- Kategori
- Havacılık
Türk Hava Kurumu’nun Farkında mısınız?
Bir hikâye anımsıyorum, hani padişahın elçisi olarak o çok uzak ülkeye gittiğinde, oturması için yer gösterilmeyip, ayakta kalmak ya da yere oturmak seçeneğiyle; aşağılanmasıyla baş başa bırakılan, ama sırtındaki pembe incili kaftanı çıkarıp yere koyduktan sonra, üzerine oturarak temsil ettiği vatanının onurunu kurtaran ve kalkıp giderken de “kaftanı unuttun” diyene, "yere serdiğimizi bir daha sırtımıza almayız” diyerek orada bırakan ve kaftanın ederini ödeyemediği için, sefil olan bir “elçi”nin hikâyesi.
Türk Hava Kurumu (THK) 1997 yılında dünyada ilk defa “Hava Oyunları”nı düzenler. Uluslararası Havacılık dünyasında kuruma kazandırdığı saygınlığın (prestij) bedeli ise, kuruma devlet olarak verilen sözlerin yerine getirilmemesi nedeniyle, maddi olarak hala devam eden bir çöküş olmuştur. Yıllardır kurban derileri toplayan bir kurum bu hale gelmişse, demek ki kurum hakkında, kurumun dışındaki kişiler tarafından bize dayatılan bilgilerde bir yanlışlık olmalıdır. Kurban derileri kaynak olmak anlamında yeterli olmasa gerek.
THK yapılan hava oyunlarında; 17 havacılık kolunda (branşında), 7 yarışma bölgesinde, 60 ülkeden, 3000’in üzerinde yarışmacı, 500’ün üzerinde yabancı devlet temsilcisi, gözlemci ve basın mensubunu bir araya getirmiştir.
Ve THK Uluslararası Havacılık Federasyonu’nun (FAI-1929) üyesi olup, Türkiye Havacılık Federasyonu yükümlülüğünü taşımaktadır. Uluslararası alanda üye olduğu diğer iki kuruluş:
IACE (Uluslararası Hava Öğrenci Mübadelesi Teşkilatı - 1953)
EAS (Avrupa Hava Sporları Teşkilatı - 1986)
Ya ulusal düzeyde?
Bizim görevimiz (vizyonumuz); “Havacılığı Türk Gençliği’ne bir yaşam biçimi olarak benimsetmek, havacılık alanında Türk Milletine etkin olarak hizmet etmektir.” diyen bu kurum, havacılık alanında var olan bütün hizmetlere katılmaktansa, akılcı bir yaklaşımla zaten iyi bir şekilde yapılan örneğin; yolcu taşıma ya da iletişim gibi hizmetler yerine, kendi gücünü kullanarak ulusuna katkıda bulunabileceği alanları belirlemiştir. Ve bu doğrultuda, misyonunu da şöyle ifade etmektedir:
“Havacılık altyapısına ve uluslararası ortamda görev yapabilecek birikimde personel ile yeterli bilişim-iletişim ağına sahip ve ülke genelinde uygun değer (optimum) konuşlu örgütlenme ile; Türk Milletinin/ Gençliğinin geniş ve aktif katılımıyla; uluslararası standartlarda etkin ve saygın bir otorite olarak;
- Amatör/sportif havacılığı beğenilen "Uğraş" (hobi)yapmak.
- Havacılık sektörüne uluslar arası normlarda personel kazandırmak; genel havacılık alanında ülkeye hizmette öncü olmak.
- Türk havacılık sanayinin geliştirilmesine katkıda bulunmak.
- Havacılık misyonu için gelir gereksinimlerini mümkün olduğu ölçüde havacılık alanında hizmet ile karşılamak.
- Bununla birlikte gelir temini ötesinde misyona sahip klasik gelir kaynaklarını korumak.
Ve asla vazgeçmeyeceklerinden bir kez daha emin olduğum ve gurur duyduğum;
- Atatürk'ün Türkiye Cumhuriyeti'ne armağanı bir kurum olarak, Türk Milleti’nin kalbinde "Türk havacılığının duayeni" onurunu sonsuza kadar sürdürmektir.
