Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '08

 
Kategori
Turizm
 

Tura çıkmadan önce bilinmesi gerekenler

Tura çıkmadan önce bilinmesi gerekenler
 

Tatil zamanı geldi... Beyler, hanımlar tüm yıl çalıştı. Şimdi "arıların" tatil yapma zamanı. Gazetede boy boy ilanlar, tatil ekleri. Mailler vızır vızır geliyor turizm şirketlerinden. Şöyle çoluk, çocuk deniz kenarında, 4-5* otelde cebinizden başka hiçbir para çıkmadan her şey dahil tatil keyfi hakkınız.

Gittiniz seyahat acentesine; <ı>Çocuk havuzu var mı?Var – <ı>Peki Tenis kortu var mı?Var. Ödemenizi de yaptınız..veee Tatil günü geldi çattı. Artık oteldesiniz. Şöyle bir dökünüp saçıldıktan sonra hoop aşağıya. Hadi kızım fırla çocuk havuzuna.. Gol 1; Çocuk havuzu yok! Peki tenis kortu? Orada da inekler otluyor. Hey supanallah. <ı>Neyse, ver kardeşim şurdan bir kolabuyurun 7 YTL – <ı>Nasıl yani. Burası Her Şey Dahil otel değil mi? – Evet ama sadece yemeklerde…

Ya da Yurtdışı tur aldınız. Roma Şehir Merkezi, 4* otel. Tur programına da şööle bir göz gezdirdiniz… 1. 2. gün v.s. Tamam. İndiniz Roma’ya. Rehber getirdi sizi “dağ başında” bir otele.

N’olcak şimdi… Rehberi dövmenin bir faydası yok. Emir kulu onlar. Haydi Türsab’a şikayet. Gazetelerin “tüketici köşeleri” ne şikayet… Gitti bütün senenin emeği, hayali, paracıkları.

Her iki durumda da %100 haklısınız. Ama aşağıda sıralayacağımız önlemlerinizi almadıysanız şikayetlerinizin karşılığında ne alırsınız biliyor musunuz? HAVA… Hele bir de Türsab’a yani Bakanlığa bağlı bir şirket değilse… Unutun her şeyi.

Peki N’apcaz da önlem alacağız. İşte bakın Tura çıkmadan alınacak önlemler.

TURA ÇIKMADAN...

Tatile Giderken Neden Bir Tur Operatörü Tercih Etmeliyim?
Tur Operatörleri kitlelere yönelik üretim yaptıkları için hem toplu hem de uzun süreli satın alma gerçekleştirirler. Böylelikle ortaya çıkan tur paketleri bireysel alıma göre %20 - 30 daha ucuza mal olabilir. Diğer yandan otobüs, rehber gibi hizmetler ancak bir grup meydana geldiğinde verilebilir, aksi takdirde bu tarz hizmetler için tur ücretinden çok daha fazla bir meblağ ödemek gerekebilir. Tur Operatörleri fiyatın yanı sıra hizmetlerin kalitesi ve denetimi işlevini de yürüterek uçak şirketi, otel, restoran, otobüs şirketi ve benzeri kuruluşlar nezdinde bireylerin haklarını savunurlar ve ödedikleri ücretin karşılığını almaları için şirket olarak gerekli başvurularda bulunur, takibini yaparlar. Tur Operatörlerinin yetkili satış acenteleri ise bireylere karşı seyahat danışmanlığı hizmetini verirler. Yüzlerce seçenekten oluşan bir ürün yelpazesinde seçim yapmak ve beklentilere uygun ürünü tespit etmek zordur. Bu seçimde satış acenteleri kritik bir rol üstlenirler.

Seyahat Acentasını Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyim ?
Hizmet alınacak seyahat acentası öncelikle A, B veya C Grubu Seyahat Acentalığı İşletme Lisansına sahip olmalıdır. Her acentanın bir lisans numarası vardır ve Türkiye Seyahat Acentaları Birliği'ne (TÜRSAB) üye olmak zorundadır. Öncelikle bu belgenin mevcut olup olmadığı kontrol edilmeli daha sonra ise acentede çalışan görevlilerin sattıkları turlar konusunda ne kadar bilgili oldukları ölçülmelidir. Seyahat acentesinin ana işlevi seyahat danışmanlığı ise o halde satışa sunduğu ürünleri çok iyi tanımak ve yol gösterebilecek tecrübeye sahip olmak durumundadır. Acente sadece tur paketini satarken değil aynı zamanda seyahat dönüşü de tüketicinin yanında olduğunu hissettirecek derecede yardım sever, güler yüzlü ve müşteri odaklı çalışmalıdır.

