Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Ekim '10

 
Kategori
Turizm
 

Turizm'i otelci Basını VESTEL'mi yönetecek

Turizm'i otelci Basını VESTEL'mi yönetecek
 

Barter anlaşmaları gereği de olsa, yıllardır Türk turizmi otelcilere soruldu, her fırsatta kendilerine mikrofon uzatıldı. Otelciler de nalıncı keseri gibi rotayı Antalya gösterdiler. Deniz-kum-güneş turizmini pompaladılar. GAP’ı, Karadeniz’i, Kültür, Dağ, Sağlık, Din turizmini ve turizmin yüzlerce çeşidini, planlamasını anlatacak ne işleri, ne de istekleri, ne konudan haberleri vardı. Çünkü bu detaylar! ne güneydeki otelcileri enterese ederdi ne de onların keselerini. Şehir otellerinde bile “herşey dahil” sistemini pompalayıp turisti otele mahkum ettiler.
Bu durumun ne kendilerine bir hayrı oldu, ne esnafa, ne de memlekete. Sonuçta ne oldu? Aşırı pompalama ve teşviklerle yüzbinlerce yatağa sahip olan Akdeniz’de arz-talep dengesi bozuldu. 5 yıldızlı güzelim oteller gecelik 20 euro’lara mahkum oldu. Önce salatalar bir sonraki gün sebze çorbası oldu sonra biralar yarıya kadar su doldu. Kalite düştü, şikayetler arttı. Kısaca otelciler kendi iplerini kendileri çektiler. Bizler de her fırsatta onlara mikrofon, bu işe de çanak tuttuk.
Pratikte, Otel ve otelciler turizmin 48 ana bileşenlerinden sadece biri konumundadırlar. Kimse kızmasın, gücenmesin ama dünyada otelciler bizde ki gibi Turizmi yönlendirecek, planlayacak kadar tek yetkili de pek etkili de değildirler. Oteller, bir turun hesaplamasında Uçak’tan sonra gelen en pahalı bileşendir. En az Uçak kadar, Rehber kadar önemlidirler. Gazete kağıdı da yazılı basının en pahalı, en etkin öğelerinden biridir. Ama bu, ülkede yazılı basının gazete kağıtçısına, görsel basının VESTEL’e sorulmasını gerektiren bir durum değildir. Kağıdı, muhabiri, kameramanı, köşe yazarını, reklamını ve gerekli tüm organları bir araya getirenler yani Gazete, TV yöneticileri ve sahipleri sektöre yön verirler. Ha, bazıları, hepimizin tek vücudun organları olduğumuzu unutup fıkrada ki gibi elindeki “en pahalı organı” kasabilirler. Bu durumda roller değişebilir. Yani “Gözler baş olabilir” (gözler miydi…?)

