Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Haziran '11

 
Kategori
Turizm
 

Turizm bir kültür ihracatıdır

Turizm bir kültür ihracatıdır
 

Turizm görmek, tanımak, dinlenmek ve eğlenmek amacıyla bireylerin tatil zamanlarında gezi yapmasıdır. Bu amaçla gezi yapan kişiye de turist denmektedir. Turizm 19 yüzyılın sonunda başlamış, 20 yüzyılda sanayi devrimi sürecinde şehirleşmeye paralel hız kazanmıştır. İçinde bulunduğumuz 21 yüzyılda ulaşım ve haberleşme teknolojisindeki gelişmelere bağlı olarak boyutlarını ve alanlarını daha da ekonominin önemli sektörlerinden biridir.

Turizm oluşturduğu ve kazandırdığı ekonomik ve sosyal büyüklük ile tüm ülkelerin önem verdiği ve geliştirmeye çalıştığı bacasız sanayi dalı gibidir. Gezi uzaklıklarına göre iç ve dış turizm olarak ayrılırken, faaliyet alanlarına göre de başlangıçta seçkinler için kültür ve sanat turizmi, kaplıca turizmi, kayak turizmi ağırlıklı olan turizm, zaman içinde şehir yaşamının ve çalışma hayatının elitleri ile dinlenme ve eğlenceye yönelik olarak değişime uğramıştır. Yaz dönemlerinde deniz kıyılarında tatil kavramı popüler hale gelmiş, bir anda sahiller oteller ve yazlıklar ile dolmaya başlamıştır.

Büyük bir yatak kapasitesine erişen deniz turizmi gerek kültür sanat turizmini desteklemeye gerekse diğer turizm dallarının da ortaya çıkmasına neden olmuştur. Tabii zaman zaman da bu furya sahillerin kirlenmesine ve bozulmasına neden olmuş, hatalı gelişim politikaları çevreye zarar vermeye de başlamıştır. Buna karşı birçok ülke çevreye uyumlu ve zarar neden olmayacak politikaları ön plana almaya, sorunların çözümü için politikalar geliştirmeye başlamışlardır.

Turizm artan gelir ve eğitim düzeyine göre bireylerin ekonomik güçlerine ve kültür seviyelerine göre şekillenmeye başlamıştır. Yeni turizm alanları ve gezi güzergâhları ortaya çıkmıştır. Bunlar gençlik turizmi, karavan turizmi, doğa turizmi, eko turizm ve tarım turizmi gibi çeşitli adlarla anılmaya ve tüketicilere sunulmaya başlamıştır.

Bugün az ya da çok gelirini harcamaya odaklı olan turistler güçlerine göre tatil planları yapmakta, gezi paketleri satın almaktadırlar. Çoğu defa da başta yerli turistler olmak üzere kendi gezi rotalarını ve tatil alanlarını kendileri belirleyerek kendi imkânları ile tatil yapmaktadırlar.

Her halükarda turizm yaşadığımız çağda bireylerin yoğun çalışma hayatının stresinden uzaklaşmak, dinlenmek ve gezip görmek için bir yıl boyunca yaptıkları birikimleri tatillerinde harcadıkları dönemdir. Bu dönemlerde turist en iyi, en temiz ve en güvenli hizmeti beklemektedir.

Turizm birçok sektör ile ortak çalışan ve o sektörlere ekonomik hareketlilik sağlayan, kaynakların verimli kullanılmasını ve potansiyel kaynaklarının da ekonomiye kazandırılmasına imkân yaratan bir sektördür.

Türkiye turizminin ekonomik ve sosyal hayat içindeki payı 2010 yılında % 5’dir. Diğer yandan Turizm gelirinin ihracat gelirlerine oranı da % 15-20 bandındadır. 2010’da dünyaya turizmi 935 milyon turisttir. Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayısı 28,6 milyondur.

Türkiye 2010 yılında gelen ziyaretçi sayısı itibariyle dünyanın ilk 10 ülkesi arasında 8.sıradadır. Fransa 78,9 milyon kişi ile birinci, ABD’de 60,8 milyon ile ikinci, Çin 55,9 milyon ile üçüncü, İspanya 52,6 milyon kişi ile dördüncüdür.