Büyük gazete ilanı Büyük acente anlamına mı gelir?
EVET-HAYIR. Öncelikle dikkat edilmesi gereken husus seçtiğiniz acentenin bu turları 12 ay-365 gün yapabiliyor olması. Yani "bayram-seyran" harici de bu turları gerçekleştiren acente olması önemlidir. Gazete ilanlarının boyutlarına gelince; Unutmayın ! Nihayetinde <ı>"gazete ilanlarının parası da tüketiciden çıkmaktadır" Elbette Büyük ilan çıkan firmalar “büyük” olduklarına inanırlar ve öyle de gözükürler ama orta ölçekli firmalar ya servis olarak daha iyi olmak veya daha düşük fiyat avantajını tüketiciye vermek durumundadır.

Farklı Tur Operatörlerinin Ürünlerini Karşılaştırırken Nelere Dikkat Etmeliyim?
Öncelikle tabii ki fiyatlarına, ödeme koşullarının ilanda belirtilen tüm paket programlar ve turlar için geçerli olup olmadığına, fiyatların hangi hizmetleri içerdiğine, ulaşım imkanlarına, her bölgeye ulaşım olup olmadığına, hizmet kalitesine ve marka güvencesine dikkat edilmelidir. Bir yıl boyunca kurulan tatil hayallerinin yıkılması ve ödenen onca meblağın boşa gitmemesi için ürün yelpazesi, satış ağı, hizmet kalitesi ve finansman gücü ile kendisini kanıtlamış, piyasada tanınan bir tur operatörü tercih edilmeli, birkaç euro uğruna gereksiz risklere girilmemelidir.

Tatil Köylerinde Uygulanan Konaklama Şekilleri Nelerdir ?
Oda kahvaltı : fiyata sadece konaklama ve sabah kahvaltısı dahildir.
Yarım pansiyon : sabah kahvaltısı ve akşam yemeği dahil konaklama hizmetleri sunulur.
Tam pansiyon : sabah, öğle ve akşam yemeğini içeren konaklama şeklidir.
Herşey dahil : sabah, öğle ve akşam yemeklerine ilave olarak geç kahvaltı, gün boyu alınan yerli olmak kaydı ile alkollü alkolsüz tüm içecekler, beş çayı ve kuru pasta ikramı gece çorbası gibi hizmetleri de içerir.
Ultra herşey dahil : her şey dahil servise ek olarak gün boyu alınan tüm yabancı içecekler, tesise göre motorlu su sporları da dahildir. Ayrıca ultra herşey dahil sistemde yemek esnasında tüm içecekler masaya servis edilmektedir.

Bunlara kavramlara rağmen her Her şey Dahil konseptinde ki otelin kendilerine göre uygulamaları olabilir. Lütfen tura çıkmadan seyahat acentenizden detaylı olarak bilgi alınız.

Beklentilerime Uygun Ürünleri Nasıl Seçebilirim ?
Deniz, kum, güneş, macera, keşif, kültür, sanat, alış veriş, hobi, spor, aktivite ve buna benzer ilgi alanları belirlenmeli ve bunlar içerisinden hangilerinin ağır bastığına göre öncelikle tatil türü seçilmelidir (tatil köyü, otobüs turu, yurt dışı tur, mavi yolculuk, vs.). Bu aşamadan sonra yapılacak şey belirlenmiş tatil türü içindeki en uygun ürünü bulmaktır. Tatile kiminle gidileceği çok önemlidir. Kişisel beklentiler kadar birlikte tatil yapılacak kişilerin beklenti ve durumları da hesaba katılmalıdır. Bu kriterler acente yetkilisi ile net bir biçimde paylaşılarak danışmanlık istenmeli, yapılacak tercihlerde bütçe ve süre gibi kriterler göz ardı edilmemelidir.

REZERVASYON YAPTIRIRKEN...

Peşin ve Taksitli Ödemelerde Fiyat Farkı Var Mıdır?
Vardır. İlan edilen fiyatlar Peşin-Nakit fiyatlardır. Ancak kredi kartı ile tek sefer veya taksit seçeneğinde bankalar komisyon almaktadır. (Tek sefer çekseniz bile). Ve bu fark genelde tüketiciye yansıtılmaktadır. Ancak Bazı acentelerin kar marjları bu farkları dahi içermektedir ve hiç farksız 12 hatta 24 ay taksit yapabilmektedirler. Kısaca, olay tamamen kar marjı ile orantılıdır.

