçan varsa ve yazmadıklarımdan beni bağışlasınlar. Bunların içinde yüz yüzegelip kucaklaştığım şairler de vardır. Örneğin Ahmet Özer, Ahmet Uysal, Cahit Külebi, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Ülkü Tamer, İlhan Berk, Haydar Ergülen, Mustafa Emre, Şinasi Özdenoğlu ve Talat Sait Halman gibi… (s:1)

Şair Tülay Koçak, tüm bu şairler için birer şiirle onları tanıtmaya çalışmışlardır. Örnek olarak, Ahmet Haşim için şiirsel bir anlatımla şunları yazıyor:

“Bağdat ile İstanbul arasında
Şiirin gizli salıncağı kuruldu.
İki dilin gülümseyen yüzünde,
Alaca aydınlık usul usul duruldu,
Yürüdü sözcükler şiirin ülkesine,
Günlerin  nesnelerin, duyguların sesine.
Bir bahçeci nasıl bilirse bitkilerin dilini
Mevsimlerin  arasından izini süre süre
Bir Yolcu nasıl bilirse taşını,
Elması, yakutu, akiki göre göre,
Kendi düşünü gerçeğine katarak
Alır başını solgun akşamlardan
Duru şafaklara sessiz derinden,
Öyle bir Bağıdatlı öyle br İstanbullu.” 
(s;2)

Tülay Koçak buradan yola çıkarak kitabına aldığı şairleri şiirlerindeki duygularına, dillerine ve yaşadığı dönemlere göre ve hatta eserlerinin oluşturduğu duygu ve düşüncelerine uygun olarak onları bir şiiriyle tanıtmaya çalışmıştır. Aslında yorucu bir işe girdiğini görüyoruz. Çağdaş Şairler Seçkisine almış olduğu 99 şair için birer özgün şiir yazmak elbette yorucu ve kolay değildir. Onun bir başka şair için yazmış olduğu bir örnek daha verelim. Sanat ve kültür edebiyatımızda Kemalettin Kamu’nun “! Gurbet’e “ olan özlemini, duygu ve hislerini biliyoruz. Kemalettin Kamu adı geçen unutulmaz şiirinde şöyle vurguluyor:

Gurbet o kadar acı
Ki ne varsa içimde,
Hepsi bana yabancı,
Hepsi başka biçimde!


Eriyorum gitgide,
Elveda her ümide
Gurbet benliğimi de
Bitirdi bir biçimde

Ne arzum, ne emelim,
Yaralanmış bir elim…
Ben gurbette değilim,
Gurbet benim içimde..(
3 )

 “ Gurbet “ diye adı geçen bu güzelim hoş duygulu şiir ayrıca Türk sanat müziği bağlamında da bestelenmiş olup, radyo ve televizyonlarda zevkle dinliyoruz.

Örnekleri daha da çoğaltabiliriz. Burada bir katkıda bulunmak istiyorum.  Ben Tülay Koçak Hanımın yerinde olsaydım; Kemalettin Kamu’yu bir şiirle tanıtırken onun şu “ Gurbet “   başlıklı şiirinden bir veya iki dörtlüğünü şiirimin üst kısmına alırdım.  Hemen hemen tüm sayfalarında bunu yazmak için uygun yer vardır. Sayfaları da tasarruflu olarak kullanırdım. Bir başka örnek daha vermek isterdim.

Ahmet Muhip Dıranas ( s: 24 ) te onun için az ve öz bir şiir yazmışlardır.
Tülay Koçak’ın şiiri şöyle:

Arılar yumuşadı dilinde,
Ağrı dağının sisinde
Renklerin rengini sordu,
Sözcüklerin uyumunu,
İnce bir özende buldu,
Açık dingin bir gün
Payını ondan aldı,
Fırtınalar fırtınaları kovaladı
Sel geldi, gitti,
Onun dizelerinde yaşam,
Sevgiyle ince ince tuttu.

Çağdaş Şairler Seçkisi’nde  (24) . Sayfada yer alan bu dizelerin üstü boş ve müsaittir. Ben olsaydım Ahmet Muhip Dıranas’ın şu ünlü “Fahriye Abla’ şiirinden de bir bölümünü aynen aşağıdaki şekilde alırdım:

“Gönül verdin o delikanlıya
En sonunda varmışsın bir Erzincanlıya.
Bilmem şimdi hâlâ bu ilk kocanda mısın?
Hâlâ dağları karlı Erzincan’da mısın?
Bırak geçmiş günleri gönlüm hatırlansın;
Hâtırada kalan şey değişmez zamanla,
Ne vefalı kumşuydun  sen Fahriye Abla!.
” ( 4 )

“ Türkçe’nin süt tadında “ şiirler bırakan hemşehrim Cahit Sıtkı Tarancı için bir şiirini yazıp ve onu rahmetle andıktan sonra 26. Sayfada yer alan

 Cahit Sıtkı’nın “ Memleket İsterim ”adlı bir şiirinden bir iki dize alsaydı nedenli hoş ve yakışırdı. Ben hemen yazıyorum:

“Memleket isterim
Gök mavi, dal yeşil, tarla sarı olsun;
Kuşların, çiçeklerin diyarı olsun…
 
Memleket İsterim,
Ne zengin fakir, ne sen ben farkı olsun;
Kardeş kavgasına bir nihayet olsun”…
( 5 )