Türkiye’nin toplam turizm geliri 21 milyar dolar civarındadır. Turistlerin dönüşte yanlarında götürdükleri hediyelik eşya, giyecek ve ayakkabı ile halı kilim gibi harcamaları 342 milyon dolardır. Ülkemizde yatak kapasitesi 1 milyonu bulmaktadır.

Türkiye’de yurtiçinde yapılan seyahat sayısı 60 milyon’dur. Seyahatlerin yüzde 20 tatil amaçlıdır. Tatil amaçlı seyahatlerde, seyahat başına harcama 340TL’nin üzerindedir.

Turizm sektöründeki 1,2 milyona yakın çalışan vardır. Turizmde çalışanların Türkiye genel istihdamındaki payı da %5’in üzerindedir.

Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın Türkiye Turizm Stratejisi’nde belirlenen ve Kış Turizm Koridoru olarak tanımlanan bölgede 24 yeni kış turizmi merkezi bulunmaktadır.

Bu merkezlerde 7.764 yatak kapasitesi vardır. Yatak kapasitesinin 65.390’a çıkarılması hedeflenmektedir. http://www.turofed.org.tr/webfolders/istatistik/TURIZM_RAPORU_04_TURKCE-web.pdf

Bu rakamlar her geçen gün şehir nüfusu artan ve kırsal nüfusu azalan ülkemiz için çok önemlidir. Kırsal nüfus bir ölçüde kendi kendine yetme imkânlarına ve geçimini sağlama imkânlarına sahipken, şehir nüfusunun gelir sağlamak için işe, gıda almak içinde gelire ihtiyacı vardır. Ülkenin ve kuruluşların da ayakta durması içinde gelir kaynaklarına gereksinimi vardır.

Bu nedenle 21 milyarlık gelir sağlayan turizm sektörünün önemi büyüktür. Başta şehirlerdeki insanlar olmak üzere tüm kesimlerdeki insanlara istihdam imkânı yaratmaktadır. Ayrıca tesislerin yapılmasından, geliştirilmesinden ve de işletilmesine kadar geçen süre ile hizmet dönemlerinde talep ettiği, ulaşım, taşımacılık, inşaat, insan gücü, gıda, hediyelik eşya, tarihi ve doğal güzellikler, kültürel zenginlikler köyden kente tüm kesimlere, ekonominin tüm sektörlerine ekonomik fırsatlar yaratmaktadır.

Diğer taraftan turizmin en önemli yönü toplumları ve ülkeleri birbirine yakınlaştırmakta, ülkenin kültürel değerlerinin tanınmasına imkân vermektedir. Ülkeler arasındaki düşmanlıkları bile azaltmaktadır. Düşünün dün Rusya’ya olan bakışımızı. Yıllarca yanlış tanıtılan bu ülke bugün en önemli iş ortağımız ve dostumuz haline gelmiştir. Bu durum birçok eski demir perde ülkesi içinde geçerlidir.

Turizm yarattığı ticari ve ekonomik değerler yanında ülkenin tanınırlığını artırarak dış ticaret ve politikanın önünü açmaktadır. Gerek ticari gerekse siyasi sorunların çözümüne bir ölçüde katkı sağlamaktadır. Bu özellikler kapsamında Turizme bir ölçüde bir kültür ihracatıdır.

Turizm 21 yüzyılın en önemli sektörlerinden biridir. Hızla gelişen şehircilik, haberleşme, ulaşım insanların daha hızlı hareket etmelerine ve haberdar olmalarını imkân vermektedir. Bu nedenle Pazar artık ülke ve bölge olmaktan çıkmış, dünya olmuştur. Hazırlanan plan ve programlarda kaçınılmaz olarak bu ölçek dikkate alınmalıdır.

Devletin bu yönde çabaları yanında, ülkemizin geri kalmış ve kalkınmakta olan yöreleri de bu pastadan nasıl pay alacağının hesabını iyi yapmalıdır.

http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/ut/utp_son_surum.pdf

 
Toplam blog
: 416
: 790
Kayıt tarihi
: 19.02.10
 
 

Tarım, Gıda, Ormancılık, Çevre, Örgütlenme ve Proje konularında çalışmalarda bulunmaktayım. Öncel..