Opsiyonlu Rezervasyon Nedir ?
Opsiyonlu rezervasyon herhangi bir ücret ödemeden seçtiğiniz tur paketinin belli bir süre için sizin adınıza tutulması ve başkasına satılmaması anlamına gelir. Seyahat acentesi yetkilisi tarafından tanınan opsiyon hangi ürünün seçildiğine bağlıdır. Uçuş rezervasyonlarında opsiyonlar sezonun yoğun olup olmamasına bağlı olarak günlerce tutulabilirken, <ı>tur paketlerinde bu süre genellikle saatlerle sınırlıdır. Tatil köyleri rezervasyonları için çoğunlukla opsiyon tanınmaz. Bu sebeple tatil paketleri için genellikle tespit edilmiş kaparonun yatırılması ve yerin bu kaparo ile güvenceye alınması önerilir.

Rezervasyonum Tamamlandığında Bana Hangi Evraklar Verilir ?
Yurt dışı gezilerinde, rezervasyon tutarının tamamının ödenmesi ile birlikte acente yetkilisi tarafından tahsilat makbuzu ve Tur Kayıt Formu (TKF) verilir. TKF'nin arka yüzünde yer alan müşteri sözleşmesi seyahat süresince gerçekleştirilecek hizmetler için Tur Operatörü ile tüketici arasında meydana gelebilecek hemen hemen tüm durumları yasal kurallar çerçevesinde belirler. Bu sebeple müşteri sözleşmesinin imzalanmadan önce dikkatle okunması tavsiye edilir. Tur süresince verilen hizmetlerin yetkilileri (otel, rehber, vs.) tarafından talep edilir ve nüshaları alınır, o sebeple bu belgenin (TKF) iyi muhafaza edilmesi gerekir.

Rezervasyonumu Seyahat Acentesine Gitmeden Yapabilir miyim ?
Artık tek telefonla bile acentenizi aradığınız takdirde ister tatil paketleri ister uçak bileti, otel veya rent a car hizmetleri olsun tüm işlemlerinizi acenteye gelmeden yapabilir, seyahat evraklarınızın ev veya iş yerinize ücretsiz olarak teslim edilmesini sağlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra 24X7 hizmet veren acentelerin internet sitelerinden seyahat alış verişi yapabilirsiniz.

ULAŞIM HİZMETLERİNDEN YARARLANIRKEN...

Uçak Bileti Rezervasyonlarında Kullanılan Terimler Nelerdir ?
PTA (Prepare Ticket Agreement) : Ödemesi başkası tarafından yapılmış rezervasyonun, yolcu tarafından ödeme yapılmaksızın herhangi bir şehir veya ülke'den bilete çevrilmesidir. APEX Bilet : Gidiş ve dönüş tarihleri belirli, rezervasyon degişikliğine izin vermeyen veya belirli ceza karşılığında izin veren bilet türüdür. Sticker yaptırmak: Biletinizde herhangi bir nedenden ötürü yaptırmış olduğunuz tarih veya saat değişikliklerinde bilet kuponu üzerine havayolu tarafından yapıştırılan bir çeşit etikettir. IATA (International Air Transport Association) : Milli hava yolları ile gerekli teminatları ve özellikleri arz eden seyahat acentaları arasındaki bilet kesme, ödeme ve diğer kuralları belirleyen ve denetimini sağlayan Uluslararası Havayolu Taşımacılık Birliği'dir. Charter Uçuşu : Belli bir tarifeye dayanmaksızın tamamen özel olarak bir veya birden fazla Tur Operatörü tarafından belli bir dönem ve parkurda işletilmek üzere kiralanmış özel sefer(ler)dir.

Alan Vergisi Nedir ve Nerede Ödenir?
Alan vergisi havayollarının tahsil ettiği bilet ücretinin üzerine eklenen ve tutarı Charter uçuşları hariç bilet üzerinde görünen hava alanlarının kullanımı için devlet veya havaalanı işletmesi tarafından alınan vergi türüdür.

Bilet Ücretleri Hesaplanırken Hangi Döviz Kuru Kullanılır?
Tüm IATA acentalar ve havayolları dış hat biletler için biletin kesildiği güne ait T.C Merkez Bankasının belirlediği döviz satış kurunu kullanırlar.

