Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Mayıs '10

 
Kategori
Turizm
 

Turizm 12 ay yerine 24 aya yayılmalı

Turizm 12 ay yerine 24 aya yayılmalı
 

Mersin'den bir görünüm.


Turizm araştırmacısı H. Ertuğrul Şahin, günümüzde turizmi on iki aya yayma konusunda gösterilen çabaları yerinde bulduğunu ancak artık bir adım sonrasını da düşünmeye başlamak gerektiğini belirterek, turizmi yirmi dört aya yaymanın projeleri geliştirilmelidir dedi.

Turizmi yirmi dört aya yaymakla söylemek istediği şeyin üç ana unsuru olduğunu belirten Şahin bunları şöyle sıraladı: Turistin otelde iken daha fazla harcaması, otelden ayrıldıktan sonra da otel için harcama yapmaya devam etmesi ve başkalarının da onun için otele gelir getirecek harcamalar yapması.

Bunun için yenilikçi projeler geliştirilmesi gerektiğini ifade eden turizm araştırmacısı H. Ertuğrul Şahin, bu konudaki bazı ilginç önerilerinin şunlar olduğunu belirtti:

1. Otelde konaklayan müşteriler için odalarda camekânlı bir bölüm hazırlanır ve bu bölümde, yöresel ürün ve projeler sergilenir ve alınması sağlanabilir. Oda sayısı çok olduğu için, her odada dört çeşit olmak üzere, pek çok ürüne bu bölümlerde yer verilebilir ve ayrıca turistler kendi aralarında, odalarında olan farklı ürünlerle ilgili konuşacakları için akılda kalıcılık da sağlanmış olur.

2. Turist, kurulacak bir dev ekranda parasını ödemek koşulu ile ailesi ile olan tatil görüntülerini, videolarını diğer turistlerle paylaşabilir. Bunun için ödeme yaptıktan sonra flash belleği televizyona takarak görüntüleri diğer turistlerle paylaşabilir. İsterse görüntülerin kendileri ayrıldıktan sonra da gösterilmesini sağlayabilir.

3. Odaların pencere kenarlarına kurulacak kuş yuvaları, isteyen turistlere ayrıca kiralanabilir ve turistler, otel tarafından kendilerine verilecek kuşları o yuvalarda besleyebilirler. Kendileri ayrıldıktan sonra da belirli bir süre kuşların beslenmesi için isterlerse ayrıca ödeme yapabilirler ya da bir sonraki turist aynı görevi devralabilir.

4. Otel için yeni broşür basımı planlanabilir ve bu broşürde yer almak isteyen turistler belirli bir ödeme yapabilirler. Bu şekilde hem daha fazla tanıtım yapılmış olur, çünkü turist ülkesinde bu broşürü dostlarına dağıtmaktan mutluluk duyar. Bu broşürler aylık olarak basılabilir. Haziran ayı broşürü gibi.

5. Dünyada örneği olmayan (duygusal hırsızlıktan korunma kursu gibi) kurslar planlanarak, turistlerin, açılarak bu kurslara ücreti karşılığı katılmaları sağlanabilir.

6. Otelin adına sanal bir üniversite oluşturulabilir ve turistler bu üniversiteye kayıt olabilirler. Yılda iki sefer harç ücreti öderler.

7. Otelde konuklarla kısa metrajlı amatör film çekimi yapılabilir ve bu filmlerde rol almak isteyen turistler rolün durumuna göre ödeme yapabilirler. Akşam da tüm otel konukları filmi birlikte izlerler. Film yemek salonunda yayınlanabilir.

8. Bulunduğu bölgede dağ olan oteller, “dağ delme turizmi” projesini uygulayarak, sembolik bir dağ delme animasyonu sonrası katılımcılara bu konuda belge verebilirler. Tabi katılım ücretli olur.

9. Dünyanın en önemli konularından sigara ile ilgili olarak verilecek bir eğitim sonrası turistlere “sigara taşıma ruhsatı” verilebilir ve bu ruhsat her yıl yenilenebilir. Bunun için yine belirli bir ücret alınır ve ayrıca isteyen turistler parasını ödemek koşulu ile arkadaşları adına da bu ruhsattan alabilirler. Bu durumda, eğitimle ilgili cd, adına ruhsat alınan kişiye izlettirilmek üzere turiste teslim edilir.

10. Turistlerin ülkelerine döndüklerindeki hayatları da düşünülerek, örneğin, arabalarında, evlerinde, iş yerlerinde kullanmaları için yenilikçi tasarımlar geliştirilebilir.

11. Otelin Kralı gibi bir uygulama ile krallığı almak isteyen ödemesini yapar ve o kişinin tam boy bir fotoğrafı otelin, restoranın ve genel kullanıma açık alanların girişlerine konulabilir. Bu kişi otel içerisinde kral kıyafeti ile dolaşabilir. (Yabancı müşteri olduğu varsayılarak kral denmiştir).

12. Otelin genel kullanım alanlarında web kamera olabilir ve otelde konaklamayan birisi web sayfasından ücret ödeyerek şifre alıp giriş yapar ve otelin kontrolünden sonra yayınlanmak üzere, otel içerisindeki dijital reklam platformlarında yayınlanmak üzere firma reklamını girebilir. Bu uygulama reklam robotu şeklinde de planlanabilir ve imkanlar ölçüsünde, internet sayfasından giriş yapan kişi, dikkat çekmek için bu robotu sağa sola hareket ettirebilir veya belirli bir hatta yürütebilir.

13. Dünyada yaşamın Türkiye’de başladığı ile ilgili haber plaket şeklinde tasarlanarak turistlere satılabilir.

14. Yörede yapılacak düğün olduğu zaman, düğün davetiyeleri evlenenlere katkı olması adına uygun bir ücretle satılabilir ve isteyen turistler düğüne katılır ya da davetiyeyi hatıra olarak götürürler. Evlenecek çift, gelin-damat kıyafetleri ile otelde hazır bulunarak bu işlemi kendileri de gerçekleştirebilir. Bu projede, yöre halkı ile otelin daha fazla kaynaşması da amaçlanmaktadır.

15. Otelin yıldızları dışında, yörenin meşhur meyvesi, sebzesi ne ise, o kullanılarak ayrıca bir çalışma yapılabilir (örneğin yörenin çileği meşhur ise, dört yıldızlı bir otelde, kapının diğer tarafına da dört çilek sembolü olan bir tabela asılır. Benzer şekilde hazırlanmış tabelalar, hatıra olarak, isteyen turistlere de satılabilir). Bu çalışma ile, bölgedeki üretime, tarıma da dikkat çekilmiş olur.

“Amacım kimseyi incitmek değil. Bu örneklerin bir kısmı belki başka insanlar tarafından da düşünülmüştür ve belki de uygulanmıştır” diyen Şahin, turizmde “her adım bir turizm” anlayışının artık yerleşmesi gerektiğini belirtti. (heradimbirturizm@yahoo.com).

 
Toplam blog
: 73
: 614
Kayıt tarihi
: 07.02.07
 
 

Ertuğrul Şahin, 1968 Mersin doğumlu. Karadenizli. Çukurova Üniversitesi, İktisadi ve İdari Biliml..