Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Kasım '17

 
Kategori
Güncel
 

Türk Tohumunda Başarı Modeli Hikayesi II. Bölüm

Türk Tohumunda Başarı Modeli Hikayesi II. Bölüm
 

Tohum işini yapanların karşılaştıkları ilk sorun iyi bir çeşit bile geliştirseler, geliştirilen çeşide ait fazla miktarda tohumu sağlıklı ve yüksek çimlenme oranı ile birlikte pazarlayabilmektir. Bu cümlede bile en az 10 farklı faktörün çok iyi bir şekilde kombine edilmesi gerekir ki o ayrı bir yazının konusu.

Hıyar çeşitleri geliştirilmiş, yavaş yavaş satılmaya başlamış, fakat yapılacak çok iş, koşarak alınacak çok mesafe var ve daha yolun başındasın.

Küçük bir ilçede başlayan çalışmalar, meyvesini vermiş ve birden bire yüksek fiyatla satılan yabancı hıyar çeşitleri, fiyatlarını indirivermiş nedense.

Fakat bir sorun var. Hıyar tohum üretimi; büyük hacimli, çok alan, çok emek ve çok teknik isteyen bir iş. Ayrıca hıyar tohumu da biber ve domates tohumu kadar yüksek fiyatla satılmıyor.

Hıyar çeşitlerinin üretiminde en yüksek seviyeye ulaşılmış ama yeni bitki türlerinde de çalışmalar yapmak gerekli.

Bu sefer biber üzerine çalışmalara başlanmış, O yıllarda ve son 5-6 yıla kadar biberde Türkiye’de sadece dolma biber, sivri biber ve çarliston biber satılıyor ve tüketiliyor. 2-3 firma var tekel olmuşlar, biberi Hollanda firmalarından alıp peynir ekmek gibi ama altın fiyatına satıyorlar.

Biber tohumunun ederi ve değeri 300 TL ise satıyorlar 800 TL’ye. Çünkü çiftçinin o tohuma ihtiyacı var ve her şekilde mecburen alacaktır. O yıllarda çarliston biberde krem renkli tatsız, tuzsuz bir biber var ve piyasa lideri durumunda.

Hıyar çeşidi satan Türk ıslahçı yeşil renkli bir çarliston (çarli) biber çıkarıyor. Çok verimli, tat ve aroması krem renkli piyasa renginden çok daha yüksek aynı zamanda kış sezonunda soğukta yüksek verim ve performans gösteriyor. Piyasaya az miktarda veriliyor, herkese garip geliyor. Yeni olan her zaman farklıdır ve zor kabul görür. Çiftçinin yeniye alışması zor, çünkü alışkanlıkları değiştirmek her zaman zordur.

Yeni yeşil çarlinin piyasaya girdiği yıl kış sert geçiyor, lider çeşit krem çarli kış döneminde soğuk performansı iyi olmadığı için meyveyi irileştiremiyor ve piyasaya az giren çeşit kış ortasında bol bol döküm yapıyor verim veriyor. Yeni çeşidi dikenler kaba tabirle “köşeyi dönüyor”.

Bu durum krem çarliyi satan firmayı rahatsız ediyor ama çok önemsemiyor.

20 milyon tohum krem çarli satan firma 2-3 yıl içinde 1-2 milyon tohum satabilir seviyeye gerilerken yerli krem çarli çeşidi piyasa lideri oluyor.

Böylelikle hem Pazar lideri hem de tüketici için lezzetli bir biber çeşidi geliştiriliyor.

Yerli çeşit başardı ama piyasadaki Türkler tohum işini bilmez, İsrailliler yapar, çeşit kendini satıyor ve tesadüfen geliştirilmiş imajı devam ediyor

Devamı….

 
Toplam blog
: 537
: 1884
Kayıt tarihi
: 10.06.10
 
 

Gündemi ve olayları yakından takip etmeye çalışıyorum. Sinema, kitaplar, spor, doğa, siyaset, miz..