Bagaj ve Check In işlemlerinde Nelere Dikkat Etmeliyim?
Dış hatlarda en geç 2, 5 saat önce havalimanında bulunmalı ve ilgili havayolunun kontuarında check-in işlemlerinizi başlatmalısınız. Kontuar ile ilgili bilgileri rezervasyon esnasında acente yetkilisinden alabilirsiniz. Ekonomi class yolcuları için 20, bussiness class yolcuları 30 ve first class yolcuları için 40 kg'a kadar bagaj taşıma hakkı tanınmıştır. Belli bir ölçü ve ağırlığı geçmeyen el bagajlarınızı yanınızda (kabinde) bulundurabilirsiniz.

Rezervasyon Esnasında Koltuk Numarası Alabilir miyim?
Havayollarının izin verdiği parkurlarda koltuk numarası alabilirsiniz. Tabi ancak tarifeli uçuşlarda.

Hamileyim Yine de Uçuş Yapabilir miyim ?
Doktor raporu ile hamileliğinizin son 6 ay'ına kadar uçuş yapabilirsiniz. Daha sonrası için Doktor raporu gerekmektedir.

Uçuş İçin Bebek ve Çocuk Yaş Sınırı Nedir ?
Bebek yaş sınırı 0-2, çocuk yaş sınırı ise 2-12 arasındadır.

SEYAHAT SIRASINDA...

Check In Check Out Nedir, Nasıl Uygulanır?
Check in tesise giriş, check out ise tesisten ayrılış işlemlerinizi ifade eder. Her ikiside tesislerin resepsiyon bölümlerinde yapılır. Tüm tesislerde geçerli olmak kaydı ile tesise girişiniz 14:00, ayrılışınız ise 12:00 saatleridir. Y.P konaklamalarda her gece için bir kahvaltı ve bir akşam yemeği hakkınız vardır. Konaklamalar Akşam yemeği ile başlar. Bu nedenle Çok erken haraketli turlarda önce şehir turları gerçekleşir, daha sonra otele yerleşilir. Sejur yani tatil amaçlı turlarda erken haraketli durumlarda check-inn saatine kadar beklenmelidir. Ancak Rehberimiz çıkışı yapılmış, Temizliği bitmiş odalar var ise bunları Yaşlılar, Hastalar, Çocuklular öncelikli olmak üzere yolcularımızın özelliklerine göre dağıtmaya başlayabilir.

Erken Check Out Yaparsam Nelere Dikkat Etmeliyim ?
Öncelikle Tur Operatörü rehberiniz ile görüşerek nedeninizi açıklayın ve rehberinizin vereceği bilgi doğrultusunda bu işlemi gerçekleştirin. Rehberiniz ile görüşmeden tesisten ayrılmayın.

Yurtdışına Çıkarken Nelere Dikkat Etmeliyim?
Pasaportunuzu, biletlerinizi ve gerekli olan tüm evrakları yanınıza aldığınızdan emin olun. Seyahatten önce gideceğiniz ülkenin koşullarına kendinizi alıştırmak için ülke ile ilgili detaylı bilgi edinmeye çalışın, iklim koşulları, para birimi, saat farkları, giyim, önemli telefonlar öncelikle bilmeniz gerekenlerdir. Batıya veya doğuya seyahat ederken zaman farklılıklarını hesaplamak için gideceğiniz yere ulaşana kadar saatinizi ayarlamayın. Seyahat ederken yanınıza ekstra para alın. Uluslararası kredi kartı, seyahat çekleri ve döviz beklenmeyen durumlardaki ekstra harcamalarınızı karşılar. Otelden ayrılırken her zaman yeterli paranızın olduğundan emin olun. Ara öğünler, telefon konuşmaları ve toplu tuvaletleri kullanmak için geçerli bozuk paralardan yanınıza aldığınızdan emin olun.

Yurtdışı Çıkış Harç Pulu Nedir?
Her Türk Cumhuriyeti vatandaşı yurtdışına çıkarken uygulanan bir vergi türüdür. Devlet tarafından belirlenmiş Türk Lirası tutarı banka şubelerine yatırılır. Karşılığında pul alınır. Bankaya pasaport veya pasaport numarası ibraz edilmelidir. Çıkış yaparken alınan pulun ibraz edilmesi gerekmektedir. Alan memuru (polis) pulu pasaportunuzun en arka sayfasına yapıştırıp damgalayacaktır.