Bileşenlerden bazıları;
Otel; başlı başına pahalı bir yatırımdır, otel turizmin mihenk taşlarından biridir, otelci de belki milyonlarca dolar yatırım yapmıştır. Ama otelci nihayetinde yatırımını çıkartabilmek amacı ile kendi otelinin bulunduğu bölgeler ve otelinin ait olduğu turizm çeşitlemesine doğru nalıncı keserini vurmaktadır. Sahil oteline sahipseniz deniz-kum-güneş, Şehir oteliniz var ise, şehir, Dağ oteliniz var ise dağ, Kaplıca oteli ise kaplıca turizmine yönelik konuşup, görüş bildirirsiniz.
Transfermen; Turisti havaalanında karşılayıp, otele götüren, son gün de uğurlayan kişidir. Turistin gördüğü “ilk Türk, ilk yüz”dür. Havaalanından otele kadar geçen bir saat içerisinde Türkiye’nin imajını düzgün ve güvenilir vermek zorundadır. Çünkü ilk intiba çok önemlidir.
Rehber; en önemli bileşendir. Turistin ilk Türk arkadaşı, ilk Türk öğretmeni, siyaset tartıştığı, bilgi edindiği değerdir. En doğru bilgileri ondan alır. Rehber acentayı ve Türkiye’mizi vezir de eder rezil de
Uçak; Kotasyonlarımızda en pahalı bileşendir. İyi ve zamanında servis, güleryüzlü hizmet, güvenilir havayolu işimizi kolaylaştırır.
Otobüs; Son yıllarda gerek bakımsız görünümleri, gerekse olağan hale gelen kazalar nedeni ile turizmimizde güven kaybına neden olmaktadırlar.
Otobüs ve Taksi Şoförleri; Dış görünümleri, hal ve tavırlarının turistin Türkiye imajında ne kadar önemli olduğu kesinlikle bir kurs ve eğitmenler yardımı ile şoförlere anlatılmalı, Turizm sertifikası verilmelidir. Şoförler, kaza faktörünün önemli figürü olmaktan çıkmalıdırlar. Bugün özellikle Avrupa, Rusya ve Amerika basınında Türk şoförleri hakkında olumsuz makaleler yayınlanmaktadır.
Esnaf; Hanutçuluk, kolundan zorla dükkandan içeri çekme, pazarlığa %700 den başlamak imajımızı zedelemektedir. Esnafın da sertifika programına alınması sağlanmalı ve diğer ülkelerde olduğu gibi daha sınır kapılarında turistin; dükkanlarında, vitrinlerinde bu sertifikaya sahip esnaftan alışveriş etmesini teşvik etmeliyiz.
Restoran; Turistler her şey dahil otele de gelseler bir gece dışarı çıkıp tipik bir Türk restoranında yemek isterler. Hijyene önem vermemek, sık yıkanmamak, 5 katı fazla fiyat talebi hala şikayet aldığımız sorunlarımızdandır.
Ören Yerleri, Müzeler ve Doğal Güzelliklerimiz; Herhalde dünyada bizim kadar güzel, eşsiz doğa ve insan hazinesine sahip ülke daha yoktur ama dünyada bizim kadar ören yerlerine, müzelere ve doğaya hoyratça davranan ülke, insan da yoktur. Pompei’de yere bir kağıt atın, Forum’da bir heykelciğe, duvara çiviyle kalp çizip sevgilinizin adını yazın, bırakın onu tekneden Kızıldeniz’e bir sigara izmariti atın. Emin olun hasarınızı sigortanız dahi karşılamaz.
Acentacı; Elbette Turizmin melekleri değildirler. Kimilerince sadece iki masa bir kasa olarak da bilinen sermayelerinin; yıllarını verdikleri ve çoğunun yurtdışında yaptıkları eğitimi, yabancı dilleri, yurtdışı fuarları, onbinlerce dolar tutan; broşür, CD, reklam, seyahat ve misafir ağırlama giderleri v.s. olduğu bilinmez. Otel, uçak riskleri, yurtdışı alacakları, 40’ın üzerinde öğeyi birleştirerek bir turu gerçekleştirdikleri de bilinmez. Acentalar da elbette önce ceplerini düşünür. Ama her şeyden önce bir acentacı için turizm çeşitliliği ve sürdürebilirliliği önemlidir. Kış turizmi de Kuş turizmi de ilgi alanları içerisindedir. Kapadokya’da, Karadeniz’de, İstanbul’da, GAP’da onun için birdir. Amacı otel doldurmak değil Türkiye’yi Turiste doyurmaktır. Gözü bir bölgede değil Türkiye’nin her bölgesindedir. Tüm yukarıdaki ve diğer onlarca bileşeni bir araya getirip turistin memnun olmasına çalışır. Ama yine de acentacıya kız vermezler.

 
Toplam blog
: 305
: 4038
Kayıt tarihi
: 23.01.07
 
 

Kayseri doğumlu, 1977'den beri Sektörde (Otel, Çarşı, Yurtdışı Acente, Profesyonel Turist Rehberi..