Misyonları doğrultusunda belirledikleri ana fikirleri: “Türk Milleti’nin, Türk Gençliği’nin katılımını, desteğini artırmak” dır. Bu amaçla yaptıkları uğraşlar:
- Türk Gençliği’ne Havacılığı Uğraş Edindirmek
Hava İzcilik Grupları
Üniversite Havacılık Kulüpleri
Kurslar
Model Uçak
Paraşüt
ÇHHA ( Çok hafif hava araçları)
Planör
- Türk Milletine Genel Havacılık Alanında Hizmet Etmek
Hava Taksi
Havacılık Eğitimi
Uçuş Okulu
Havacılık Akademisi
Havadan Yangın Söndürme
Hava Ambulans
- Havacılık Alanında Gelir Elde Etmek
Amaçlar ve Hedefler Kaynaklarla Orantılı Olmalı
Karşılıksız Kamu Katkısı Beklenmemeli
Gayrimenkuller Satılmamalı
(Elverişsizlik/Zorunluluk Hariç)
Atıl Meydanlardan Gelir Elde Edilmeli
Klasik Gelirler Korumalı
Kurumun hedefleri doğrultusunda yaptığı faaliyetler:
I- Ticari Havacılık Faaliyetleri
- Havadan Yangın Söndürme,
- Hava Taksi,
- Balon ile Yolcu Taşıma,
- Model Uçak Satışı
- Sportif/Amatör Hava Araçları/Ekipmanı Satışı
II- Pazarlama/Finans Destek Faaliyetleri
- Uçuş Eğitim Direktörlüğü
- Pilot Yetiştirme (ATP-A, PPL, Balon PPL)
- Kurslar (Planör, M/Yamaç paraşütü, M/Yelken kanat, Paraşüt, Model Uçak)
- Gösteriler (Balon, M/Yamaç paraşütü, M/Yelken kanat, Paraşüt, Model Uçak)
- Bakım Merkezi Müdürlüğü
- Bakım/Onarım Hizmetleri
- İnönü/ Efes Meydan İşletme Müdürlükleri
- Meydan Terminal/ Yer Hizmetleri
THK’nun Türk Gençliği’ne Hizmeti: (Kurulduğu günden:1925’ten bu güne)
Faaliyet |
Kursiyer |
Uçuş saati |
Sorti |
Atlayış |
Model Uçak |
Uçak pilotu |
5318 |
948869 |
- |
- |
- |
Planör pilotu |
11048 |
214996 |
- |
- |
- |
Paraşüt |
75727 |
- |
- |
903137 |
- |
Yelken kanat |
536 |
- |
26857 |
- |
- |
Model uçak |
72723 |
- |
- |
- |
74922 |
Yamaç paraşütü |
1655 |
- |
29874 |
- |
- |
Balon pilotu |
128 |
10645 |
- |
- |
- |
THK’nun yaptığı faaliyetler kuş bakışı irdelendiğinde, gençlerimize uğraş olmanın ötesinde, meslek kazandıracak; yamaç paraşütü, yelken kanat… gibi kurslar verildiği görülmektedir.
“Havadan Yangın Söndürme” faaliyetlerini, kendine kaynak yaratmak anlamında, “ticari havacılık faaliyetleri” olarak sınıflandırmakla birlikte, bugüne kadar ortaya koydukları çabalar ve sergiledikleri duruş, ormanlarımıza ve bu ulusun kazanımlarına verdikleri değeri ortaya koymaktadır. Çünkü var olan on üç yangın söndürme uçağı atıldır ve her yıl meydana gelen orman yangınlarını söndürmeye yetmeyeceği ortadadır. Bu açık, daha donanımlı; amfibik yangın söndürme uçaklarının, diğer uluslardan kiralanmasıyla kapatılmaktadır da, kapatılmakta mıdır gerçekten?
Bireysel olarak hiçbir şeyin başarılamayacağının artık iki kere ikinin dört ettiği kadar gerçek olduğu günümüzde, ulusal değerlerimize; yaşadıkları dar boğaza rağmen, havacılık alanında gelir elde etmek için bile, “Karşılıksız kamu katkısı beklenmemeli, gayrimenkuller satılmamalı” diyebilecek kadar sahip çıkan böylesi bir kurumun;
TÜRK HAVA KURUMU’nun farkında mısınız?
Farkında olan biri vardı!..
“İSTİKBAL GÖKLERDEDİR” Mustafa Kemal Atatürk