Seyahat Sırasında Sağlığımı Nasıl Koruyabilirim?
Öncelikle yola çıkmadan cüzdanınıza adınız, adresiniz, telefon numaranız, acil durumlarda aranacak bir başka numara, hastalıklarınız ve kan grubunuzun bulunduğu küçük bir kağıt parçasını yerleştirin. Başınıza gelebilecek tıbbi olaylar için elinizde geçerli bir sigorta sistemi olmasına dikkat edin (biz Türsab seyahat sigortasını öneriyoruz). Ancak bu sigortalar daha önce geçirdiğiniz veya geçirmekte olduğunuz hastalıklar sonucu oluşan durumlarda geçerli değildir. Özel sigortanız varsa kartınız veya emekli sandığı, SSK, Bağ-kur belgeniz, memursanız kimlik bilgileriniz yanınızda olsun. Yurtdışına seyahat ediyorsanız mutlak bir uluslararası geçici sağlık sigortası yaptırmalısınız. Eğer süregen bir hastalığınız (diyabet, astım, guatr, vb) varsa, tatile çıkmadan bir check-up yaptırmalısınız. Mümkünse bir haftayı aşacak tatiller için bir diş hekimi muayenesinden geçebilirsiniz. Sonraki önemli plan bir sağlık çantası hazırlamak. Bu çantayı otobüs veya arabanın bagajına vermeyin ve yanınızda bırakın. İçinde en azından neler olsun: Antibiyotikli bir krem, bandaj, gazlı bez, göz damlası, alkol ve dezenfektan bir sıvı, ağrı kesici, antiasit, kusmayı önleyici haplar, böcek sokmalarına karşı ilaçlar, ishal engelleyici ilaç, kabızlık engelleyici ilaç, antihistaminik (alerji ilacı) yedek gözlük camları, kontakt lens koruyucu sıvısı, su temizleme kiti, makas, cımbız, toplu iğne. Bu ilaçların ticari adlarının neler olduğunu bir doktora başvurarak öğrenebilirsiniz. Süregen hastalığı olanlar veya önceden önemli bir ameliyat geçirenler eski kayıtlarının bir özetini yanlarında taşımalılar. Eğer bulaşıcı hastalık riski taşıyan ülkelere veya yurt içindeki bölgelere gidiyorsanız, eksik aşılarınızı tamamlamalısınız. Bunların neler olabileceğini bir hastaneye başvurarak öğrenebilirsiniz. Seyahat sırasında yiyecekler ve yemek zamanları evde alıştığınızdan farklı olabilir. Yeni durumların ortaya çıkmamasına dikkat edin.

Seyahatten Memnun Değilseniz ?
Öncelikle eksiklikleri gidermeye çalışın ve bu amaçla otel yetkilileri ve rehberiniz ile irtibat kurun. Tesis veya tur programı olması gereken nitelikte değilse; rahatsızlığınızı belgeleyin, herşeyi açık olarak yazdığınız tutanağı bu hususları gören kişilere imzalatın (rehberlerimizde bulunan formları isteyerek doldurabilirsiniz) özellikle tesis işletmecisi ve acenta yetkilisi bu belgeleri imzalamalıdır. Eksiklik iddiasını kanıtlamak amacıyla fotoğraf çekin. Eğer seyahatinizin tamamlanmasından sonra hala eksiklikler olduğunu ve bunların tamamlanmadığını düşünüyorsanız vakit geçirmeden Tur Operatörü müşteri hizmetleri ile temas kurarak hazırladığınız belgeleri sunun ve eksikliklerin tazmin edilmesini isteyin. Talepleriniz müşteri sözleşmesi ve Türsab Kütahya Çizelgesi doğrultusunda değerlendirilerek mümkün olan en kısa sürede yanıtlanacaktır. Tur Operatörünün maduriyetinizi karşılamadığını düşünüyorsanız tüm acentaların bağlı olduğu TÜRSAB bünyesinde yer alan Tüketici Sorunları Bölümüne müraacat edebilirsiniz. Tüketici-Otel-Acenta-Rehber İlişkileri Komisyonu ve TÜRSAB Tahkim Kurulu sorunlara Kütahya Çizelgesi çerçevesinde çözüm bulmaktadırlar.

 
Toplam blog
: 305
: 4038
Kayıt tarihi
: 23.01.07
 
 

Kayseri doğumlu, 1977'den beri Sektörde (Otel, Çarşı, Yurtdışı Acente, Profesyonel Turist Rehberi..