Tabi bu eklemeler benim şahsi düşüncelerim. Bu kitabı (1995 – 2000) yılları arasında hazırlandığını görüyoruz. Bu beş yıl içinde bu düşüncelerimi yapabilirdi diye düşünüyorum. Her şair için bir iki dize de olsa bence yeterli olurdu. Belki T. Koçak Hanım böyle düşünmemiştir. Ben sadece düşüncelerimi yazdım. Yoksa esikleri, var diye yazmıyorum… Onun düşüncelerine saygımız sonsuzdur. Gerçi bu biraz daha yorucu ve araştırmaya değer bir konu. Ancak meydana çıkacak bu eser, daha kalıcı ve daha nitelikli olurdu. Ayrıca kitapta yer alan şairlerin doğum ve ölüm tarihlerini de kısaca belirtilebilirdi.  Kitabın son bölümüne de yararlandığı kaynakları da yazmasında yarar vardı. Bu tür bilgiler araştırmaya meraklı gelecek kuşaklar için de yararlı bir kaynak olurdu diye düşünüyorum.  Tülay Koçak bir sözünde “ Çağdaş Şairler Seçkisi” nin 2. bölümü için”    çalıştığını öğreniyoruz. Bundan da ulaşmasını diliyoruz.

Peki, bu güzel ve kalıcı çalışmaları yapan ve bu tür yararlı eserleri Türk kültürüne kazandıran Tülay Koçak kimdir? Onu da kısaca tanıyalım.

Tülay Koçak, 1964 yılında Adana’da doğu. İlk, orta Lise öğrenimi Adana’da bitirdi Anadolu Üniversitesi İşletme Bölümünden mezun oldu. Özel kurumlarda görev yaptı, daha sonra emekli oldu. Şiir ve yazıları çeşitli sanat, kültür dergileriyle gazetelerde yayımlandı. Genel olarak çocuk edebiyatı üzerinde girdiği yarışmalarda birçok ödüller aldı. Bunlardan birkaçı:
    Ankara Üniversitesi Dil Tarih coğrafya Fakültesi Halk Kültürü Anabilim Dalı Başkanlığı’nın düzenlediği “Ninni Derleme“ yarışmasında”  Anadolu Ninnileri” dosyası ile başarı ödülü almıştır.
    İnönü Üniversitesi Halk Kültürü Anabilim Dalı Başkanlığı’nın düzenlediği “ Masal” Derleme yarışmasında başarı ödülü,
    Ankara Çankaya Belediyesi ve Damar dergisinin ile “ Papatya İle Söyleşi” ve “ Gül Aydınlığı” adlı şiir kitaplarıyla ikincilik ödülü aldı.  
    İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin çocuk öyküsü dalında düzenlediği yarışmada” Bir Demet Menekşe “ adlı öyküsüyle başarı ödüle almıştır.
    Alaşehir Nasrettin Hoca Fıkraları derleme yarışmasında” Gülümseyen Düşünceleri” adlı dosyasıyla başarı ödülü aldı. Sözümüz bir hayli uzadı.

Sonuç olarak, bir hayli uzadı. Artık nokta koymanın zamanı geldi. Tülay Koçak’ın gönlünde sevgi vardır, barış vardır ve ülke özlemi vardır.  Şiirlerini gelecek kuşaklara anlatmaya çalıştığı masalları yapıcı ve birleştirici ve duyarlı yazıyor. Dili yaşayan arı ve duru Türkçedir.  Son bölümde Çağdaş Şairler Seçkisi ve şiirsel duyarlığı değişik bir şiir oylumunda anlatması başarılı bulduğumu söylemek isterim. Çocuk Edebiyatı, Halk Edebiyatı ve Çağdaş Şairlerimiz konusunda bir hayli zaman harcadığını görüyoruz. Tülay Koçak gelecek yıllarda eserleri okunacak ve aranacak bir yazar ve şair olacağına inancım tamdır. Başarılarını yürekten kutluyorum.

            Bugüne kadar Türk Edebiyatına kazandırdığı eserlerinden bazıları: Papatya ile Söyleşi ( Çocuk Kitapları),Gül Aydınlığı ( Çocuk Şiirleri ), Çocuk Öyküleri (Ortak Kitap), Karşı Hüzün ( Karacaoğlan Şiir Ödülü 1996), Adana Sıcağı ( Altın koza En İyi Film Öyküsü– 1996 ),Güne Bakan Şiirleri ( Çocuk Şiirleri- 2018), Düşkuşağı Masallar ( Çocuklar İçin Yedi Masal-2018), Adana Sıcağı ( Altınkoza En İyi Film Öyküsü – 1996 ), Çağdaş Şairler Seçkisi –Şiir Diliyle Şairler 2018 ) gibi kitapları vardır. Bu mutlu ve kutlu çabasını bir kez dana yürekten kutluyor, başarılarının devamını diliyordum.
 

  • Tülay Koçak Çağdaş Şairler Seçkisi / Tülay Koçak,( s:1)   a.g. e.  (s: 2)
  • Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla, 20.yy Türk Şiiri Antolojisi, İlhami Sosyal, 1973,s.333
  • Cahi Sıtkı Tarancı, 20.yy Türk Şiiri Antoloji, İlhami Sosyal – 1973 Ankara / s,4 ve 5  A.g.e. (s:325)                                                                                                                                       
 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..